Co-sleeper

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door Lichtroze, 14 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Na lang wikken en wegen was ik eruit voor mezelf, ik wil een co-sleeper aanschaffen. Mijn dochter (elf weken) krijgt nachtvoedingen (borstvoeding) en slaapt vaak erg onrustig. Als ik dan mijn hand op haar leg, wordt ze rustig en slaapt ze beter. Alleen ligt dat voor mij niet zo prettig, met mijn arm door de spijlen (haar ledikantje staat nu tegen ons bed aan). Daarnaast wordt ze meestal wakker als ik haar uit bed til en daarna weer terug leg. Hierdoor komt er vaak weinig van slapen na de nachtvoeding, en dat begint op te breken. Een co-sleeper leek me de ideale oplossing. Nu lees ik ineens op de site van stichting wiegendood dat een co-sleeper onveilig is. Kan ik dan beter geen co-sleeper aanschaffen? Of hoe kan ik zorgen dat het toch veilig is?

2. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Wat is de reden dat ze het onveilig noemen? Zolang je ervoor zorgt dat je dochter niet tussen de co-sleeper en jullie bed in kan komen, is er volgens mij niets aan de hand.

Wij hebben er in ieder geval gebruik van gemaakt tot ze 4 maanden was. Toen maakten we elkaar soms wakker en ze begon aanstalten te maken om te gaan rollen, dus toen vonden we het tijd voor haar ledikant (in haar eigen kamer). Wat heerlijk was dat! Vooral voor mij met de nachtvoedingen...

3. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het gevaar zou volgens mij erin zitten dat de baby naar het bed van de ouders kan schuiven/rollen. Ik weet niet of dat ook vaak gebeurt bij ouders die co/sleepen?

4. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Hier geen last van gehad hoor! Toen ze met 4 maanden aanstalten maakte om te gaan rollen, hebben we haar naar haar eigen kamer verhuisd. Daar heb ik dus verder geen ervaring mee...
    Je hebt ook co-sleepers waarvan je de zijkant makkelijk naar boven/beneden kan doen, bij deze zou je hier helemaal geen last van hebben, die kun je immers weer dicht doen!

Houd gewoon in de gaten of je kleine erg beweeglijk is. En als je het eng vindt, kun je de co-sleeper ook bij je hoofd plaatsen. Als de kleine dan bij jullie in bed belandt, rol je er zelf in je slaap niet op. Ik neem aan dat je het wel merkt als de kleine tegen je hoofd aan komt... ;)
    Hier is het echter nooit aan de orde geweest dat ze ging schuiven/rollen in bed zolang ze erin lag. En om eerlijk te zijn, heb ik me er nooit zorgen over gemaakt...

5. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    google eens op veilig samen slapen. Samen slapen is veiliger dan je kindje apart van je. Mits je je aan bepaalde 'voorschriften' houdt. Net als dat je een wiegje veilig maakt, maak je nu de cosleeper en jullie bed veilig.

Op kiind.nl staat een goed artikel hierover.
    Je baby bij je in bed: hoe veilig is samen slapen? | Kiind Magazine

6. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Onze zoon slaapt nog steeds in de co-sleeper (inmiddels een co-sleeper ledikant) en het is heerlijk. Echt niet onveilig hoor, samen slapen als je je aan boven genoemde dingen houdt om het veilig te doen.

7. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Lichtroze,

Als je op een paar dingen let kun je best een co-sleeper gebruiken. Als je kiest voor een co-sleeper of ander aanschuifbedje let dan goed op de veiligheidseisen. Co-sleepers vallen buiten het Warenwetbesluit Kinderbedden en –boxen, maar binnen de Europese normen voor wiegen, daarin worden uitsluitend technische eisen gesteld.
    Niet alle aangeboden co-sleepers/aanschuifbedjes voldoen aan de eisen voor veilig gebruik die aan wiegen worden gesteld: Belangrijk is dat het bedje niet los wordt aangeschoven, maar degelijk kan worden vastgemaakt, zodat jouw matras en het mastras van je baby zonder spleet aansluiten. Verder moet het mogelijk zijn om ’s nachts gemakkelijk een tussenhekje omhoog te trekken om te voorkomen dat je baby per ongeluk bij jou in bed belandt.

Doe altijd het sluithekje omhoog en laat je kleintje overdag niet zonder toezicht in de co-sleeper slapen. De eventueel bijbehorende hoofdbeschermers kun je beter niet gebruiken, ivm het kussenachtige materiaal. En ga zodra je baby kan gaan zitten of zich kan optrekken - over op een groter (hoger) bedje.

Als je meer wilt weten kun je even kijken op www.veiligslapen.info.

groeten,
    Digna
    VeiligheidNL

8. Blokkertje

19 feb 2014
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik haak hier graag even op in. Wij kiezen ervoor om ook een co-sleeper te gaan gebruiken, mijn partner gaat hem zelf maken en we gaan ons uiteraard aan de voorschriften houden.. Is het noodzakelijk dat er een hekje tussen geplaatst wordt?

