Kind erkennen en ouderlijk gezeg

Discussion in 'Zwangerschap' started by jolger, Mar 15, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jolger

jolger Actief lid

Mar 8, 2007
    124
    0
    0
    Heeft er iemand ervaring met het kind erkennen? Heb net de gemeente gebeld hoe dat dat gaat. Je moet er een afspraak voor maken en dan? Zijn er kosten aan verbonden?

En ouderlijk gezag? Hoe gaat dat en wat kost het?

Wie weet er meer van? Reageer?

Alvast bedankt,
    Groetjes,
    Jol

2. lique80

lique80 VIP lid

Sep 18, 2006
    7,763
    0
    0
    Programmeur
    Noord-Holland
    Wij zijn ook niet getrouwd en mijn vriend heeft het kind voor de 24e week erkend. Bij de gemeente, we hadden geen afspraak nodig (soms wel), en dit kostte niets. Na de bevalling zijn er ook weer wat verplichtingen, maar dat leggen ze bij de gemeente wel uit.
    Succes

3. jolger

jolger Actief lid

Mar 8, 2007
    124
    0
    0
    Bedankt voor de info en ouderlijk gezag hebben jullie dat ook geregeld?

4. lique80

lique80 VIP lid

Sep 18, 2006
    7,763
    0
    0
    Programmeur
    Noord-Holland
    Wat bedoel je daar precies mee? Want daar heb ik nog niet speciaal iets voor geregeld nu. Weet wel dat we iets moeten opsturen naar de kantonrecher na de geboorte...

5. jolger

jolger Actief lid

Mar 8, 2007
    124
    0
    0
    Dat zal het dan waarschijnlijk wel zijn. Want als de vader het kind erkend heeft heeft hij nog niet autimatisch het ouderlijk gezag. En dat moet dan geloof ik bij de griffier van het kantongerecht, dus dat zullen jullie dan wel geregeld hebben.

6. Niet meer actief

erkennen is idd gratis en kun je gewoon naar het gemeentehuis heen gaan... Daar krijg je dan uitleg over het ouderlijk gezag.. je moet dan wat papieren opsturen naar de rechtbank

* een brief (die je gelijk mee krijgt van hun)
    * uitreksels bevolkingsregister (van jullie beide)
    * kopie geboorte akte
    * kopie erkenning

Opsturen en het wordt geregeld.

7. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Hoi,
    wij zijn gewoon naar de gemeente gegaan zonder afspraak. Je moet dan zeggen welke achternaam je kind krijgt en die achternaam krijgen dan eventuele verdere kinderen ook. Verder moet je beide tekenen, daarom moet je er ook allebei bij zijn. Binnen 3 dagen na de geboorte aangifte doen (let op: je man moet dan jullie beider paspoorten meenemen en eventueel samenlevingscontract als je dat hebt) en dat is het volgens mij.
    Of het iets kost weet ik niet meer.
    Gezag regel je door papieren hiervoor op te vragen bij het kantongerecht in jouw regio. Deze vul je na de geboorte in en stuur je terug naar het kantongerecht. Je moet daarbij meesturen kopie van beide paspoorten, kopie van geboortebewijs en GBA-uittreksels. Misschien nog wel meer, maar dat staat allemaal op het formulier. Het kost niks.
    Verder kan ik je aanraden om je te verdiepen in het opmaken van een testament. Wij hebben een samenlevingscontract en ook het gezag geregeld, maar dan heb je nog geen voogd vastgelegd voor als je beiden komt te overlijden en het erven is niet goed geregeld. Dwz je kind erft alles van de ouder die overlijdt, de andere ouder krijgt dan niks. Het opmaken van een testament kost 200 Euro per persoon.
    Wel goed dat je hier mee bezig bent. Het kost wat, maar dan heb je het in elk geval goed geregeld.

