Ben het helemaal met je eens, ik vind het ooK heel dubbel. Aan de ene kant denk ik, ach laat die jongen lekker blijven het is zo zielig. Maar dat is een emotioneel standpunt. Ik begrijp Leers ook wel dat hij zich formeel aan de wetgeving moet houden, ook om te voorkomen dat de zaak Mauro precedenten schept. En hij vindt de situatie van Mauro niet schrijnend genoeg blijkbaar. Kan ik mij ook wel (deels ) weer in vinden. Het is misschien niet leuk voor Mauro, maar het is natuurlijk ook weer niet alsof hij in de hel terechtkomt daar. Vergeet niet dat hij de eerste 10 jaar van z'n leven in Angola gewoond heeft, dat is best lang als je nog maar 18 bent. Hij zal zich heus z'n ouders nog wel herinneren en de taal weer snel oppakken. Hij heeft daar gelukkig z'n ouders, familie, herinneringen, z'n roots. Daarentegen zou ik als ik Leers was hem wèl zijn opleiding laten afmaken hier, ook al is het "maar" mbo en hij daardoor officieel niet in aanmerking komt voor een studievisum. Dan kan hij in elk geval iets goed opbouwen in z'n land en iets voor zijn mensen daar betekenen.
Hij heeft ouders die blijkbaar geen afstand van hem hebben willen doen en hij is bovendien inmiddels meerderjarig dus adoptie is geen mogelijkheid.
Dat zijn er wel ongeveer 75, he? Niet 75.000.... Tja... het is maar hoe je het bekijkt. Naar schatting leeft ruim meer dan helft onder de armoedegrens en Angola staat op #1 (anno 2011) van de wereld als het gaat om het sterftecijfer. Life expectancy (verwachte leeftijd) is niet hoger dan 40. Er is een zeer hoge kans op ziekte, weinig medische zorg. In gebieden buiten de steden liggen nog veel landmijnen. Nederland staat 22 op de wereldranglijst rijkste landen, Angola op 68. Ik kan nog wel even doorgaan, maar mijn mening lijkt me inmiddels duidelijk. Overigens, de info komt van https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ao.html
Ik vind het aan de ene kant sneu, maar aan de andere kant ook wel weer hoe het hoort. Je kan niet alleen uitzonderingen gaan maken voor mensen die op hart van NL komen en in de spotlights gezet worden. Maarrrrr, ik zou zeggen: gooi alle buitenlanders die hier dus niet geboren zijn en nog niet een heel leven in NL wonen die een misdrijf begaan eruit! Hups: wil jij je niet aanpassen en denk jij dat je hier een misdrijf kan plegen? Prima, hier een enkele reis terug naar waar je vandaan kwam.
Die jongen is hier als kind gekomen. Opgevangen, een opleiding gegeven en nu willen ze hem lozen. 18 jaar is ook nog jong. Ik vind het schofterig en nog altijd belachelijk. Niet zoals het hoort Sorry mensen als ik jullie beledig maar iemand die een ander het geluk niet gunt mogen van mij zelf dit land verlaten. Ook al ben je Nederlander. Medelander moeten we weer eens proberen te zijn. We zijn toch gewoon allemaal mensen Wat is dat nou toch altijd tegen elkaar...
Ik krijg er zulke kromme tenen van... Ik schaam me om nederlander te zijn wat dit betreft! Hoe kan je zo'n jongen zo lang in Nederland laten en dan nu omdat ie ineens 18 is wel terug sturen?? Deze jongen gaat gewoon hier naar school, haalt zover we weten geen rottigheid uit, spreekt notabene Limburgs en is voor Psv! (geintje) Maar die jongen is zo ver-nederlandst....die kan toch niks meer beginnen in Angola? Verder hebben ze het gisteren over het zijn wel 75 jongens als Mauro....ja en? Dan laat je die 75 ook blijven?!?!?! Mensen we voelen die 75 jongens toch niet op die 16 miljoen?? Verder hadden ze het over allerlei illegalen die dan ook gaan roepen dat ze hier willen blijven...maar daar zeggen ze het zelf al "illegalen"! Die zijn hier al niet zoals het hoort (wat de reden dan ook is terecht of niet daar oordeel ik niet over). Ze kunnen dat niet over één kam scheren vind ik. Ten leste.....er zijn zooooveeeeel nederlanders die hier echt iet achter staan, laat ze een stemming doen onder ons allemaal....desnoods!
