Begonnen op 4 mnd met flesvoeding, hoe en wat??

Discussion in 'Flesvoeding' started by Stier11, Aug 5, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Stier11

Stier11 Bekend lid

May 26, 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Hoi hoi,

Ik heb tot twee weken geleden uitsluitend borstvoeding gegeven. Helaas moest ik hier abrupt mee stoppen, door ziekenhuisopname van mij, en zit nu aan zware medicatie. Borstvoeding is dus uitgesloten...
    Ik geef nu Nutrilon. Op het pak staat dat Twan 4 keer per dag 180 ml met 6 scheppen mag.
    Ik doe dat niet, want vind vier keer per dag veel te weinig. Ik voedde altijd op verzoek, en hij dronk zes (!) keer per dag bij me.
    Nu krijgt hij nog steeds op verzoek, 180 ml met 5 schepjes. Hij heeft gemiddeld 5 flessen per dag.
    Ik zou ook graag een fruithapje erbij doen, zodat hij tenminste nog iets gezonds binnen krijgt. Maar wat dan? Ik wil het graag zelf maken, geen potjes. En welk tijdstip, smorgens, smiddags of savonds?

Mij tweede vraag is, wanneer geven jullie de laatste fles, wanneer gaat de kleine slapen, en wanneer krijgt ie dan weer de eerste fles?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoe bedoel je 'dat hij tenminste nog iets gezonds binnenkrijgt'?

Geef je HA? Dit is de meest logische opvolging van borstvoeding.
    Als je kindje het gewoon lekker doet op de melkvoedingen zou ik de bijvoeding nog even laten zitten en de darmen nog even verder de tijd geven om te rijpen. De hoeveelheid die je kindje nu binnen gaat krijgen gaat echt geen bijdrage leveren aan zijn algemene gezondheid hoor...

Met 4,5 maand of 5 flessen zitten lijkt me prima. je kunt gewoon op verzoek blijven aanbieden.

Ik gaf vanaf 4 maanden in dit schema:
    8:00 - 12:00 - 16:00 - 19:30 en daarna slapen tot 8:00. Bijvoeding ben ik gaan geven met 5 maanden (zoon) en 6 maanden (dochter)

3. Stier11

Stier11 Bekend lid

May 26, 2008
    811
    0
    16
    Huisje Weltevree
    Het eerste pak was HA, daarna zijn we overgegaan op de gewone versie. Ik lag in het ziekenhuis, en had er geen invloed op. Maar het gaat goed.

Dat het hij 'iets gezonds' moet binnenkrijgen zit ws tussen mijn oren, ik vind die kunstvoeding echt helemaal niks... Maar ja, het zei zo.
    Daar komt bij dat hij het eten uit onze mond kijkt als we zitten te eten. Maar ik zou zo graag Rapley willen doen, daar is ie alleen nog te jong voor.

4. Stier11

Stier11 Bekend lid

May 26, 2008
    811
    0
    16
    Huisje Weltevree
    Bedankt trouwens voor je reactie!
    Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd naar hoe andere moeders rond deze leeftijd het doen.
    Het hele flesvoedinggebeuren is totaal nieuw voor mij, ik moet er erg aan wennen.
    Borstvoeding was zo makkelijk, geen gedoe met hoeveelheid schepjes en zo, en hij groeit als kool.

5. Hollowglade

Hollowglade Actief lid

Feb 23, 2010
    429
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik snap het even niet

180 +5 ? dat moet 6 zijn ? anders wel erg veel water?

daarbij van nummer 1 mag hij gewoon 5 flessen van 180+6 hebben...
    als hij hier nog genoeg aan heeft hoef je pas met bijvoeding te beginnen met 6 maanden ... waardoor je dus gewoon rapley kan doen net als wij..

mijn uk dronk er 6 van 150+5 op die leeftijd.....

op de verpakking van nr 2 staat wel max 4 flessen van 180+6....
    kijk daar eerst eens even heel goed naar
    de verpakking is een indicatie voor hoeveelheid namelijk... dat is het MINIMUM aan flessen en een max aan hoeveelheid voeding in totaal.. wat je kindje nodig heeft..

6. Hollowglade

Hollowglade Actief lid

Feb 23, 2010
    429
    0
    0
    NULL
    NULL
    ow en als hij te snel drinkt omdat je al de nummer 2 speen hebt ivm leeftijd en hij daarom meer water krijgt

ga eens terug naar een 1 speen of als je nog een 1 speen geeft een tragere fles.. je uk heeft natuurlijk een heel andere zuigtechniek vooral sterker omdat hij de borst gewend is (hier hetzelfde gehad ikzelf was te ziek )

7. babyproject

babyproject Niet meer actief

#7 babyproject, Aug 6, 2012
    Last edited by a moderator: Aug 6, 2012
    De meeste flesgevoedde kindjes zitten met 4 maanden op 5 flessen van 180+6 (tijden rond 07:00, 11:00, 15:00, 19:00 en 23:00). Zodra ze klokje rond gaan slapen en geen voeding meer nodig hebben om 23:00, gaan ze vaak over naar 4 flessen van 180+6.