9. VeiligheidNL

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Amsterdam
    Hoi Blokkertje,

De redenering achter het hekje is dat je zo kunt voorkomen dat de baby per ongeluk bij jullie in bed belandt. Als je baby met het gezichtje tegen je matras, je kussen of je dekbed aan komt, kan hij/zij stikken. Zo'n sluithekje is dus belangrijk!

Als je ervoor kiest om het zelf te maken, let er dan ook op dat het aanschuifbedje degelijk kan worden vastgemaakt aan het grote bed, zodat er geen ruimte is tussen de 2 bedden of het niet kan wegschuiven.

Groet,
    Angela
    VeiligheidNL

10. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Ik heb de Cosleeper maxi van baby bay, er kan los een hekje bijenwas er makkelijk tussen te klikken is. Deze gebruik ik als ik zelf niet in bed lig, want ik heb ook oudere kinderen en die kruipen zo op de wieg in hun enthousiasme. Als m'n baby actief gaat bewegen zal ik hem misschien ook 's nachts nodig hebben

11. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    hier geen bedhekje, nooit gemist. Idd baby niet alleen laten liggen. Ik ga er vanuit dat ik door de borstvoeding en mn moederinstinct alert genoeg ben (gelukkig wordt dit ook wetenschappelijk onderschreven).

12. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Precies dit.

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Maar als je bij de cosleeper snachts een hekje omhoog doet heeft het toch vrijwel geen meerwaarde meer ten opzichte van een bedje tegen je bed schuiven? Je moet dan toch steeds in de weer met dat hekje, lijkt me niet handig je kiest juist toch voor een cosleeper dat je zo bij ze kan en ook zo kan voeden zonder 'gedoe'? Persoonlijk zou ik er dus niet voor kiezen, misschien voor als ze groter worden en alleen een dutje doen, maar niet voor snachts zou ik zeggen.

14. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Precies..
    Ik gebruik het hekje alleen als ik zelf niet bed erbij lig, overdag dus.

15. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    als ik een hekje tussen de matrassen omhoog moet schuiven dan kunnen dus nooit de matrassen naadloos aansluiten,,,,
    Hier ook geen hekje ertussen gehad, 2 jaar lang niet. Kleine is nooit tegen me aan gerold (ikea bedje met 1 kant af, dus groot genoeg)

Overdag met t slaapje (als ze dat al deed) was in een gesloten ledikant, box of wagen.
    Ik zou idd niet alleen in de co sleeper leggen als ze kunnen draaien

16. Maartje78

Maartje78 Bekend lid

16 nov 2007
    563
    0
    16
    Hier ook een co-sleeper. Nu ligt ze sinds en maandje in haar eigen bed, maar als ze heel veel wakker is 's nachts leg ik haar lekker in de co sleeper.
    Wij hebben zo'n hekje erbij maar eigenlijk nooit gebruikt. Bij ons is eigenlijk per toeval het voedingskussen naast haar bed beland, en dat werkte net zo goed en een stuk makkelijker. Doordat ons matras weleens wat verschoof kwam dat voedingskussen net iets lager en vast te liggen zodat Febe niet in ons bed kon rollen. Ik vond dat ideaal!

17. VeiligheidNL

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Amsterdam
    De matrassen kunnen inderdaad nooit naadloos op elkaar aansluiten, maar je kunt er wel voor zorgen dat er geen ruimte zit tussen beide bedden.

Het belangrijkste om op te letten bij een Co-Sleeper/aanschuifbedje is dat het bedje niet los tegen het ouderlijk bed geplaatst mag worden en de aanwezigheid en het gebruik van het hekje tussen beide bedden in.

Groet,
    Angela
    VeiligheidNL

18. Ronja

Ronja Actief lid

8 feb 2011
    459
    0
    0
    (kinder)fotograaf
    Den Bosch
    Hier gewoon een bedje van Ikea. Zijkant eraf, stuk schuimrubber om plek op te vullen. We slapen al vanaf dag 1 zo en onze zoon is bijna twee. Negen van de tien keer komt hij in ons bed terecht hoor. Kruipt ie heerlijk tegen me aan.

Ik vertrouw op mijn instinct. Onze ademhaling is rustig omdat we dicht bij elkaar zijn. Temperatuur kan zich zo goed reguleren.

We hebben straks zelfs twee co-sleepers met de komende baby.

19. Mama tuttebel

Mama tuttebel Fanatiek lid

23 jul 2013
    1.212
    0
    0
    In het noorden.
    Heerlijk toch!

20. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar hoe voorkom je een voorkeurshouding met een cosleeper? Ik kan me zo voorstellen dat mijn zoontje altijd naar ons toe zal liggen. Verplaats je de cosleeper dan naar de andere kant van het bed of...?

Deel Deze Pagina