Het zijn niet enkel illegalen he, er zitten hier duizenden asielzoekers met dezelfde status als mauro maar 'helaas' meerderjarig of als gezin met kinderen die hier geboren zijn. Zeg niet dat ik achter het besluit sta dat hij weg moet, maar het is gewoon niet fair voor bijv andere jongens en meisjes die zijn opgegroeid in een opvanghuis en ook gewoon zonder pardon terug moeten en waarvan er al een hoop op het vliegtuig zijn gezet. Nu had deze mauro het geluk bij dit gezin te komen die hem alle handvaten kon bieden en spreken we opeens over het feit hoe goed nl's hij wel niet sprak en zien we hem constant verschijnen op hvn. Waarom moet dit zo uitgemolken worden in de pers en politiek? Wees duidelijk en maak een keuze, voor zowel mauro, maar ook voor de jongvolwassenen en kinderen die in hetzelfde schuitje en misschien niet zo'n perfecte limburgse tongval hebben.
Ik ben ook voor een betere ( snellere !!!!!) asielprocedure. Dit is gewoon onmenselijk. En ik ben ook voor weigeren als er misdrijven worden gepleegd. Maar ik ben ook blij dat ik geen minister ben...
die jongen heeft wel contact met zijn ouders hoor zijn zus woont in rotterdam, en geloof mij nou maar hij spreekt echt nog wel portugees hoor.. maar zou jij dat niet zeggen als dat jou mischien meer kans geeft om te blijven.. ok mijn vriend woont nu 11 jaar in nl toen hij werd uitgeprocedeert werd er ook niet op het nieuws commotie over gemaakt dat hij hier zijn leven op heeft gebouwd dat hij hier zijn vrienden en gezinnetje aan het opbouwen was. nee hij werd zonder pardon om kwart voor 7 smorgens uitmijn bed getrokken door de ind en vreemdelingenpolitie. 3 maanden lang in het uitzetcentrum gezeten.. dat werd toch ook niet in het nieuws of in de tweede kamer besproken??? ja sorry ik vind dit gewoon rechtvaardig hoor.. of hij mag blijven en dan vanaf nu al die jongeren die op uitzetting zitten te wachten of iedereen moet gewoon terug.. hij is echt niet het enigste gevalletje hoor.. en dan 75 andere jongeren tel er maar zo`n 50.000 bij want dat wil dus zeggen dat die andere jongeren alleen in helmond zitten?? hier zitten er al zo`n 45 die aan het afwachten zijn.
Ik vind je redenring heel vreemd. Omdat jouw vriend zo behandeld is moet het voor de rest ook maar? Ik vind het, ook voor je vriend, een enorm heftige beslissing. Als hij de tijd heeft gekregen een gezin op te bouwen enz., dan zouden mensen beter moeten kijken naar de asielprocedure. En hem zeker niet als een crimineel om kwart voor 7 uit zijn bed moeten lichten. Maar je redeneert een beetje als "ja, ik ben ooit niet eerlijk behandeld, dus hoeft niemand eerlijk behandeld te worden". Dat lijkt me niet. Die 75 jongeren waren in Nederland, niet alleen in Helmond. Dat gaat specifiek om jongeren die aan dezelfde criteria voldoen als Mauro. Er zijn natuurlijk veel meer mensen die op een asielaanvraag wachten, maar die gevallen verschillen kennelijk van die van Mauro.
Deze jongen is al in 2007 uitgeprocedeerd, dus we kunnen ook niet zeggen dat hij 'opeens' na 9 jaar weg moet he.
ik vind het ook een beetje dubbel aan de ene kant vind ik dat hij hier zou mogen blijven hij gaat hier naar school spreekt goed nederlands etc. maar aan de andere kant er zijn zoveel jongens/meisjes als mauro moeten we die dan ook allemaal hier houden. wat ik dan wel weer belachelijk vind is dat er zoveel mensen zijn die naar nederland zijn gekomen en hier al bij wijze van 15 jaar zijn en nog geen woord nederlands spreken en leven van een uitkering en die laten ze lekker zitten en zo'n jongen als mauro sturen ze terug dat vind ik dan wel erg
wat maakt het uit of hij al uitgeprocedeerd was? Maakt het voor mij nog erger want blijkbaar zadelen we hier kinderen op met problemen nog voor ze eigenlijk die problemen krijgen. Triest blijft het. Een kind zo te behandelen is schofterig ( al het andere ook maar daar gaat het hier niet over) We kunnen niet iets recht praten wat gewoon te krom is
Wat is het doel van de imigratiewetten? Dat is wat ik me afvraag. Dat er wetten zijn waar iedereen zich aan moet houden, dat snap ik. Dat er wetten met betrekking tot immigratie zijn, snap ik ook. Maar wat heeft de uitzetting van Mauro te maken met het bereiken van het doel dat voor ogen ligt bij het uitvoeren van de immigratiewet? Dat mis ik dus even. Als je als tienjarige jongen naar Nederland komt (ik las dat hij hier alleen kwam, maar dat kan ik me dus niet voorstellen...iemand moet hem hebben geholpen) kun je dan op je 18e verantwoordelijk worden gesteld voor de keuze die je gemaakt hebt toen je tien jaar was?! Wij kunnen in Nederland veranwoordelijk gehouden worden voor onze acties vanaf een jaar of 14/15. De jaren daarvoor zijn wij volgens de Nederlandse wet blijkbaar niet in staat de gevolgen van onze acties te overzien. Blijkbaar vinden ze nu dat Mauro op tienjarige leeftijd had kunnen weten wat hem boven het hoofd hing??? Ik vind dit allemaal zo vreemd. Dat de procedures hier zo ontzettend traag zijn mag toch niet de reden zijn dat Mauro nu nog uitgezet wordt? Ik vind dat de Nederlandse staat verantwoording moet nemen voor het eigen falen! De procedures zijn niet waterdicht geregeld en daar zou aan gewerkt moeten worden. De verantwoording van deze niet goed werkende procedures ligt naar mijn mening bij de staat en niet bij alle AMA's zoals Mauro. Nu moet er elke keer weer een beslissing worden genomen over iemand die al jaren in Nederland verblijft en zijn of haar leven hier heeft opgebouwd. Van mij mogen al deze mensen hier blijven...Laat de staat maar eens wat doen aan de procedures in plaats van iets proberen af te handelen naar de regels van de wet terwijl zij deze regels zelf in eerste intsantie niet eens accuraat hebben nageleefd (alle procedures nemen veeeeeel te veel tijd in beslag). En als mensen hier gaan roepen dat Nederland vol is...Tja, dat zal best wel meevallen want er is hier nog steeds geen wet op de geboortebeperking.
