Een buikslapertje

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door Miepske1980, 29 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen. Wij gaan dit komende week ook bespreken op het cb:

Onze dochter van 3 weken is een goede slaapster, alleen doet ze dat het liefste op haar buik, of ingebakerd.
    Vanaf 3 dagen oud (wij lagen toen nog in het ziekenhuis) zijn we begonnen met inbakeren, omdat mijn dochter erg onrustig sliep. Ze zwaait dan voortdurend met haar armpjes, slaat zichzelf dan in het gezicht. Ingebakerd gebeurde dit niet. Inbakeren doen we eigenlijk alleen 's nachts, overdag niet. Overdag probeerde ik haar zo strak mogelijk onder de dekentjes te leggen, maar onze dame wurmt haar armpjes nu onder de dekens uit en is dan wederom erg onrustig.
    Bij toeval ontdekte we dat onze dochter het heerlijk vindt om op haar buik te slapen. We leggen haar overdag op haar buik in de box, zodat we goed in de gaten kunnen houden hoe ze dat doet. We proberen haar nog wel (niet ingebakerd) overdag in haar bedje te leggen - op haar rug - maar helaas zonder succes. Dus in de meeste gevallen beland ze dus op haar buik in de box...
    Onze dochter kan haar hoofdje wel optillen en van links naar rechts verplaatsen, dit doet ze regelmatig als ze op haar buik ligt. Maar ondanks dat durf ik haar 's nachts niet op haar buik neer te leggen en hou ik het bij het inbakeren.

Nu vraag ik me af:
    - Vanaf welke leeftijd is het veilig om een kindje op de buik te laten slapen? Is dit pas als ze zelfstandig kunnen omdraaien, of is het optillen van het hoofdje voldoende? Ook met het oog op het inbakeren, aangezien dit maar tot een leeftijd van 3 maanden mag.

Hoe zijn jullie hier mee om gegaan? Hebben jullie tips?

2. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Hier een mama van twee buikslapers. Bij mijn dochter met een maand ongeveer altijd op der buik. Heb een aerosleep matrasje en ze kon goed der hoofd omdraaien. Tja, als ik moet kiezen tussen een slapend kind op haar buik of een kind wat amper op der rug slaapt.. Dan weet ik het wel. Nh nog steeds buikslaper. Wat ook zo zijn nadelen heeft. Als we dag weg zijn slaapt ze amper aangezien ze in de wandelwagen niet op haar buik kan 😏 maar ach is nou eenmaal zo
    Dus mijn advies lekker doen

3. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Ja, zoiets zat ik ook al te denken... maar je wordt tegenwoordig zo bang gemaakt. Mijn oudste dochter was een echte rugslaper, die vond het ook echt niet fijn om op haar buik te liggen (wat uiteindelijk ook weer een nadeel was, zo begon ze pas erg laat met kruipen etc).
    Mijn moeder gaf aan dat ik en mijn broers vroeger altijd op de buik sliepen, al vanaf de geboorte.... ik slaap overigens nog steeds op mijn buik :)
    Het inbakeren in de nacht gaat tot nu toe nog goed, maar ik merk wel dat ze dan meer moeite met inslapen heeft. We verwennen haar dan even door even met haar te knuffelen, zodat ze bij ons in slaap valt... dan leggen wij haar slapend in haar bedje... of ze heeft echt een fiepje nodig om goed in slaap te vallen.
    Overdag in de box, is ze vrijwel direct vertrokken als we haar op haar buik neerleggen, ze heeft dan geen extra hulp nodig om in slaap te vallen.

