Matrozenbedje

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door miepje1983, 12 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Is een Matrozenbedje vertrouwd voor een baby van 6 weken? Ze ligt in een wieg (90x40) en ze ligt ingebakerd in een puckababy of een pacco (beddengoed wordt daarop aangepast). Ik heb zelf een matrozenbedje gemaakt met een ledikantlaken, want ze hupste steeds onder de dekens vandaan en lag dan bovenin de wieg met alleen de inbakerzak aan.

Ik vind het een beetje spannend, dus vandaar mijn vraag!

2. maren85

maren85 Lid

7 feb 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik gebruik een matrozenbedje voor mijn dochter en het bevalt goed. Ze ligt beter onder de dekens en slaapt rustiger. Het is gewoon veilig te gebruiken hoor.

3. Mave

Mave Actief lid

23 mrt 2014
    162
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje 'zwom' er uit omhoog (en vreemd genoeg bij het bed einde niet), dus voor ons was het eens maar niet meer. Ze kwam er namelijk scheef door te liggen.

4. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wij hebben heel lang het ledikantje zo opgemaakt, had ik geleerd van de kraam. Ik heb het in het wiegje nooit gedaan trouwens en daar heeft hij wel de eerste 3 maanden geslapen.

5. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Miepje,

Vanuit VeiligheidNL raden wij het in principe niet aan om een matrozenbedje te gebruiken. Wij volgen hierin ook het advies van de stichting Wiegedood:
    Wiegedood

Er bestaat kans op oververhitting en een risico voor verwikkeling in het beddengoed. Daarom geven we dus de voorkeur aan het laag opmaken van het bedje of een slaapzak. In jouw geval zou een slaapzakje de beste oplossing zijn, dan blijft je kindje warm, ook als ze naar boven 'kruipt'.

groet, Edith
    VeiligheidNL

6. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Bedankt voor je reactie. Eerlijk gezegd vind ik het een slecht advies aangezien ik al eerder schreef dat ze ingebakerd ligt in een pacco waardoor ze dus niet in een slaapzakje kan. Het lijkt me niet dat je adviseert om haar ingebakerd in een slaapzak te stoppen (dit ga ik uiteraard niet doen)? Ik zie trouwens het risico van oververhitting niet in?! Het gaat om een ledikantlaken met een togwaarde van 0,2-0,5 max. Ik had zelf al gezien dat de stichting wiegedood het inderdaad afraadt, maar ja wat raden zij niet af.......

7. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Miepje, je hebt helemaal gelijk: onze collega had even niet goed gelezen en zich niet gerealiseerd dat je je kindje in een pacco ingebakerd liet slapen. In dat geval is een slaapzak inderdaad geen optie.

Kans op oververhitting speelt als er te dikke materialen gebruikt worden. Dat geldt specifiek voor een bepaald kant-en-klaar matrozenbedje, het Doezeltje, die gemaakt is van dikke stof. Als je alleen een laken gebruikt, is dat prima. We raden je wel aan om te stoppen met het matrozenbedje als je kindje beweeglijker wordt en gaat draaien, dan kan ze namelijk verstrikt raken in het laken.

Groet, Angela
    VeiligheidNL

8. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Bedankt voor je reactie Angela!

Over een paar weken gaan we proberen of ze in een slaapzakje kan, dan is het probleem opgelost :)

Deel Deze Pagina