Aangifte tegen recreatieboerderij Pukkemuk Dongen na weigeren vrouw in burka - Dichtbij.nl Ik kwam dit tegen op Facebook. Ik vind het wel een beetje ondoordacht om vanuit een recreatieboerderij als eigenaar zijnde vrouwen die een burka dragen te weigeren. Ik denk ook dat er een stukje onwetenheid bij komt kijken en misschien ook angst voor extremisme. Tevens weet ik niet of het wettelijk is toegestaan om een vrouw in burka te mogen weigeren en of dat het dragen van een burka in openbare ruimtes is toegestaan? Kunnen jullie daar antwoord opgeven? Inmiddels wordt de gehele Facebookpagina van deze kinderboerderij bestookt met berichten waar mijn mond ook van openvalt en wat ik ook erg kinderachtig vind. Wat vinden jullie van dit hele gebeuren en zie je het als racisme of misschien onwetendheid of geven jullie deze eigenaar groot gelijk?
als het echt een burka is vind ik het terecht. ik mag ook niet met een helm of bivakmuts binnen denk ik zo.
sinds mei dit jaar zijn boerka's nikabs, bivakmutsen en integraalhelmen verboden in het onderwijs, het openbaar vervoer, ziekenhuizen en overheidsgebouwen. Wie zijn gezicht op locaties waar dat verboden is toch bedekt, kan een boete krijgen van maximaal 405 euro. De politie kan in de openbare ruimte vragen de gezichtsbedekkende kleding af te doen, als zij meent dat dat nodig is voor identificaties.
Het is toch verboden in Nederland om een boerka te dragen?? Als het niet verboden is vind ik dat die man hun niet had mogen weigeren of hij moet een bordje bij de ingang zetten. (dit zijn nou eenmaal de voorschriften van hun geloof, en ik vind niet dat andersdenkenden daar aan moeten sleutelen. Dan zouden ze ook tegen de christenen kunnen zeggen je mag niet met een hoed over straat voor dat je een kerk bezoekt.)
maar er zijn ook voorschriften dat men niet helemaal bedekt mag rondlopen. wat ik al zei, ik mag ook niet met een bivakmuts de benzine pomp binnen. in nederland moet je gewoon herkenbaar zijn. Als je dat niet wilt accepteren is dat uiteraard prima maar dan zul je ergens moeten gaan wonen ( niet van mij maar volgens de wet) waar je wel geheel bedekt overal naar toe mag.
Volgens mij schrijft hun geloof dat helemaal niet voor, maar is het een cultuur-ding. Er zijn namelijk talloze moslima's die een hoofddoek of helemaal niets dragen. Wat ik er verder van vind, niet veel eigenlijk. Ik vind ene boerka wel echt te. Daar ben ik eerlijk in. Of ik zou weigeren? denk het niet, maar begrijp het wel als een bedrijf het wel doet.
Nee hoor, er zijn wel degelijk teksten over de niqaab. Er zijn ook moslims die alcohol drinken maar dat betekent niet dat dat ook mag.
Vind het trouwens toch wel grappig dat mensen stug het woord burka blijven zeggen i.p.v niqaab. Je noemt een jurk toch ook geen rok omdat het beide de benen bedekt?
het zal mij jeuken waar men in loopt, als iemand met een helm de kinderboerderij bezoekt vind ik daar ook niks van. Ik vind het zeuren eigenlijk.
Wedden dat jij een topic opent. Nee ik was vandaag bij monkey town en daar zat iemand heel de middag met een integraal helm op. Waarvoor zou dat zijn denken jullie
Ik vind het terecht. Een boerka is echt totaal gesloten, zelfs de ogen zijn bedekt met gaas. De eigenaar van de kinderboerderij kan dit als "eng"of "aanstootgevend" hebben ervaren en iemand daardoor hebben geweigerd. Ik vind hier niets racistisch aan. Je kan totaal niet zien wie of wat voor persoon er onder zo'n boerka zit en ik kan me best voorstellen dat mensen zich daar absoluut niet prettig bij voelen.
Ik heb geen enkele moeite met een hijab of chador (of pet, muts, tulband, whatever) waarbij het gezicht zichtbaar is. Een niqaab of burka vind ik heel onprettig. Het kan, net als een bivakmuts of gesloten integraalhelm, te makkelijk misbruikt worden door kwaadwillenden. Bovendien past het niet bij onze cultuur en onze maatschappij om volledig bedekt te lopen en open communicatie te belemmeren. Ik begrijp het dus best als mensen hier aanstoot aan nemen. Ik zou zelf niet vragen aan een eigenaar van een kinderboerderij o.i.d. vragen om draagsters van dit soort kleding weg te sturen. Maar als ik zou weten dat een bepaalde gelegenheid vaker door draagsters van gezichtsbedekking wordt bezocht, zou ik er niet meer komen. Net zoals ik trouwens ook geen naaktstrand of motorclub bezoek. In die zin kan ik de uitbater wel begrijpen: als hij hierdoor klanten gaat mislopen, heeft hij gelijk als hij zijn gedragsregels daarop aanpast. Ik kan het filmpje niet zien, dus ik kan niet oordelen over de manier waarop de man en de bezoekers zich gedragen hebben.
Ik ben zelf moslima en ik vind het ook heel moeilijk om met iemand te communiceren die helemaal bedekt is en waardoor ik zelfs de ogen soms niet kan zien. Je mag van top tot teen bedekt zijn, maar je gezicht laten zien vind ik heel normaal. Zo weet je wie het is en zo krijg je ook deze miscommunicaties ook niet.
Ik wil niemand beledigen maar vind het dragen van een niqaab/burka provocerend. Zeker in deze tijd... En idd bivakmuts oid. mag, terecht, ook niet. Dit dus ook niet. Ken trouwens islamitische landen waar het dragen hiervan absoluut niet op prijs wordt gesteld. Waarom hier wel?