Matrasje ledikantje

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Babbel81, 28 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Netje89

Netje89 Actief lid

4 okt 2011
    104
    0
    0
    Wij hebben gisteren een matrasje bij de Leen Bakker gekocht; de Fenne.

Maar ik heb me misschien toch een beetje gek laten maken door de verkooppraatjes bij de Prénatal... Moet je nou als je geen aereosleep matras hebt een soort 'anti-stik' matje kopen voor over het matrasje? Of een matrasdek...?

Ik dacht dat het was:
    lattenbodem - matrasbeschermer - matras - onderlegger / bedzeiltje - molton - hoeslaken - lakentje en deken..

Moet daar dan toch nog iets tussen voor de ventilatie als ze op hun buik kunnen draaien? Ik geloof als ik dit lees dat ik me gek heb laten maken door alle verkooppraatjes... Maar ben er liever zeker van

2. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Een aerosleep opdekje moet je alleen halen als je je er fijner bij voelt. Onze dame draait zich op de buik onder het slapen en ligt dan met haar neus in het matras. Vandaar dat ik voor haar ledikant en straks haar doorgroeibedje een combi matras+ aerosleep opdekje en aerosleep hoeslaken doe. Ter bescherming van het matras doe ik een molton hoeslaken onder het opdekje.

3. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Aerosleep, dat is voor mijn gevoel t veiligste!
    Kindje kan als t wat ouder is zomaar een buikslaper worden, en dan ben ik wel gerustgesteld met een Aerosleep.

Grappig is dat vanaf t moment dat Beer thuis is, hij op onze kamer slaapt in de kinderwagen, omdat ik t zielig vond om m alleen op zn kamer te leggen.
    Heb geen seconde erbij stil gestaan dat in de kinderwagen ook geen Aerosleep zit.:)
    Moedergevoel speelde zo sterk op dat ik m alleen maar op onze kamer wilde hebben als hij ging slapen, lekker dicht bij mama.

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    stikken in een matrasje is GEEN wiegendood en heeft er ook niets mee te maken. aerosleep beweerd van alles maar dat is allang achterhaald. zelfs stichting wiegendood adviseerd om geen aerosleep te nemen. niet voor niets natuurlijk.
    wiegendood is een onverklaarbare dood.

en de kans dat een kindje stikt in een matrasje is zo goed als nihiel. een kindje tilt automatisch z'n hoofdje op als het minder lucht dreigt te krijgen.

5. KnuffieQ

KnuffieQ Niet meer actief

De reden dat de werking van aerosleep niet kan bewezen worden heeft meer te maken met het feit dat ze nog niet kunnen aantonen waar wiegendood vandaan komt ;) als je zo'n areosleep dekmatras uit probeert en er zelf eens door ademt dan merk je dat het wel degelijk verschil uit maakt met betrekking tot tot een vrijere ademweg.

Kwaad kan het niet lijkt me dan he...... let er wel op dat je een jersey hoeslaken gebruiken 100% katoen en zorg dat molton en onderleggers altijd onder de aerosleep liggen ;)

6. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Wij hebben het aerosleep opdekje ook getest door ons gezicht er hard in te drukken en te ademen... het werkt wel

7. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Ik zou dan eerder ook een aerosleep hoeslaken gebruiken... we hebben het getest met een jersey, maar dan is de werking voor het grootste gedeelte weg...

8. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij hebben gewoon een matrasje van babydump, pocketvering. Deze baby gaat daar ook weer op liggen. Toen wij het matrasje kochten had die verkoopster ook allemaal praatjes. thuis zei mijn zu ook meteen; oh heb je geen aerosleep! wat nou als de baby gaat draaien etc' Werd er helemaal bang van (hormonen). Dus toen aan de verloskundige gevraagd en die raadde het zelfs af. Ozne dochter werd geboren in de winter en dan zou een earosleep zelfs de eerste weken (6) niet mogen omdat door de gaatjes structuur de baby de warmte niet vast kan houden.

in ieder geval, het is niet bewezen dat aerosleep beter is dan andere matrasjes. Als jhet je een goed gevoel geeft moet je het vooral doen. Maar voor echte veiligheid denk ik niet dat het veel uitmaakt. Het zijn vooral verkooppraatjes.
    Wij hebben het dus niet gedaan. Mijn dochter is overigens ook een buikslaper maar hield inderdaad vanaf het eerste begin haar hoofd omhoog als ze te dicht in eht matras kwam.

Doe waar jij je goed bij voelt en laat je niet te veel ver/afleiden door verkooppraatjes

9. DragonBerry

DragonBerry Bekend lid

27 dec 2011
    671
    0
    16
    Wij hebben gekozen voor een aerosleep omdat wij een goed matras wouden, niet te dun en niet te dik. En het voordeel is dat het dekje uitgewassen kan worden en je dus niet meteen het matrasje vies en nat hebt als de kleine een keer spuugt. En we hebben oook zelf onze neus erin gedrukt en het deed inderdaag wel wat. Maar we hebben het voornamelijk gekozen omdat er een dekje bij zat en dus snel en makkelijk uitgewassen kan worden. En ook wij willen een goed en fijn matras dus vinden dat ons kleintje dat straks ook mag en er is toch teveel keus dus je moet een keer wat kiezen.

