Dat vind ik ook nogal kort door de bocht. Voor deze jongen zal het lastig zijn om een nieuw leven op te bouwen, maar om dan miljoenen mensen over één kam te scheren lijkt me overdreven. Misschien is dat lastig te geloven, maar niet gehele wereldbevolking is ongelukkig omdat ze niet wonen in West-Europa. Het grootste gedeelte van het land zal het echt wel léuk vind om te wonen in hun geboorteland.
Nee, ik heb het niet over alle Angolezen natuurlijk; die zijn gewoon thuis. De 1 zal het minder leuk vinden dan de ander, maar het blijft wel hun vaderland. Angolezen horen niet bij de grootste groep asielzoekers. Ik heb het over Mauro (en andere amv's). Voor hen is het natuurlijk niet leuk om terug te gaan (dat hebben we gemerkt). Voor hen is Nl 'leuker'.
zo gelukkig.. angolezen horen WEL bij de grootste groep asielzoekers, en hoe weet jij nou ho ehet is in angola?? heb je familie daar dan? zoals umm zegt in sommige delen van luanda hoef je echt niet s`avonds over straat te gaan klopt maar dat is hier in nl net zo. ik bedoel ik hoef niet echt door de bijlmer te lopen om 3 uur snachts. dat reisadvies?? wat weten die mensen daar nou vanaf?? wonen die daar of is dat wat ze horen en waar ze maar een oordeel over vellen.. mijn schoonfamilie zusjes broertjes wonen daar mijn schoonzus is 2 jaar terug er een jaartje geweest en ze zegt je kan er makkelijk wonen en leven. en zou mijn schoonfamilie daarover liegen dan? ik bedoel als er iemand angolees is zijn hun het wel. leef jij met een angolees trouwens omdat je zo zeker van je zaak bent?? als dat zo is weet je ook dat je volop beschermd word door de familie en dus niks te vrezen hebt. kom op zeg waar gaat het hier nog over? mauro wist dat dit ging gebeuren, nu krijgt ie mischien zijn studievisum(wat al buiten de regels om wordt gedaan) en dan willen ze die in een keer niet meer?? wat wil je dan?? dat de regering voor een persoon alles om gaat gooien en een uitzondering moet maken.. no way!! dan raad ik aan om iedere uitgezette asielzoeker om bij de regering aan te kloppen.
en ja als je een beetje cultuureel aangelegd bent is angola een prachtig land.. en ja ik zou er kunnen leven!! is dat gek dan?? zolang je maar open staat voor andere landen, en niet in plaatjes denkt zoals wij bij geschiedenis op school hebben gezien in de boeken.. want dan bestaat afrika aleen uit houten hutjes en armoede, terwijl het dus echt niet zo is..
@ babyhope, ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Dat het niet strookt met hoe wij vinden dat mensen zouden moeten leven, betekent niet dat deze mensen het slecht hebben.
En idd wat Adi zegt, we hebben hier goede voorzieningen en ´wij´ denken dan dat de halve wereld wel in NL zou willen wonen, maar dat is absoluut niet waar. Ik zie mezelf hier ook niet oud worden.
Ben niet in Angola geweest, maar wel in een aantal buurlanden. Heb trouwens jaren in zuid-oost, randje Bijlmer gewoond, voelde me er nooit onveilig. Liep middenin de nacht zo van nachtbus of metro naar mijn flat. Altijd mensen op straat, ben er nooit lastig gevallen! Het is toch logisch dat jouw Angolese schoonfamilie zegt dat zij in Angola kunnen leven? Ze komen er vandaan! Ik zou er ook kunnen leven, maar of ik dat ook 'leuk' vind? Het zou mij niet bieden wat ik zoek; er heerst daar toch andere levensstandaard. Ik ben een verwende westerse kaaskop. En jouw vriend/man is toch niet voor niets hier naartoe gekomen? Dat neem ik aan tenminste. Zeg eens eerlijk; zou jij daar met je gezin willen leven? Het antwoord is wsl nee, want hier is het beter, toch? Dat bedoel ik dus. En dat vind Mauro nou ook, cirkeltje rond. Mauro heeft nooit een studievisum gewild, hij doet nu MBO3, MBO4 zit er volgens hemzelf niet in en HBO al helemaal niet. Goedmaakpolitiek van het CDA.
Heb trouwens jaren in zuid-oost, randje Bijlmer gewoond, voelde me er nooit onveilig. Liep middenin de nacht zo van nachtbus of metro naar mijn flat. Altijd mensen op straat, ben er nooit lastig gevallen...kijk jij zegt dit al over de bijlmer, en zo voelen de mensen in angola zich ook.. die zijn niks anders gewend zoals jij in de bijlmer snachts kon lopen en veilig voelde zo voelen hun zich ook..en ja als ik het vermogen zou hebben zou ik daar een huisje met zwembad en al laten bouwen ja, en geen huur hoeven te betalen omdat dat huisje door ons zelf is gebouwd. heerlijk toch zon zee en strand wat wil je nog meer!!!
jij hoeft niks geen huur belasting en al te betalen. wat wil je nog meer, en als nederlander heb je goede kansen in angola, al maak je een klein restaurantje met boerenkool geloof me dat je daar centjes aan verdiend.. mijn vriend is hier gekomen omdat hij wat van europa wilde zien, hij houdt van andere culturen ontdekken en wil gewoon wat beleven in zijn leven, hij is echt niet uit angola weg gegaan omdat hij het er niet naar zijn zin had.. en zoals je zegt je bent bij buurlandengeweest maar daar gaat het er ook heeeel anders aan toe dan angola. angola leeft naar de portugese dingen toe en scheiden zich ook af van andere afrikaanse landen, zeg je tegen een angolees `JIJ BENT EEN AFRIKAAN.. krijg je ruzie haha want ze zeggen `nee wij zijn ANGOLEZEN dus dat kan je niet vergelijken.
