Ha! Onlangs helaas noodgedwongen moeten stoppen met borstvoeding. Ben nieuw in de wereld van flesvoeding dus misschien is het een domme vraag. Mijn dochter is nu 9 maanden. Ze is niet zo groot en heeft wat mondmotoriekproblemen waardoor eten soms moeilijk is voor haar. Inmiddels gaat het beter maar eigenlijk heeft ze nog 5 flessen van 180cc nodig. Verpakking geeft 4 per dag aan. Kan het kwaad er toch 5 te geven? Hoe hoog is die vitaminen/mineralen grens? Thanx!
Als je gewoon nummer 1 blijft geven, kun je de liter/30 schepjes aanhouden. En nummer 1 is prima voor de gehele kv periode.
Mijn zoon krijgt ook nog 5x180/6 Inmiddels wel nmr2 voeding. Hij heeft altijd al een fles meer dan aanbevolen gehad.
Ze krijgt al een poosje nummer 2. Ze heeft gevoelige darmen dus wil liever niet teveel rommelen met flesvoeding.
Zolang je niet boven een liter (=30 schepjes) per dag uit is er niks aan de hand Bij 180cc doe je 6 schepjes. 6x5=30 dus kan prima.
Van de nummer 2 voeding mag je maximaal 24 schepjes, is 4 flessen van 180/6 per 24 uur geven. Van nummer 1 mag je maximaal 30 schepjes geven, dat is dan 5 flessen van 180/6. Je kan in principe prima teruggaan naar nr. 1 flesvoeding, nummer 2 geeft doorgaans meer darmklachten dan nummer 2. Dus als nummer 2 nu goed gaat verwacht ik niet dat nummer 1 problemen geeft Wat je ook kan doen is haar 5 flessen van 150/5 of als ze echt honger heeft 5x 180/5 aanbieden. Dan geef je niet structureel teveel flesvoeding.
Gewoon je kindje volgen. Als zij behoefde heeft aan nog een fles dan gewoon geven. De hoeveelheid aangegeven op de verpakking is een advies geen regel. Elke baby heeft andere behoeftes. Het eten zal vast steeds beter gaan dus die fles gaat er vanzelf af.
De max per dag weet ik niet. Maar ook flesvoeding kun je op verzoek of vaker en in kleinere hoeveelheden aanbieden. Er zijn zat ouders die dat doen.
Max per dag die ze in NL aanhouden is een liter (30 schepjes geloof ik). Echter hebben ze die grens in bijv frankrijk al lang en breed over boord gegooit. Zolang t in de koers blijft en niet overdreven er overheen, zou ik me niet te druk maken. Een fles extra op een dag, sporadisch een tweede fles (ineens in de nacht wakker worden met honger)maakte ik me in elk geval geen druk over. Is t stelselmatig fors er overheen dan zou ik me afvragen of t dorst of honger is en evt kijken of een boterhammetje extra misschien de oplossing is of juist een flesje water. Voedingsbehoeften veranderen dus dat waren een beetje de momenten dat ik ging zoeken wat ze precies wilde.