jeetje zit je niet mee he. hoop echt dat het wondertje een keertje blijft hangen. moet er niet aan denken zo lang te moeten wachten. sterkte!!
Ik vind het zo persoonlijk, en ik vind het ook zo afhankelijk van je situatie. Naar mijn mening kun je hier geen leeftijd aan hangen. Juist omdat het voor iedereen weer anders is en omdat het vaak ook niet loopt zoals je het voor ogen hebt. Wij wilden ook erg graag erg jong ouders worden. Ik was 23 toen ik stopte met de pil. Nu ben ik 26 en maakt het me geen reet meer uit hoe oud ik ben als ik zwanger word, als het maar een keer gebeurd. Al moet ik er wel bij zeggen, dat mijn grens voor mijn gevoel nu wel ligt bij een jaar of 36. Maar ook dat is puur gevoel en ik heb in de mmm wel gemerkt dat je grenzen ook weer heel makkelijk verlegt.
Jeetje Saskia...al 2 icsi's zie ik...en ik snap dat je dan misschien je grenzen ooit verlegt. Hoor overigens hele goede verhalen over Gent.
Oef volgens een heleboel dames had mijn zoontje niet meer hoeven komen (auw) Toch ben ik God op mijn blote knietjes dankbaar dat hij er is. Ook hoop ik dat hij nog een broertje of zusje mag krijgen... Ik ben 32,5 jaar
Ik denk dat bij mij de max toch wel 40 is, snap alleen niet waarom hier wordt gezegt dat als je "gezond" bent en snel zwanger kunt raken je grens lager ligt dan voor mensen die in de mmm zit:S Vind ik een beetje onredelijk, Vind het heel erg en jammer voor de meiden in de mmm, ma zie daar geen rede in waarom hun langer mogen proberen dan iemand anders waar het wel gewoon bij lukt.... Ikzelf ben 20, dus ik kijk niet zozeer naar mijn eige leeftijd, ma meer naar het gemiddelde. Wil niemand voor het hoofd stoten met mijn opmerking, ma vind het zo belachlijk dat mensen in de mmm zo "voorgetrokken" worden, heb eens gelezen dat er een vrouw was die niet zwanger kon worden en met der 60e toch nog een kindje heeft gekregen via mmm in het buitenland, nou sorry hoor, dan kan je kinderwens nog zo groot zijn en kan je nog zoveel zelfmedelijden hebben, ma dat vind ik gewoon egoistisch!
Ik kan je vanuit de grond van mijn hart verzekeren, dat de MMM niet een kwestie van "voortrekken" is ... ik begrijp ook niet zo goed wat je met een dergelijke opmerking bedoelt eigenlijk ... leg eens uit? Op je 60e moeder willen worden heeft niets met de MMM te maken, alleen dat het het mogelijk maakt ...
ik denk dat ze bedoelt (verbeter mij anders maar) dat een mama van (ik noem maar een voorbeeld) 45 wel wordt geaccepteerd wanneer zij jaren in de mmm heeft gezeten, onder het mom van: ja, daar kan ze niks aan doen en dat iemand van 45 die pas op die leeftijd beslist om voor een kindje te gaan en dan zwanger is daarop wordt aangekeken omdat zij te oud is.
