Hallo, Kwam deze naam tegen en ben erg benieuwd wat jullie er van vinden. Hyde spreek je uit als het Engelse 'hide'. Je kent deze naam natuurlijk van Mr. Hyde, maar kun je het daar los van zien? Of alleen wanneer je het anders schrijft, zoals Haid? Hyde Name Meaning & Hyde Family History at Ancestry.com Zelf vind ik het allebei kunnen, maar Haid lijkt mij meer op een verkorting van Haider. Anyway, what say ye?
Mijn eerste associatie is hyde park. Vind het geen leuke naam. Haid vind ik een hele andere naam, denk daar bij aan Saïd, en zou hem dus ook anders uitspreken (ondanks gebrek aan trema, ziet er gewoon logischer uit). Aanvulling : zelfs met Engelse uitspraak van haid kom ik uit bij deze: https://www.howtopronounce.com/haid/ Of als het woord 'said' (zegt). Ik kom echt alleen in de buurt van dezelfde uitspraak wanneer je hem erg letterlijk neemt (als maïs), maar dan associeer ik het niet met een naam. Omdat ik de naam Saïd wel ken, plaats ik daar dus automatisch een trema en die uitspraak.
Ik weet niet, wat ik kan vinden is dat Hyde de veramerikaniseerde schrijfwijze van Haid is, de uitspraak verschilt dan niet. Zonder trema zou ik niet zo snel Haa-ied zeggen.
Nee, ik denk gelijk aan hide and seek. Bovendien denk ik, dat zoals met zoveel Engelse namen in Nederland, veel mensen het spuuglelijk gaan uitspreken.
Dacht zelf waarschijnlijk te apart en inderdaad uitspraak is ook een dingetje. Nee, dan toch maar niet. Soms spreekt iets je aan, je weet niet altijd waarom, maar dan kun je er een soort niet meer objectief naar kijken. Bedankt dames.
Ik zou Haid ongeveer uitspreken als "Hate" op z'n Engels, dat lijkt me niet fijn. Hyde vind ik ook niet prettig klinken en ken ik inderdaad alleen van Jekyll and Hyde.
Ik kan het niet loszien van 'hide', verstoppen. Vind het een gekke naam. Denk vooral aan That 70's show trouwens (achternaam gebruikt als nickname). Ik zou het in elk geval als Hyde schrijven als je er toch voor kiest, Haid wordt namelijk in uitspraak 'heed' (Nederlands fonetisch) en dat vind ik niet mooi, klinkt als 'heet' en als 'hate'.
De mening van de meesten hierboven deel ik.. Als suggestie wat ik duidelijker vind en er iets op lijkt: Hynd.
Ik denk dat kindjes in de klas moeite krijgen om het goed uit te spreken of gewoon Hidde zeggen. Hidde vind ik superleuk. Hide/hyde.. vreselijk.