8. tweeling

tweeling Fanatiek lid

Sep 9, 2006
    3,579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    je maakt een afspraak om je kindje te erkennen.(dit kost niets)
    Je krijgt een papiertje mee en dit stuur je na de bevalling op en daar regel je het gezag mee...

heel makkelijk dus!

gr en succes

9. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

wij hebben vandaag de kleine erkend. eigenlijk is dit te laat....
    als er wat mocht gebeuren na de 5e maand, waar we natuurlijk niet vanuit gaan. en de kleine is nog niet erkend dan krijgt het de achternaam van de moeder. Daarbij als je het niet voor de geboorte doet, mag je als moeder zelf je kind gaan aangeven. ;)

het erkennen kost inderdaad niks, dit gaat puur om de achternaam. het gezag kun je pas doen na de geboorte. inderdaad via de kantonrechter. beiden kost niets. in het geval van het gezag maak je alleen kosten voor de uitreksels van jou en je partner

10. jolger

jolger Actief lid

Mar 8, 2007
    124
    0
    0
    Bedankt voor je reactie wanneer kun je beste je kind erkennen na 12 weken? of welk advies geven ze?

Groetjes,
    Jol

11. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Hey Hey Wij hebben de kleine gelijk erkent toen we de eerste echo hadden gehad en dat was rond mijn negende week van mijn zwangerschap het is miss vroeg maar wij wilde het alvast geregeld hebben wij moesten wel 10 euro administratie kosten betalen maar goed dat overleef ik ook wel weer :D... het gezag kan je pas regelen als de kleine is geboren...

12. Tanja20

Tanja20 Fanatiek lid

Sep 6, 2006
    2,958
    0
    0
    Dus als ik het goed begrijp moet je samen (tijdens de zwangerschap) naar de gemeente gaan om erkenning aan te vragen.
    Je moet allebei tekenen...
    Het is kosteloos... (evt. administratie kosten)

(wat moet je voor erkenning mee nemen dan?) :oops:

13. Isis75

Isis75 Fanatiek lid

Jun 7, 2006
    1,768
    0
    0
    Je hoeft niets mee te nemen voor de erkenning, enkel je legitimatiebewijs.

14. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

nee inderdaad alleen legitimatiebewijs..

ik moest wel lachen, bij ons moet je eerst bij de balie een nummertje halen. mijn vriend liep alvast vooruit en haalde een nummertje zegt de dame, is de moeder er ook bij. ja zegt ie maar die is niet zo snel meer whahahaha sjok sjok sjok daar kwam. 8)

15. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    haha Angel, ik zie het al helemaal voor me!

Wij hebben de baby een aantal weken geleden erkent. We moesten hiervoor een afspraak maken, kostte niks en we kregen de papieren mee om na de bevalling het ouderlijk gezag aan te vragen.

De man bij de gemeente vertelde van een stel dat hij had gehad die vrij laat waren met het erkennen (37 weken). Ze waren smiddags geweest en de volgende ochtend stond die man weer aan de balie, was die avond ervoor zijn kindje geboren...

16. Britt1

Britt1 Fanatiek lid

Jun 20, 2006
    2,046
    0
    0
    Flevoland
    Bij erkennen moet je ook je samenlevingscontract aan laten passen toch?
    Hebben jullie dat gedaan of niet?

Wij twijfelen nog...
    We hebben nl alleen nog een concept liggen bij de notaris, maar nog niets betaald.
    Als we nu gaan trouwen zijn de kosten minder en is ook alles direct geregeld!
    Alleen de testamenten nog.

Britt

17. Daan0201

Daan0201 Fanatiek lid

Oct 28, 2005
    1,830
    0
    0
    Wij hebben ons samenlevingscontract niet hoeven aanpassen. Het is alleen wel verstandig om dan een testament op te laten stellen erbij.
    Wij hebben dat niet gedaan, maar dat komt omdat wij 14 september gaan trouwen dus dat is dan een beetje dubbelop...

18. Britt1

Britt1 Fanatiek lid

Jun 20, 2006
    2,046
    0
    0
    Flevoland
    Het enige is als er in de tussen tijd jullie beiden iets overkomt, dat er niets op papier staat over wat er met jullie kleine moet gebeuren.

Wij willen dan bijvoorbeeld dat de kleine naar mijn ouders gaat. Dat moet dan wel ergens op papier staan.

19. jolger

jolger Actief lid

Mar 8, 2007
    124
    0
    0
    Je hoeft toch geen samenlevingfscontract te hebben om het kind te erkennen? Wij hebben namelijk geen samenlevingscontract?

Kan iemand me zeggen hoe dit zit?

Groetjes,
    Jol

20. Daan0201

Daan0201 Fanatiek lid

Oct 28, 2005
    1,830
    0
    0
    Je hoeft ook niet perse een samenlevingscontract te hebben hoor. Maar als je er één hebt hoef je hem niet aan te passen.

Share This Page