4. Amethist

Amethist Niet meer actief

Mijn zoontje sliep vanaf dat hij een maand was op zijn buik. Op zijn rug sliep hij nagenoeg niet, dus de keuze was voor mij snel gemaakt. Hij kon goed zijn hoofdje optillen, er wordt in huis niet gerookt en op zijn slaapkamer stond altijd een raampje open, dus ik durfde het wel aan. Hij is inmiddels 3 en slaapt nog steeds op zijn buik. Overigens legde ik hem in de wandelwagen ook altijd op zijn buik.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier ook twee buikslapertjes. De oudste slaapt met haar 4 jaar nog steeds vrijwel altijd op haar buik, dus kun je nagaan hoe diep het erin zit ;). Ik heb het gewoon zo gelaten. Goed slapen is heel belangrijk voor zo'n kleintje en op de buik is veel geborgener dan op de rug (wat ik sowieso een onnatuurlijke slaaphouding vind). Wat anderen al zeggen: geen troep in bed (knuffels, doekjes), een stevig matrasje, een goed geventileerde slaapkamer.

6. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Ik zit met precies hetzelfde! Mijn zoontje is zaterdag 4 weken oud en slaapt alleen op z'n buik. Overdag vind ik dat prima en momenteel slaapt hij 's nachts bij mij in bed, dan ligt hij op z'n zij en slaapt hij ook goed. Maar ik twijfel dus over het 's nachts op z'n buik slapen. Overdag zie hem netjes z'n hoofd optillen en draaien in z'n slaap, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
    Ik denk dat hij nog een paar weken in mijn bed mag slapen (ook makkelijk met de borstvoeding) en dat ik hem dan 's nachts ook op z'n buik laat slapen.

7. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Ik heb mijn probleem aangekaart bij het cb, maar zij konden mij niet duidelijk vertellen wanneer een kindje op de buik mag slapen. De arts zei dat wiegendood nog tot voorbij het eerste jaar kan voorkomen, dus tot die tijd moet ze op de rug slapen. Nu lijkt het mij dat zij wel eerder is staat is om om te rollen, dus grote kans dat ze dan zelf ook de buik gaat liggen.
    Het inbakeren gaat nog steeds redelijk goed, maar nu met dat warme weer vind ik het toch een iets minder fijn idee: hopelijk is het niet te warm. En als ze niet meer in de inbakerzak past.... tja... grote kans dat ze dan echt niet meer op de rug wil slapen. Ik weet dat er ook inbakerzakken zijn voor kindjes vanaf 3 maanden, maar ik was eigenlijk niet van plan die te gaan aanschaffen

8. Beertjelulu

8 jul 2014
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje is nu 6 weken en ligt zowel overdag als s'nachts op haar buik te slapen. Inbakeren werkt niet bij onze driftkikker en op haar rug slaat ze zichzelf steeds wakker.
    Nu slaapt ze s'nachts gerust 7 uur achter elkaar. Daarbij moet ik wel zeggen dat ze naast ons slaapt en we haar dus goed kunnen horen.
    Ik zal het wel pas doen als je kleintje goed haar hoofd van links naar rechts kan draaien. CB zei tegen mij dat ik vooral moest doen wat goed voelde.

9. Liminous

Liminous Actief lid

23 okt 2009
    371
    69
    28
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is nu ruim 4 weekjes oud en ook een echte buikslaper.. Wij laten haar overdag ook gewoon op haar buik in de box liggen maar voor de nacht durf ik dat echt niet aan..

Zeker niet na een voorval afgelopen week.. Ze lag echt plat met haar gezichtje in het boxkleed, neus en mond volledig bedekt.. En dat terwijl ze de afgelopen weken continue zelf haar hoofdje op tilt en van links naar rechts draait.

Dus nee, ik begin er echt niet aan om haar op haar buik te laten slapen als er geen toezicht is.

Bovendien slaapt ze wel op haar rug als ze in mijn armen in een diepe slaap is gevallen en we haar weg leggen.. Alleen het in slaap komen lukt niet op haar rug, maar dus wel op haar buik.

10. misa

misa Niet meer actief

Hier beiden vanaf een paar dagen oud op de buik gelegd. Het is even wennen en soms ietsje spannend, maar ik ben nooit echt bang geweest.
    Bespreken op cb zou ik niet doen want zij zullen het altijd afraden en inbakeren is het eerste wat ze (hier) adviseren..