En wat helemaal krom is, is dat hij als hij zou gaan studeren een studievisum aan kan vragen en dan wel mag blijven. Waarom dan wel? Maar volgens zijn pleegmoeder doet hij nu MBO3, zou MBO4 heel misschien haalbaar zijn maar HBO niet. Mensen die zo goed in de maatschappij meedraaien zijn een aanwinst voor dit land.
ben zooo blij dat ik die minister niet ben,mijn god wat een beslissing om te nemen, gaat niet in de koude kleren zitten. ook ik vind het een dubbele situatie. vind dat je zo een knul niet meer uit het land kan zetten, aan de andere kant wisten zijn ouders dit en is het volgens de regels gerechtvaardigt dat hij terug gezonden moet worden. daar zit naar mijn idee ook probleem, iedereen die illegaal is, of onrechtvaardig een uitkering krijgt mag van mij een enkeltje terug naar zijn land krijgen, klinkt hard, maar mede in het kader van bezuinigingen lijkt me dit niet meer dan normaal. maar laten we deze kinderen, kinderen zoals mauro, maar dan ook de andere asielzoekers hier een nieuwe start geven. help deze mensen op weg en verscheur geen gezinnen meer door papa's en mama's terug te sturen of kinderen. maar zorg er dan wel weer voor dat de regels veranderen. asielperiode mag niet langer duren dan bv een maand, dan voorkom je toch dat die mensen een binding met ons land krijgen en zich hier eerst een aantal jaren kunnen settelen, gezinnetje kunnen stichten en dan alsnog weg moeten. geef de asielzoekers binnen een maand uitstel, ik denk dat dit voor iedereen beter is, dus generaal pardon voor de asielzoekers die er zijn, en zeg maar vanaf 2012 nieuwe regels. maar eerlijk is eerlijk, het zijn echt lastige kwesties, en ben blij dat ik er niet over ga!!
Ik ben jaaaaaren geleden (voor mijn opleiding) in een AZC geweest. Wat ik daar heb gezien was zo naar... Mensen die daar al ik weet niet hoe lang zaten omdat ze maar geen uitsluitsel kregen over wat er met hen zou gebeuren. Ze mochten niet werken...niets. Hingen heel de dag rond. De procedures hebben ook een tijdsafbakening, maar dat werd bij lange na niet gehaald. Ik snap wel waarom hoor. Veel mensen hebben een tolk nodig en voordat de juiste tolk gevonden wordt duurt al een tijd. Dan moet hun verhaal worden nagegaan (doordat veel mensen een dialect spreken wat de tolk net niet onder de knie heeft sluipen er ook veel fouten in het verhaal). Veel mensen weten zelf niet eens wanneer ze geboren zijn, hebben geen papieren etc, etc. Om dit allemaal te achterhalen kost tijd. En dat is nu juist wat zo naar is. Ik denk echt dat er veel meer mensen moeten worden aangetrokken om deze procedures vlot te laten verlopen. Het ontstane probleem achteraf oplossen (wat vaak gebeurt in de politiek) in plaats van oorzaak van het probleem aan te pakken geeft geen oplossing voor de lange duur. Maargoed, ik ben sowieso geen voorstander van strenge immigratiewetten. Mensen zijn allemaal zo bang hun 'eigen plekje' te verliezen, maar is de wereld niet van ons allemaal? Rijkdom en armoede zijn op dit moment al zo oneerlijk verdeeld in de wereld en strenge immigratiewetten dragen daar alleen maar aan bij. Maar dat is mijn (oke, misschien wat idealistische) kijk op de wereld