@adorable: je verwoording komt op mij wat ongelukkig over, maar ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Ik zie het wel als ik ernaast zit. Als ik de posts hier lees, is het net alsof proberen-om-zwanger te worden zo rond je 40e nog wel mag als je maar op tijd bent begonnen (wat op tijd ook moge zijn), maar dat men er wel moeite mee heeft als iemand pas na haar 35e uberhaupt begint met proberen om voor het eerst zwanger te raken. Ik ben het met je eens dat het een raar onderscheid is om te maken. 40 is 40, of je nou 2 maanden, 2 jaar of 12 jaar bezig bent. Het wordt door sommige oudere (hopelijk toekomstige) moeders ook gebruikt als excuus, lijkt het: ik ben wel oude moeder, maar dat is niet mijn eigen schuld, ik ben echt wel vroeg begonnen maar het wilde niet, of mijn vent wilde niet, of weet ik het wat. Maar zelfs al ben je al wat ouder en heb je je zaakjes allang voor elkaar (leuke relatie, financiën op orde, goed huis), en heb je geen 'geldige reden' om nu bezig te zijn voor een zwangerschap, heb je evenveel recht om een poging te doen. Ik heb geen excuus nodig voor mijn late moederschap, dat heeft niemand. En even goed heeft niemand een excuus nodig voor vroeg moederschap. Doe (of probeer te doen) waar je je goed bij voelt. Dan is wél veel voorlichting nodig, al op jonge leeftijd, over vruchtbaarheidsproblemen. Want er is veel onwetendheid, en zijn vrouwen verbaasd te horen dat een vrouw gemiiddeld al op haar 30e over haar lichamelijke hoogtepunt heen is. Dan kunnen alle vrouwen hun eigen keuzes bepalen, ook over welke risico's ze willen lopen. EN VERTEL DAT DAN OOK GELIJK AAN JONGENS/MANNEN.... sorry voor het schreeuwen, maar er zijn zo veel mannen, slimme, hoogopgeleide mannen, die geen enkel benul hebben van vruchtbaarheidsproblematiek en wat een onvervulde kinderwens inhoudt.
ik ben wel met je eens dat het raar is om op die manier onderscheid te maken, maar ik vind wel als je besluit (wat ieders goed recht is) om 'later' te beginnen (lees= tegen de 40) dat je dan wel zult moeten incalculeren en accepteren dat het kan zijn dat het dan wat minder makkelijk gaat, dan wanneer je bv op je 25e begonnen was. Hoewel dat natuurlijk ook geen garanties geeft, dat weet ik.
Dat ben ik helemaal met je eens. Vandaar mijn opmerking over goede voorlichting (goh, staan ze hier eigenlijk uberhaupt bij stil bij biologie-lessen op school?), zodat je weet wat je te wachten kan staan. 't Is dan een beetje (heel cru gezegd) eigen schuld dikke bult als je geen moeder meer kunt worden. Maar áls het nou wel lukt, met iemand die zo laat pas moeder wil worden, dan is zij geen dag ouder dan iemand van dezelfde leeftijd die ook zwanger wordt maar dan pas na jarenlang proberen. Vandaar dat 'voortrekken' denk ik, of het 'wel goed vinden' door anderen. Nou ja, voor die lucky ladies die wel vanzelf zwanger raken is het sowieso een non-discussie, die doen gewoon wat ze goed vinden en hebben daar niemands toestemming voor nodig. In dit opzicht trekt de natuur hen voor, boven de vrouwen die MMM nodig hebben om zwanger te raken, want daar bepaalt een ander of zij nog wel of niet in aanmerking komen voor een behandeling.
het is wel iets om over na te denken wat adorable zegt, want hoewel ik in eerste instantie ook zoiets zei denk ik nu: tja waarom eigenlijk, waarom accepteren we de grens wel van iemand die in de mmm zit en niet van iemand die er bewust voor kiest. Ik heb het nu wel over de leeftijd van 40-45 en niet van 63, want dat blijft mij veel en veel te ver gaan, maar daar zit ook nog 20 jaar tussen. De hele jeugd van een kind.
Ben ik helemaal met je eens Tulip 63 is belachelijk denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn.....?
Ja 63 is belachelijk, maar ik vind dat iemand die met 40 een kind krijgt op de natuurlijke manier en niet door MMM en er gewoon voor kiest dan nog een kind te krijgen net zo goed geaccepteerd moet worden.
Ik had voor mezelf ook heel sterk de grens van 40 (ben deze gelukkig ook net niet gepasseerd) maar ivm een MA voor ons 2e wondertje bij de gyn geweest waarbij ik mijn leeftijdsgrens ook heb aangegeven.. De gyn gaf me het advies om niet teveel aan de leeftijd te gaan hangen want een gezond lijf kan ook later nog een z'schap aan..