Ook al liggen ze soms erg bedekt in de matras oid, dan nog kunnen ze vaak erg goed ademhalen: kleine neusjes die echt niet altijd plat gedrukt liggen.

Oja en wiegendood en verstikking zijn twee verschillende dingen. Ze zeggen dat meer kindjes die op de buik slapen aan wiegendood overlijden, maar dat is een van de redenen. Denk aan roken in huis, slecht ventileren en heel belangrijk: niet te warm kleden.
    Maar het moet wel goed voelen, dus volg je gevoel!

11. Mirabella

Mirabella Lid

15 aug 2011
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook 2 buikslapers! Bij zoon 1 van alles geprobeerd om hem toch op zijn rug te laten slapen maar geen succes,hij sliep alleen op zijn buik,maar dat durfde ik niet. Zoonlief sliep niet, ik had stress,voeding liep terug en toen zei de huisarts,leg hem lekker op zijn buik..... Wat een rust voor ons allemaal! Bij zoon 2 zag ik in de kraamweek al hetzelfde die dus slaapt vanaf week 2 lekker op zijn buik!

12. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Er zijn inderdaad meerdere factoren, zoals onder meer roken en te warm kleden of te warm beddengoed, die de kans op wiegendood vergroten. Het slapen op de buik is een belangrijke risicofactor. Vaak horen we moeders zeggen 'Maar wij sliepen vroegen toch ook gewoon op ons buik'. Een begrijpelijke reactie, want het landelijke advies om jonge baby's niet op de buik te laten slapen is pas in 1986 ingevoerd, dus voor die tijd sliepen veel baby's op de buik. Maar als we naar de cijfers kijken, het aantal baby's dat overlijdt aan wiegendood, dan zien we sinds 1986 een enorme daling.

In 1986, bijna 30 jaar geleden, werden 190 wiegendoodbaby's geteld. In 2012 zijn dat er nog maar 13! Uiteraard heeft dit niet alleen met het rugligging-advies te maken, maar het speelt zeker een grote rol. Als we het wiegendoodcijfer laag willen houden is het dus zeker van belang om de veilig slaap-adviezen te volgen. Ten aanzien van rugligging geldt: Leg je baby vanaf de geboorte in rugligging. Zodra je kindje goed kan omrollen van rug naar buik en van buik naar rug, kan het zelf zijn slaaphouding bepalen.

Groet, Angela
    VeiligheidNL

13. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Min dochter heeft altijd op haar zij geslapen ivm spugen. No way dat ik haar op haar rug legde.
    Hoewel rugligging misschien veiliger is ivm wiegendood, is dit een slechte houding voor het ruggetje van de baby, de natuurlijke houding van de rug is de eerste maanden gebold. Dus ik koos ervoor mijn kind op haar zij te leggen en altijd in mijn buurt te slapen te leggen.

14. Tanja mv 2

Tanja mv 2 Actief lid

1 aug 2014
    309
    0
    0
    limburg
    Ik heb ook twee buikslapers.
    Mijn oudste hebben ik die eerste 3 maanden een hel gehad .
    Die wilde zo graag op de buikslapen en mij werdt geleert dat het niet mocht .
    Na 3 maanden op de buik en alles was goed heerlijk meisje.
    Mijn jongste heb ik na 3 weken op de buik laten slapen verder nooit een probleem geweest.

15. hanneke88

hanneke88 Fanatiek lid

3 nov 2008
    1.066
    1
    38
    Hier ook 2 buikslapers... De oudste werd ik helemaal gek van dat hij niet kon slapen en mama sliep daardoor ook niet, toen was ik zo moe op gegeven moment en heb hem op de buik heb gelegd en we hebben allebei heerlijk geslapen. Nu slaapt hij nog steeds op de buik. De jongste zag ik ook gauw dat hij dit wou en die slaapt nu ook op de buik. Ik heb niks op cb gezegd.

Deel Deze Pagina