Aspartaam

Discussion in 'De lounge' started by Partyrocker, Aug 13, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Even buiten de E-nummers om...

Aspartaam.
    Hoe slecht is dat nu eigenlijk?
    Want ik drink eigenlijk best wel veel fanta light (denk 2 liter per dag) en ik zag nu weer wat op Facebook voorbij komen ( wat waarschijnlijk nep zou zijn, want een vrouw met diagnose MS zou genezen zijn geweest door het stoppen met drinken van lightdranken), maar ik vraag het toch af.

2. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Lust je geen gewone Fanta dan? Ik kan niet zeggen wat voor JOU de gevolgen kunnen zijn, dat kan niemand, maar er zijn wel risico's ja en die ken je zelf inmiddels ook wel denk ik.
    Ik hou ook wel van mijn colaatje, die drink ik liever gewoon met suiker dan met zoetstoffen.

3. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik word er doodziek van in ieder geval, net als van sucrulose en fenylalanine

Tis slecht voor je alvleesklier ook, doordat je hersenen suiker registreren , terwijl datver niet is, gaat je alvleesklier insuline aanmaken waardoor je bloedsuiker naar beneden gaat en je dus meer trek krijgt.

2 liter vind ik echt een absurde hoeveelheid.

4. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Wat ervaar jij dan Devilschase? Ik denk dat er best wel veel mensen klachten ervan hebben en er mee rondlopen en niet door hebben dat het daarvan komt.

5. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Ja 2 liter is ook best veel, er wordt geadviseerd 2 liter water te drinken :p

6. Smnee

Smnee Niet meer actief

Aspartaam schijnt ook een migraine trigger te zijn. M'n broer heeft er veel last van, en die mag echt geen light producten meer vanwege aspartaam. Ik drink nog wel light cola, maar ben me wel bewust dat dit niet zo best is eigenlijk.

7. Gazy

Gazy Niet meer actief

Je mag niet meer dan 4mg per kilo lichaams gewicht binne krijgen ofz? Zoiets?
    Of zeg ik nu iets doms.

Ik weet wel dat ik momenteel de ene na de andere ranja weg kan gooien. Kmdat ik me jn eens bedacht dat ik die niet gingen.

Dus eigenlijk mij vraag. Drink jij ranja waar aspartaam in zit?

8. knap

knap Niet meer actief

Nee.

Jaren wel ligt drinken gekocht. Maar de laatste jaren drinken wij hier gewoon cola en alles met suiker. Haal een x aantal flessen drinken per maand en op is op.

De ene dag is het een fles cola de andere dag een pak taki of een pak wikcy afwisselend. Dus. We zijn met zijn drieën. Een fles met eigenlijk twee jongste drinkt natuurlijk nog niet echt alles mee of heel soms. maar het kan ook zo zijn bij het avond eten dat het een kan gewone limonade is.

9. Minerva

Minerva Niet meer actief

Aspartaam | Voedingscentrum

Ts zit dus nog in de safe zone ;) Al vind ik 2 liter frisdrank per dag wel veel!

10. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Info van het voedingscentrum....FAIL...

Je bedoelt het vast goed maar hun info is zo standaard en vaak achterhaald.

11. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

Jan 11, 2012
    3,530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Vroeger enorm veel kunstmatige zoetstoffen gebruikt en ontstekingen in het zenuwstelsel gekregen (MS). Zal nooit weten of het met elkaar te maken heeft gehad of dat er een verband bestaat tussen het mijden van kunstmatige zoetstoffen (en zwanger zijn geweest, bv geven, niet meer rook en tal van andere mogelijke veranderingen) en een rustig verloop laatste 1,5 jaar.

Wel geloof ik dat het in bepaalde hoeveelheden schadelijk kan zijn en ik kies er nu voor om voor de variant met suiker te kiezen of een alternatief product te kiezen wat ook minder suiker maar geen kunstmatige zoetstoffen bevat.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoax.

Aspartaam — Michel Vuijlsteke's Weblog

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heb jij dan soms PKU?

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dus geloof je lekker wat de alterneutenbangmakers beweren...

15. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Jij gelooft een blogschrijver, ieder zn eigen ding toch! :)

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee hoor, die blogschrijver is slechts illustratie.
    Maar al die onzinclaims over de gevaren van aspartaam...pure bullshit. Je krijgt er geen MS of kanker van, en ook geen borsthaar of extra tenen of zo.
    Veel frisdrank is minder gezond. Niet zozeer vanwege de frisdrank, maar omdat het vaak gezondere dingen vervangt.

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb het idee dat het niet helemaal goed met je gaat?;)

18. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Waarom zou ze?

Phenylalanine is een aminozuur dat normaal voorkomt in onze hersenen. Mensen met de genetische aandoening PKU (phenylketonurie) kunnen phenylalanine niet verteren. Dit leidt tot gevaarlijke grote hoeveelheden phenylalanine in de hersenen, soms zelfs leidend tot de dood. Het is gebleken dat opname van aspartaam, speciaal samen met koolhydraten kan leiden tot een overschot van phenylalanine in de hersenen, zelfs bij mensen die geen PKU hebben. Dit is niet slechts theorie, daar veel mensen die grote hoeveelheden aspartaam gedurende langere tijd hebben gebruikt en geen PKU hebben, extreme hoeveelheden phenylalanine in het bloed bleken te hebben. Buitensporige hoeveelheden phenylalanine in de hersenen verlaagt de hoeveelheid serotonine in de hersenen, wat leidt tot emotionele stoornissen, waaronder depressies. Het bleek dat bij menselijke proefpersonen die langdurig aspartaam gebruikten de hoeveelheid phenylalanine in het bloed beduidend was verhoogd. Zelfs éénmalig aspartaam gebruik verhoogde het phenylalanine peil van het bloed.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Höt göt goed hoor...maar ik geloof niet zo in het 'gevaar' van een enkel stofje. Ik geloof wel dat de een of de andere leefstijl verschil uitmaakt. Veel frisdrank drinken gaat vaak samen met een voedselpatroon en leefstijl die minder gezond is. Het gaat om het totaalplaatje, niet om één enkel dingetje. Geniet, maar drink met mate gaat op voor alles, of het nou limo, drank, koffie of smoothie of wat dan ook is.

Share This Page