ruim vruchtwater

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door MSU, 12 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MSU

MSU Actief lid

21 jun 2006
    258
    0
    0
    hallo,

de laatste twee keer bij de vk werd me steeds verteld: alles perfect, behalve dat je een beetje "ruim in het vruchtwater zit". Ik nog vragen: is dit ernstig ? nee hoor. Niks aan de hand. Oh enneh nog even glucose prikken bij het zkh. Ik dacht dat dit standaard gang van zaken was, maar in het zkh werd verteld dat dit alleen hoefde indien er sprake kon zijn van zwangerschapsdiabetes. Opheldering gevraagd: en ja hoor. Je komt een beetje te snel aan dus effe checken dus. De keer erna viel ik zelfs af en zag ik op mijn dossier staan: nog steeds ruim in het vruchtwater. Nog een keer gevraagd maar werd weer op geantwoord. nee, kan geen kwaad. Waarom wordt dit dan vermeld als het toch geen kwaad kan?
    Welke risico's brengt "ruim vruchtwater"met zich mee?

Alvast bedankt.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi MSU,

ruim vruchtwater kan heel normaal zijn. Er is een gemiddelde hoeveelheid, maar er zitten wel eens vrouwen onder of boven. Dat ze erxtra je suiker liet prikken, heeft er inderdaad mee te maken dat zwangerschapsdiabetes ook voor ruim vruchtwater kan zorgen. Je kindje heeft dan een extra toevoer van suiker en daardoor kan deze meer vocht uitplassen (ingewikkeld verhaal), waardoor het vruchtwater aan de ruime kant is. Ook als je wat veel aankomt, is dit een reden om je glucose te bepalen.
    Verder kan het horen bij een nierafwijking, maar als daar met de 20 weken echo niets aan is gezien, hoef je je ook daar geen zorgen over te maken. En zelfs als je zo'n echo niet hebt gehad en de medici vinden het vruchtwater nog 'normaal' ruim, hoef je de niertjes niet eens te checken.
    Eigenlijk proberen we zo dus de eerste oorzaken uit te sluiten, alvorens te zeggen dat het er bij jou op dit moment gewoon bij hoort. Oorzaak niet bekend dus, maar niets ernstigs.
    De reden dat ze het opschrijft is dat mocht er over een paar weken ineens wel een te grote hoeveelheid vruchtwater worden geconstateerd, dat ze wel kunnen terug halen dat er altijd al wel ruim vruchtwater was en dat jij dus een ander uitgangspunt hebt als een ander. Als je als arts/verloskundige iets vaststeld, ook al is het op dat moment onschuldig, moet die het wel altijd opschrijven voor het geval er later iets mocht zijn.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina