ik weet het even niet meer

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door oxbow, 8 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oxbow

oxbow Niet meer actief

Na 3 kinderen probleemloos borstvoeding gegeven te hebben, waarvan 2 kinderen 2 jaar weet ik het nu even niet meer.

We hebben al een hele medische geschiedenis met onze kleine dame en ik heb gewoon geen vertrouwen in haar (haar gezondheid zeg maar)
    Het is vanaf het begin af aan een onrustige en moeilijke drinker geweest, ook is het een heel gespannen baby en met de medicatie tegen de reflux werd het beter, maar het is nog niet weg (zelfs de kinderarts gaf aan dat ze continue spanning in haar lijfje heeft).
    We zijn bij een osteopaat geweest en bij een fysiotherapeut en de fysio vond het allemaal wel meevallen en zag niet zoveel aan haar.
    Vandaag weer naar de huisarts geweest vanwege ontlasting met heel veel slijm, maar dat zag ze vaker bij bv kinderen dus daar hoefde ik me geen zorgen om te maken.

Nu vandaag weer te wegen geweest op het cb, omdat ik vind dat ze niet lekker groeit en ik volgende week naar de dermatoloog moet met haar en als ze aan de medicatie moet vanwege een hemangioom zullen ze haar gewicht willen weten.
    Nu is ze in een week tijd wel 60 gram gegroeit en dat terwijl we dus 1 maal daags een flesje hypoallergene voeding geven, om mij te ontlasten.

Ik wordt er een beetje wanhopig van want ik heb zelf het idee dat ze niet goed groeit, ze woog 3360 gram bij de geboorte en was zo'n 52 cm en nu met 4 maanden is ze 5340 gram en 64,5 cm.

in het begin ging ze als een trein, maar de laatste weken dus een stuk minder.
    Ik zit de hele dag te voeden (om de 1,5 uur gemiddeld), als ik kolf haalde ik er genoeg uit, maar ik heb het de laatste weken niet meer bekeken, want ik heb geen puf en zin om te kolven en ook geen tijd.
    Ze is erg onrustig tijdens het drinken aan de borst, maar ook uit de fles.
    Ze laat continue los, wordt soms boos of kijkt heel vrolijk rond en hapt dan weer aan.
    Na 5 a 10 minuten is het klaar en heeft ze even genoeg.
    Dan is ze wakker, want slapen wil ze bijna niet en als ik haar in bed ligt dan huilt ze, dus ik heb haar zo nu en dan in de draagdoek en dan slaapt ze een half uurtje/3 kwartier, om wakker te worden en weer te willen eten.
    Zelf vraag ik me af krijgt ze wel genoeg, maar de fles geven we 100 cc en dan mogen we blij zijn als ze het opdrinkt of als ze 70 cc drinkt, maar ook dat gaat met happen en loslaten en na 1,5 uur weer willen en dan weer zo 70 cc te drinken.

Ik begin echt wanhopig te worden, ik wil voor haar het beste en dat is bv, maar zoals het nu gaat weet ik niet of ik het volhou.
    Ik wil dat ze groeit zodat ze straks reserves heeft voor haar opeartie en ik voel me niet serieus genomen door de kinderarts en cb, want die vinden dat ze wel goed groeit, maar dat mag ook wel met de tijd en energie die ik er in stop.

Sorry het is een warrig verhaal geworden, maar het zit me zo dwars op het moment, dat ik er emotioneel van ben en het allemaal niet op een rijtje krijg, en ik heb het gevoel dat ik me aanstel en bij haar alles wil zien, omdat ze al zoveel gehad heeft of onderzoek voor gehad heeft (allemaal kleine dingen opzich, maar bij haar carniosynostose opgeteld is het best wel wat).
    Ik voel me onzeker en ben bang dat ik echt vanalles zoek bij haar.

Hier het lijstje van haar controles van zowel kinderarts als cb.

geboortegewicht 3360 gram
    1 week 3280 gram en 52cm
    4 weken 4075 gram en 57,5 cm
    9 weken 4665 gram en 62 cm
    13 weken 5100 gram en 62 cm
    15 weken 5280 gram en 64,5 cm
    17 weken 5340 gram

Dit zijn haar gegevens, waarcshijnlijk maak ik me druk om niets, maar misschien willen jullie er eens naar kijken en jullie mening geven wat jullie vinden.
    Ik zit er over te denken om haar een week fv te geven en dan te kijken hoe ze groeit, maar ergens wil ik niet stoppen met bv, maar ik ga dit ook niet volhouden als ze dan ook nog eens weinig aankomt voor mijn idee.

ALvast heel re g bedankt voor het lezen van het verhaal.

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi Oxbow.

Goed van je dat je je verhaal een keertje aan ons wilt vertellen.
    Het is altijd vervelend als je het gevoel krijgt niet serieus genomen te worden. Een lang verhaal is voor ons juist fijn.

Zo te lezen heb je al heel wat achter de rug met je dochtertje.
    Heftig hoor! En een pluim dat je ondanks dat alles borstvoeding geeft.

Groei:
    Ik heb haar gewichten uitgezet in een groeicurve voor borstgevoede meisjes. Ze zit mooi tussen de lijnen in, maar je ziet haar curve iets afbuigen. Echter zie je dat vaker rond de 4 maanden leeftijd.
    Gemiddels groeien kindjes tussen de 90-150 gram per week. 60 is wel het minimale. Minder moet het niet worden.

Onrust:
    Kinderen rond deze leeftijd gaan interesse krijgen in de wereld om hun heen. Tijdens het voeden kijken ze om hun heen en reageren ze op geluiden.

Hoe is je productie?
    Door je ongerustheid/stress kan je productie terug lopen, waardoor je kindje vaker wilt drinken om toch voldoende melk te krijgen.
    Echter drinken sommige kinderen gewoon liever vaker kleine hoeveelheden.

Je vertelt over de reflux. Welke voedingshouding gebruik je? Het is een idee om je dochter rechtop te voeden. (Zie foto) Zodat jde voeding minder makkelijk naar boven komt.
    http://www.zwangerschapspagina.nl/members/62623-albums11219-picture67921.html

Slapen:
    Draag haar inderdaad in een draagdoek. Dat is hartstikke goed. Je kindje geeft aan dat ze graag bij je in de buurt is. Waarschijnlijk omdat er zoveel met haar gebeurt. Ze zoekt trootst, veiligheid en intimiteit bij je.

Voor de nacht is het een idee om haar bij je in bed te nemen, zodat jij niet elke keer het bed uit hoeft te gaan. Kijk even op de volgende site hoe je dit veilig kunt doen.
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Samen slapen - Hoe slaap je samen?

Misschien is het een idee om een lactatiekundige bij jou in de buurt in consult te vragen. Zij kan dan mee kijken met een voeding, de onrust en alle andere vragen die je nog mocht hebben.

Succes met de operatie van je dochtertje en ik hoop dat alles snel beter zal gana lopen. Ik hoop dat je BV kan blijven geven.

Groetjes Saskia

3. oxbow

oxbow Niet meer actief

Sorry late reactie maar ben heel druk geweest.

ondertussen lopen we weer bijd e fysio voor de spaning in haar lichaam, die vond dat ze ook erg veel spanning opbouwde en heeft haar goed doorbewogen.
    Sofie is daarna beter gaan drinken en werd rustiger, ook tijdens het voeden.
    het is nog veel happen en loslaten en ze werkt soms heel erg tegen omdat ze alleen maar wil bewegen.

ze was afgelopen vrijdag 5480 gram dus in een week tijd 140 gram gegroeit, dus eigenlijk heel goed.

i.o.m fysio gaan we wel verder kjken waar de onrust tijdens het drinken vandaan komt en hopelijk kan er een lactatiedeskundige langskomen,w ant ik hoorde al dat de 2 die hier in de omgeving zitten zijn erg druk.

we zijn er dus meebezig, maar ik vroeg me af moet ik haar gewicht in de gaten houden en dan om de 2 weken wegen?
    Zelf heb ik nu weer het gevoel dat ik wil weten hoe ze gegroeit is, maar ik vind het zo en zo raar staan om iedere week te wegen.
    ik heb het gevoel dat ze me hier een onzekere moeder vinden (wat ik ook wel ben, met ons jongste dame) en durf ook niet echt heen te gaan.

Is het evrstandig om om de week te gaan wegen. of moet ik gewoon de afsrpaken op het cb afwachten?

Deel Deze Pagina