Een verkrachte vrouw uit Afghanistan komt vrij omdat ze bereid is de dader te trouwen. De 19-jarige Gulnaz zat een jarenlange gevangenisstraf jaar uit, omdat de misdaad door de rechter werd gezien als overspel. Gulnaz werd verkracht door de echtgenoot van haar nicht, toen ze in zijn huis verbleef. Ze stapte naar de rechter voor genoegdoening, maar werd zelf veroordeeld tot 12 jaar, omdat het hof seks buiten het huwelijk bestraft. De straf werd later teruggebracht tot drie jaar. De dader moet zeven jaar zitten. In de gevangenis beviel Gulnaz van een kind van de verkrachter. Het meisje is bij de moeder in de gevangenis, wat gebruikelijk is in Afghanistan. Documentaire Recentelijk besteedde een door de EU gefinancieerde documentaire aandacht aan het lot van Gulnaz en andere vrouwen in Afghanistan. De film werd echter op het laatste moment niet uitgebracht. De officiële reden voor het niet in omloop brengen van de documentaire is dat de beelden de vrouwen in gevaar zouden kunnen brengen. Critici stellen echter dat de Europese Unie de Afghaanse regering niet wil afvallen. De helft van alle vrouwelijke gevangenen in het land zit vast voor 'morele misdaden', zoals weglopen van de familie en seks buiten het huwelijk. Hoop verloren Gulnaz had eerder geweigerd de dader te trouwen en zei te hopen dat de documentaire haar zaak internationale aandacht zou geven. Toen ze hoorde dat de film niet uit zou komen, begon ze na te denken over het gratievoorstel. Wat nu de doorslag heeft gegeven is dat haar broer trouwt met de zus van de dader. Dat zou nieuwe aanvallen moeten voorkomen.
Ik vind het echt te ziek voor woorden... wat een land. Vrouwen uit dat land mogen ze hier per direct asiel verlenen. Moet je toch niet aan denken, die vent heeft de rest van zijn leven vrij spel op die arme vrouw...
Even voor de duidelijkheid he; dit heeft niets met Islam te maken!! Zelfs een van de grootste zonden om een vrouw zo te behandelen!!! Moest dit even kwijt omdat men bij zulke berichten gelijk een slecht beeld krijgt van de islam
Heb er idd een stukje over gezien laatst, weet ff niet meer waar. Er rammelt van alles aan dit hele systeem namelijk. Op zich faalt het rechtssysteem niet maar is het daar allemaal zo corrupt dat ze de rechters en alles omkopen waardoor je situaties als deze krijgt. Daarbij vind ik het zeer slecht dat de EU opdracht geeft om deze film te maken en de vrouwen nadrukkelijk toestemming geven (op beeld) om deze film ook uit te zenden en de EU er dus niet opeens van afziet omdat de vrouwen zogenaamd gevaar lopen, idd zoals hierboven ook beschreven is: waarschijnlijk omdat ze geen problemen willen met de Afghaanse regering.
Ik heb ook een erge documentaire gezien over vrouwen in Sri Lanka, hebben geen anticonceptie, hebben ziektes, zijn hoeren en worden telkens zwanger. Ik werd er kots misselijk van toen ik op tv zag. De presentratice was de vrouw van rene Froger.
Ik denk eerder dat ze gewoonweg geen andere keuze heeft. Als ze niet met hem zou trouwen en op een dag vrij zou komen, heeft ze als alleenstaande moeder een hels leven. Want geen man wil dan nog met je trouwen, en je werken mag je niet. Dus dan moet ze gaan bedelen. Dus ja...wat kan ze verder? Ze moet dit wel doen.
Toen ik vanmorgen met mn dochters aan tafel zat en dit hoorde op het journaal zei ik: we mogen toch blij zijn dat we hier wonen..(al mankeert er hier natuurlijk ook wel het en en het ander aan het rechtssysteem) ik vond het vreselijk.
VRESELIJK! wat een absurd land is het toch! en het gebeurt niet alleen in Afganisthan hoor maar in veel Arabische landen. Vrouwen die verkracht worden en vervolgens de gevangenis in moeten of erger nog de doodstraf krijgen omdat het overspel zou zijn. Vrouwen zijn niks waard in dat soort landen :x Jaren terug heb ik een docu gezien over een vrouw die ook was verkracht en ook zwanger was geraakt. Ze wachtte op de doodstraf maar omdat ze borstvoeding gaf mocht dit niet uitgevoerd worden. Na een anderhalf jaar was de kleine van de borst en werd ze gestenigd en die vent ging vrij uit. Ik denk dat deze vrouw gewoon geen andere keuze heeft dan te trouwen met deze man want waarschijnlijk zal ze alsnog vermoord worden als ze vrijkomt. Ze is dan in de ogen van de familie een schande.
In India worden meisjes die verkracht zijn vaak gestenigd. Enkele jaren terug een stuk over gelezen en filmpje was zelfs te zien op internet. Der neef die het gedaan had werd niet naar om gekeken want zij had nooit naar der neef mogen gaan zonder vaderfiguur of broer. Zij had het dus uitgelokt. Vind Zulke dingen echt verschrikkelijk maar ze heeft inderdaad geen keus. Als alleenstaande moeder wordt je echt als straatvuil behandeld en om naam van familie te zuiveren zal ze daar ook iet meer welkom zijn
Er is in 2009ook een document geweest over een meisje van 13 in soemalie (weet niet hoe je het schrijft). Zij was verkracht door meerdere soldaten en is daarna bestraft door gestenigd te worden door 50 mannen omdat ze buiten echtelijke gemeenschap heeft gehad. Hieruit blijkt maar wet dat de vrouw uit dit verhaal echt gen andere optie heeft en blij mag zijn dat ze nog een keuze heeft