Op die pakken staat gewoon een beetje een indicatie. Je kunt beter even info inwinnen bij je CB.

5 flessen is sowieso prima. Dit kan je zonder problemen blijven geven tot 6 maanden.

Wat betreft bijvoeding. Ik pureer wel het fruit en groente. Gewoon vers fruit en vandaag voor het eerst gekookte worteltjes. Ik probeer het te geven 1,5-2 uur na een fles, voordat ze weer gaat slapen, maar vind het lastig, heb zo'n slaapkopje. Vanmiddag begon ik een uur na de fles de wortels te koken en halverwege het koken viel mevrouw in de box in slaap ;) fruit probeer ik 's ochtends te geven, maar dat is meer omdat ik dan de middag achter de hand hebt als het qua timing weer mislukt.

Ze gaat om 19:00 de nacht in en krijgt dan tussen 06:00 en 07:30 de eerste ochtendfles. Helaas heb ik een slechte drinker en een klein ukje, dus we geven haar nog steeds een droomvoeding om 23:00.

8. Stier11

Stier11 Bekend lid

May 26, 2008
    811
    0
    16
    Huisje Weltevree
    #8 Stier11, Aug 6, 2012
    Last edited: Aug 6, 2012
    Ik geef inderdaad nu 5 flessen van 180 + 5, want op het pak staat dat hij met zijn gewicht (7kg) 4 flessen van 180 + 6 moet. Maar 4 vind ik dus te weinig.... Moeilijk vind ik het.

Vandaag heeft hij 5 flessen op, om de vier uur precies.
    Er lijkt een ritme in te komen.
    Het is ook allemaal wat voor het ventje, ineens stoppen met borstvoeding, moeder een week weg, door verschillende mensen aan de fles.... Ik moet er maar niet te veel aan denken, het is allemaal langs me heen gegaan...

9. ExTTreme

ExTTreme Nieuw lid

Aug 2, 2009
    4
    0
    0
    Goirle
    Mijn zoontje is bijna 4 maanden, maar met 3 maanden woog hij al 7,5 kg. Hij krijgt 5 flessen van 180cc water en 6 schepjes. Hij doet het er goed op.

Nu gaan we proberen om naar 4 flessen te gaan, maar dan 210cc water en 7 schepjes, omdat hij nog geen bijvoeding of rijstebloem krijgt. We willen naar 4, omdat hij niet alle 5 flessen leegdrinkt en we hem om 21.45 uur wakker moeten maken voor de laatste fles en hij makkelijk tot 8.30 uur kan doorslapen.

Dus dat je nu nog steeds 5 flessen is prima. Je baby kan prima zelf aangeven wanneer hij genoeg heeft. Je kunt altijd naar minder flessen gaan.
    Verder is het aantal voedingen met KV minder dan met BV omdat er meer eiwit in KV zit en ze daar langer vol van zitten.

10. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Zou inderdaad gewoon 5x 180/6 geven... dat mag hij gewoon hebben. Niet kijken naar de gewichten e.d. op de verpakking, je mag van nr1 gewoon 1 liter per dag geven, oftewel 30 schepjes max per dag!

Als hij daar nog genoeg aan heeft zou ik ook nog niet starten met bijvoeden. Is leuk als je met 6 maanden gewoon met Rapley kan beginnen. Heeft hij nou echt niet genoeg aan die liter per dag, dan zou ik rustig aan met groenten beginnen (zijn milder dan fruit) en dan natuurlijk wel nog geprakt!

Wel erg balen dat je geen BV meer mag geven, want het is inderdaad erg fijn en gemakkelijk. Maar gelukkig bestaat er in zo'n situatie ook zoiets als flesvoeding en dat zit ook boordevol goede voedingsstoffen en vitamines!

Edit: zie nu de datum van je bericht pas, misschien is het bovenstaande inmiddels overbodige informatie

11. Stier11

Stier11 Bekend lid

May 26, 2008
    811
    0
    16
    Huisje Weltevree
    Ha ha, jij hebt mijn berichten even doorgespit;)
    Bedankt voor je reactie alsnog!
    Twan heeft erg veel interesse in ander eten.
    Ik zou hem graag wel wat bijvoeding willen geven, en sowieso met de rapley methode met zes mnd.

Share This Page