Ook zonder cursus weeen de baas

Discussie in 'De bevalling' gestart door Inkie27, 20 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inkie27

Inkie27 Fanatiek lid

14 aug 2008
    2.101
    1
    36
    Bij de eerste heb ik deelgenomen aan zwangerschapscursus. Ons kindje lag in stuit en ik kreeg een geplande ks! Zo'n domper! Ben niet meer naar de cursus gegaan de laatste paar keer. Vond het zo niks om te gaan puffen terwijl dat moment voor mijn gevoel werd afgepakt omdat ze bij mij mijn buik open gingen snijden.
    Deze zwangerschap geen cursus meer gevolgd, wilde wel yoga doen maar les zat te snel vol.

Nu heb ik geen cursus gevolgd en de eerste was 3 jaar terug. Is dat erg? Ben soms beetje bang met naderende bevalling welke op natuurlijke manier mag omdat kindje nu goed ligt, ik helemaal niet weet wat ik moet doen! Uiteraard zal je begeleid worden dus daar houd ik maar aan vast maar zijn er meerdere zonder cursus of wat dan ook de bevalling ingegaan??

2. Luannie

Luannie Fanatiek lid

1 nov 2009
    1.241
    1
    0
    NULL
    Ik heb 2 keer geen cursus gedaan en de bevallingen zijn erg goed gegaan! Wist ook eigenlijk gelijk wat ik moest doen.. Je moet je eigen draai (?) vinden in de 'pijn' .
    Daarbij zat een zuster naast me te puffen maar ik vond dat puffen 10x niks.. Dus dat kan ook nog haha !
    Geloof me ook zonder cursus kan het allemaal soepel verlopen :)

3. Suerte

Suerte Lid

27 okt 2011
    15
    0
    0
    Goud inkopen en testen
    Brielle
    Nou ik ben 20 en ben 6 weken geleden van me eerste bevallen
    en ik vertikte het om een zwangerschap cursus te volgen. Moet er niet aan denken al dat stomme gepuf met andere mensen terwijl er niks aan de hand is. En tijdens de bevalling ging alles gewoon vanzelf. Me weeën waren extreem zwaar en was 48 uur al wakker dus moest helaas naar het ziekenhuis. Maar ik was elke wee de baas en 10 min persen en mvr was er al. Dus wat dat betreft vind ik de zwangerschap cursus dikke onzin want je lichaam doet het vanzelf. Je merkt zelf wat je wel en niet prettig vind tijdens de weeën. En puffen heb ik geen 1x gedaan vond het maar niks.

Conclusie: Maak je geen zorgen je kan het prima zelf het is iets natuurlijks en je past je wel aan.

4. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik heb de cursus wel gedaan, meer ook voor de lichaamsbeweging. Wat ik van de bevallen meiden terug hoor is dat je t op t moment zelf, toch missschien wel anders doet. Het is wel fijn om de manieren te weten, maar als jij je concentreert op n rustige ademhaling en zorgt dat je niet gaat hyperventileren, moet t goed komen toch. Ik weet t nog niet uit eigen ervaring; ik ga t morgen ontdekken!!

5. Onje

Onje Niet meer actief

Ik heb geen cursus gedaan. Ik zag mezelf al liggen met pijnlijke weeen te bedenken hoe les 6 nou ook alweer ging.
    Nee ik heb 9 maandenlang geroepen dat iedereen het kan dat het gebeurt in de bosjes van afrika tot aan de suites in het Hilton.
    Dat doe ik ook gewoon ff zei ik.
    En ach binnen anderhalf uur zonder kleerscheuren en dezelfde dag weer fris en fruitig het huishouden aan het doen. Mag ik toch wel zeggen dat het door een cursus niet beter zou zijn gegaan.

6. lienepien79

lienepien79 Actief lid

18 feb 2012
    125
    0
    0
    Ik ben al 3 keer bevallen. Is nog nooit een cursus aan te pas gekomen. Vroeger deden de vrouwen ook geen cursus hoor. En als je door de weeen even niet meer weet hoe je moet ademen staat er altijd nog een verloskundige bij je die je daarbij helpt. Maak je geen zorgen. Het gaat gewoon vanzelf.

Succes morgen met de bevalling Eevie!!

7. Inkie27

Inkie27 Fanatiek lid

14 aug 2008
    2.101
    1
    36
    Spannend!! Succes

8. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Dank je wel!

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Neehoor niet gevolgd en ook niet gemist. Tenminste voor mijn gevoel heb ik er niets aan gemist en de bevallingen gingen als vanzelf.

10. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik heb ook geen cursus gedaan bij mijn dochter en zal dit nu weer niet doen.
    Bij mijn dochter wist ik van nature precies wat te doen raar genoeg.
    Ook is mijn dochter snel geboren in 180minuutjes tijd.
    Ik vond het puffen niet fijn zoals ik hier van iemand anders ook al lees. Ik vond het veel fijner om oppervlakkig te ademen, diep inademen deed heel erg pijn.

11. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Hier ook nooit een cursus gehad. Mijn ervaring is ook dat je zelf wel aanvoelt hoe je de pijn moet handelen en je word ook wel begeleid. Bij mijn eerste wilde ik wel puffen, bij mijn tweede bevalling absoluut niet, deed teveel pijn, toen "moest" ik gewoon heel langzaam uitademen en een sssssss of fffffffff geluid maken :D

12. mendy

mendy Bekend lid

27 jul 2010
    629
    0
    0
    op de Rijn...
    Ja hoor ook zonder cursus kan je goed puffen.. ;)
    Ik heb 6 uur lang persweeen weg moeten puffen nou ik kon puffen als de beste.. Ik heb dus niets aan de cursus gemist..

13. miffy

miffy VIP lid

15 jun 2011
    7.746
    418
    83
    Gastouder en Verzorgende IG
    friesland
    ik heb geen curses gevolgd,
    en heb het prima gedaan
    belangerijkste is dat je blijft ademen en niet zoals ik in het begin je adem in gaat houden

Succes alvast, komt helemaal goed hoor!!

14. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik ook geen pufclub gevolgd hoor en ben incl 2,5 uur persen in ruim 5uurtje bevallen.. (laat staan als dat persen sneller was gegaan..) Enne idd je lijf regelt het helemaal zelf, heel mooi dat dat zo werkt!

15. WorkingMum

WorkingMum Niet meer actief

Heb ook nooit mee gedaan aan zo'n pufcursus.
    Ben van mezelf heel rustig, zeiden ze ook in het ziekenhuis toen ik ingeleid werd (en het niet wou lukken).

Maar toen de weeen kwamen had ik er wel ff last van. De verpleegster zei toen ook nog, je was net zo rustig. Probeer dat nu ook te doen (had net 3 hevige weeen gehad). Maar dat was meer een voorgevoel denk ik. Heb na die tijd ook niet meer kalm mijn weeen kunnen opvangen want toen stonden er al 6 mensen in mijn kamer #SPOEDKS.

16. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik heb het ook niet gedaan en niets aan gemist. Mijn mening was altijd al dat vrouwen het in de oertijd ook konden, dus waarom zou ik een pufcursus nodig hebben. Uiteindelijk beviel ik doormiddel van een spoedks. Mijn schoonzus is er heilig van overtuigd dat je niet zonder kan bevallen. Echt dikke, vette onzin in mijn ogen hoor. Volgens haar moest ik het bij een tweede ook doen. Nu het is het voor mij al 90% zeker dat als er ooit een tweede komt het een ks wordt dus zie er de noodzaak niet van in. Nu is mijn pijngrens ook iets (lees veel) hoger als die van haar. Dus dat zal ook wel meespelen.

17. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    tja, en ik had wel een cursus gedaan, en wist hélémaal niets meer. Dat wil zeggen, heb er geen seconde meer aan gedacht! Dus tja...;) soms vraag ik me wel af of het in mijn geval geholpen zou hebben als ik wel gepuft zou hebben(nu een ks wegens nvo), kon me nu alleen maar schrap zetten bij de weeen. Maar aangezien de vk er niets van gezegt heeft, alleen maar dat ik goed bezig was, neem ik aan dat het goed was....:)

18. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

Morgen is het alweer 2 weken geleden dat ik ben bevallen en ik heb geen cursus gedaan. Had er geen zin in. Werkte 40 uur per week, huishouden erbij, vond t wel genoeg. Ik heb Prima de weeen kunnen opvangen, binnen een Paar uur was meneer er al. Voor de gezelligheid zou ik misschien de volgende keer een cursus doen, maar voor de weeen opvangen niet.

19. Snowy09

Snowy09 Actief lid

13 aug 2011
    466
    0
    0
    Onder Rotterdam
    Hier 2 keer bevallen en geen cursus gevolgd en niet gemist ook! Nu ook weer geen cursus en zal hem vast niet missen.:D;)

20. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.050
    2.186
    113
    Brabant
    bij de eerste wel een groot gedeelte van de cursus gevolgd. En de bevalling was een lange lijdensweg.
    Bij de tweede geen cursus gevolgd, maar in de wachtkamer van de vk het boek "duik in je weeën" gelezen. ( ik liep overtijd, dus had tijd zat voor dat boek, haha) en dat heeft wel geholpen!!
    Echt hoor: de pijn accepteren, toeleven naar de piek, jezelf afsluiten. Het eerste uur is dat gelukt en eenmaal in het zkh zat ik al op 4 cm! (de rest zal ik niet vertellen, haha)

Deel Deze Pagina