10. MMM74

MMM74 Fanatiek lid

18 okt 2011
    1.054
    0
    0
    Doktersassistente
    We gaan verhuizen!
    Deze heb ik ook met daarboven een aerosleep opdekmatras. Ideaal, als kindje spuugt dan verdwijnt het zo, simpel te wassen en zo droog (zelfs zonder droger binnen een dag).

11. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Jouw eerste punt heb je gelijk. Bij onze dochter heb ik het vlak na de geboorte ook niet gebruikt.

Echter, het gaat er niet om of de matras beter is... het gaat ook niet om wiegedood... maar als je een buikslaper hebt die het hoofdje nog niet goed kan optillen, dan is de aero wel degelijk een veilig alternatief. Ik vond mijn dochter bij de eerste keer rollen naar adem happend met haar neusje in het matras... dat heb ik na het opmaken met aero-opdekje en hoeslaken gelukkig niet meer meegemaakt.

Ook in de zomer is de aero wel degelijk fijn voor de afvoer van overtollige warmte van de kleine.

Je moet inderdaad doen waar je je goed bij voelt, maar het zijn niet alleen maar verkooppraatjes hoor...

12. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Ook ik heb me laten informeren bij de stichting wiegendood. Aerosleep is niet bewezen dat dat wiegendood tegengaat.

Ik heb me laten informeren bij babydump wat te kopen. Heb een koudschuimmatras en misschien later een aero-opdekje puur voor het gevoel. Die verkoopster heeft zelf 3 kids, allen zonder aerosleep. Als kindje buikslaper wordt dan zal ik ws wel een opdekje kopen, maar das meer voor mn eigen gevoel.

Kindjes stikken echt niet zomaar in bed. Ik werk op de ambu, echt nog nooit van gehoord tenzij kindjes onder dekentje terecht komen of door ouders in bed zijn genomen en daardoor gestikt.

13. Eriva

Eriva Niet meer actief

Wij hebben ook de Vyssa Skont van de Ikea gekocht, de andere matrasjes nog wel even gevoeld bij de Ikea, maar deze vind ik toch het fijnste aanvoelen. En mede door de andere positieve verhalen voor dit matrasje gekozen. Wel een aerosleep dekmatrasje erbij, omdat ik dat toch wel een veilig idee vind.

14. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Omdat je het zelf niet bent tegengekomen betekend niet dat het niet bestaat... bij mij was het puur toeval dat ik de slaapkamer van mijn dochter in liep... anders weet ik niet of ze er nog wel was geweest hoor.

15. misa

misa Niet meer actief

Eerste keer bij ikea, 60 euro. In de geleende wieg lag een matrasje die 2x 3 maandjes gebruikt is.
    De tweede keer bij leenbakker, ik geloof 40 euro. En in de tweedehandse (voor ons nieuwe) wieg een stuk schuimrubber op maat besteld via internet.

Oversl tevreden over. Ik vind het matrasje van leenbakker trouwens fijner tot nu toe dan die van ikea.

16. Zonnestraal77

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Noord-Holland
    Ik heb het nagevraagd bij mensen die 25jr in het vak zitten.
    Kindjes stikte vroeger wel, als ze onder de denkens geraakt waren of bij ouders in bed. Of bij een te warm bedje (kruiken etc). Hele afschuwelijke casussen. Anders zouden er nu nog steeds veel casussen zijn van buikslapertjes die stikken in hun slaap.....maar die zijn er nou eenmaal niet!!! En gelukkig maar!!!
    Nu zijn er allemaal regels voor bedje opmaken, zie de site van wiegedood. Aerosleep staat daar niet tussen.
    Wel waar een matras aan moet voldoen, vandaar dat ik wel een goed matras gekocht heb.

Maar nogmaals, je moet doen wat voor jou het beste aanvoelt.

17. misa

misa Niet meer actief

Oja, mijn beide kids zijn vanaf heel vroeg (ongeveer 1,5 week oud) buikslapers. Mijn zoontje slaapt gewoon nooit op de rug. Nu sinds een paar weken tref ik hem wel eens op zijn zij of rug aan.

Maar de eerste weken slapen mijn kids ook altijd bij mij in de buurt. Dus eigenlijk niet boven als ik bijv beneden ben.

18. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Leen bakker Fenne 40 euro ook hier is de hoes af te halen en te wassen.
    Hij is dik dus ook nog lang te gebruiken als de man groter word zijn er heel blij mee!
    Wat betreft aerosleep wij vinden het ook gewoon commercie echt waar ik vertrouwde vanaf dag 1 op onze zoon en ondanks dat het een zeer druk en wendbaar mannetje is vanaf dag 1 nooit iets aan de hand geweest in bed.

Ieder moet doen waar hij zich fijn en zelfverzekerd bij voeld of dit nu aerosleep is of leen bakker

liefs paula

19. misa

misa Niet meer actief

Mee eens..! Doen wat goed voelt!

20. Zonnestraal77

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Noord-Holland