Precies. Je ergens "thuis", rijk en gelukkig voelen hoeft niet persé in een Westers of zelfs maar rijk land te zijn. Ik ken verschrikkelijk veel mensen, ook waar wij nu wonen, die absoluut nooit naar een rijk Westers land zouden willen emigreren maar gewoon heel erg gelukkig en tevreden zijn waar ze nu wonen en met wat ze wèl hebben.
Rijk zijn is ook een subjectief begrip. Voor mij zit hem dat niet in geld of materiele zaken. Zolang ik mijn man en mijn kind en beesten maar heb, kan ik bij wijze van overal gelukkig zijn. Ik wou ook altijd naar het buitenland, maar ik besef me steeds meer dat ik toch wel erg van Holland houd.
3 november 15:26 - Waarom Douglas wel en Mauro niet? De burgermeester van Enschede, Peter den Oudsten bracht het onderwerp gisteren ter sprake omdat het heel erg tegenstrijdig is. Op 1 november ontving de uit Brazilie afkomstige FC-Twente voetballer namelijk het Nederlands staatsburgerschap. Na vijf jaar voetballen is hij geslaagd voor zijn inburgering. Juist op het hoogtepunt van de Mauro-hype.
Maar dat is toch afhankelijk van de aanvraag? Hij komt hier om te voetballen (even simpel gezegd) maar Mauro kwam hier omdat het in zijn land niet veilig is.. Zal dat er ook niet mee te maken hebben? Ik heb er weinig verstand van zeg ik er eerlijk bij..
Foute gegevens aangeleverd namens Mauro Degenen die zich om Mauro Manuel hebben bekommerd, leverden foute gegevens namens en over de jongen aan. Dat bevestigde een woordvoerder van minister Gerd Leers van Immigratie en Asiel vrijdag naar aanleiding van berichten van RTL. RTL meldde dat Mauro, de 18-jarige Limburgse asielzoeker die hier zo graag wil blijven, begin 2010 al een Angolees paspoort heeft gekregen. Ook werd een andere achternaam dan Manuel gehanteerd, namelijk die van zijn vader. Verder is er sprake een andere geboortedatum. Bij een asielaanvraag moeten de gegevens kloppen, maar de minister is niet van plan Mauro de fouten aan te rekenen. Zijn aanvraag voor een studievisum wordt als beloofd ´welwillend´ bekeken.
Minister Leers van Immigratie en Asiel heeft fouten geconstateerd in het dossier van de Angolese Mauro Manuel. Dat bevestigen bronnen aan RTL Nieuws. Zijn naam en geboortedatum kloppen niet. Afgelopen week heeft de minister de Tweede Kamer in een vertrouwelijke brief geïnformeerd over de fouten. Fouten Nu blijkt dat Mauro in begin 2010 al een Angolees paspoort heeft gekregen. Ook is er een oud paspoort opgedoken uit 2002. In beide paspoorten staat een andere achternaam: niet de achternaam van zijn moeder (Manuel), maar de naam van zijn vader (E******). Ook staat een andere geboortedatum in de paspoorten. Naast dit paspoort heeft Mauro ook een identiteitskaart gehad met dezelfde gegevens. Volgens bronnen hebben Mauro of zijn advocaten nooit melding gemaakt van deze feiten. Tijdens een asielprocedure is een asielzoeker verplicht om alle gegevens te melden. Gesprek Na de ontdekking van de fouten heeft het ministerie een gesprek gehad met Mauro en zijn pleegmoeder. In dat gesprek heeft Mauro gezegd dat hij niet wist dat hij onder de naam van zijn vader geregistreerd staat. Hij zegt dat hij zijn oude documenten (het paspoort uit 2002 en de identiteitskaart) nooit heeft gehad. Geen verschil De fouten worden Mauro niet aangerekend ook omdat hij toen een kind was. Leers blijft de aanvraag voor een studievisum welwillend bekijken, zo staat volgens bronnen in de vertrouwelijke brief. De kans is dus zeer groot dat Mauro dan in Nederland mag blijven weliswaar tijdelijk. Maar volgens bronnen heeft Leers ook een waarschuwing gegeven: als er nieuwe onjuistheden opduiken, wordt de toelatingsprocedure steeds lastiger. Hoogspanning in de coalitie De kwestie Mauro zorgde de afgelopen weken voor hoogspanning in politiek Den Haag. De oppositie wilde dat Mauro een verblijfsvergunning zou krijgen, maar minister Leers en coalitiepartijen VVD en PVV waren tegen. Het CDA kwam met een alternatief: een studievisum voor Mauro.
dat moet je dan niet gaan doen he.. Ik heb twee syrische mentorleerlingen (zusjes) en die zitten ook in een asielproceduren.. merk echt dat ze het hiermee moeilijk hebben..