Da´s ook een heel verstandige opmerking. Er zit geen klokje of kalendertje in je lijf, dat op je 40e verjaardag een schakelaar omzet waarbij je ineens fysiek een stuk minder bent dan de dag ervoor. Dat blijft ook een lastige, het is hoe dan ook een glijdende schaal... Alleen op het moment dat er een medisch traject aankomt of als het om vergoeding vanuit de verzekering gaat, worden die data ineens wel heel hard.
leeftijd of pogingen?? in beide gevallen namelijk zeg ik eerder uitbreiden van de mogelijkheden dat verdere restricties opleggen ... de discussie isn u om nog maar 1 te vergoeden
Grens ligt in N'land toch ergens boven de 40? Een grens waarbij een spontane zwangerschap veelal ook nog mogelijk is.. Maar het zure is dus gewoon dat er in andere landen wel bij 63-jarigen nog een MMM traject wordt gestart..
Leeftijd is eigelijk alleen maar gebaseerd op de protocollen die een ziekenhuis hanteert. Bij de ene is het 42, bij een ander ziekenhuis kan het 45 zijn ... het verschilt gewoon heel veel
Ja, en bij die 63-jarige lukt het dan ook nog. Ik ben GVD 26 en kerngezond en bij mij slaan die pogingen maar niet aan Anyway, ik denk dat de ene 25 is en zich al helemaal klaar voelt voor een kindje, een stabiele situatie heeft en dat iemand anders dat gevoel en die stabiliteit pas op haar 35e bijvoorbeeld heeft. Daarom vind ik ook dat je er niet echt een leeftijd aan kunt hangen, maar dat het afhankelijk is van je eigen gevoel en situatie.
Mooi gezegd! En ik duim voor alle meiden waarbij het niet vanzelf gaat dat jullie allemaal ooit het wonder mee mogen maken!! En of je dan 15 of 45 bent
Aantal pogingen is gelimiteerd door de verzekering, leeftijd door de ziekenhuizen (en dus door medici, op basis van een gezondheids- en risicoafweging; hoe ouder de moeder, hoe kleiner de kans op een goed verlopende zwangerschap). Ik dacht dat de grens in NL bij 45 lag, maar dan moet je blijkbaar wel in het juiste zkh zijn, anders is het eerder. Het punt is wel dat als we die beperking op het aantal pogingen laten vallen, we met z'n allen meer zorgpremie moeten betalen. Dat is dus een keuze, die 'we' tot nu toe niet maken. Anders toch even kijken wat de standpunten hierover zijn, bij de volgende verkiezingen.
Zo bedoelde ik het idd Tulip, dankjewel dat je me even hebt verbeterd Ik kon er alleen even geen andere woorden voor vinden, daarom schreef ik er ook bij dat ik niemand voor het hoofd wilde stoten. Ik weet namelijk heel goed wat het is als het maar niet wil lukken zelfs niet met hulp van mmm ( ikzelf niet godzijdank, ma wel bij mijn zus, dus ook erg dichtbij ) Ik vind het alleen wat raar waarom het bij hun idd wel normaal zou zijn als ze op late leeftijd nog kinderen krijgen en bij een gezond persoon je meteen raar aangekeken wordt, omdat je toch wel wat oud bent om nog een kindje te krijgen.
Adorable, ik denk dat die acceptatie te maken heeft met het feit dat als je 25 bent en je wil graag kids en het lukt niet en je gaat de mmm in en uiteindelijk ben je op je 40ste een dolgelukkige mama, dan is het geen bewuste keuze om wat later moeder te worden. Vaak wordt gedacht dat je als je zelf op je 38ste pas begint, het wel een bewuste keuze is om wat later moeder te worden en dan is daar minder respect voor dan voor een mmm-meisje die er wel vroeg bij was. Ikzelf ben het hier overigens niet helemaal mee eens hoor, maar ik merk dat er zo wel vaak gedacht wordt. Ik kan er ook absoluut niet tegen als er tegen een mmm-meisje wordt gezegd dat ze maar eerder had moeten beginnen. Bahbah!
nou dat zal ik nooit zeggen, maar als je bv op je 40e pas bezig gaat voor een kindje en je komt dan in de mmm, dan heb je dat risico natuurlijk wel zelf genomen, als je op je 25e begint is dat geen garantie, maar de kansen worden gewoon kleiner naar mate je ouders wordt. Ik hoop dat je snapt hoe ik het bedoel.
Nee inderdaad! Of dat er tegen iemand van 25 wordt gezegd (die al ruim 4 jaar probeert zwanger te raken zonder resultaat) dat ze nog te jong is voor medische hulp! Dat ze eerst nog maar een paar jaar extra moeten proberen Vind je het dan gek dat sommige meiden pas zo laat in de MMM komen en dan dus ook pas laat moeder worden (áls het al mag lukken..)
Daar ben ik het dus wel mee eens. Dat is voor mij toch willens en wetens een risico nemen. Blijft vreselijk verdrietig hoor, als het dan niet lukt. Want de wens is niet afhankelijk van de leeftijd. En wat een onzin, wordt er echt tegen een 25-jarige gezegd dat ze te jong is voor hulp als het gewoon al een jaar niet lukt? Heeft degene die dat zegt er ooit bij stilgestaan dat die vrouw misschien ook nog wel meer dan 1 kind had gewild? En dat ze dan bijna automatisch in de categorie 30+ terecht gaat komen, als het haar überhaupt al gegeven is? grrrr wat een dom volk loopt er rond. en zo gevoelloos ook.
Ja, zeker! En daar ben ik het ook mee eens. Als je later begint, dan moet je er eigenlijk wel rekening mee houden dat het wat langer kán duren en dat het misschien wel eens zo kan zijn dat het niet meer lukt. Ik ben blij dat wij vroeg begonnen zijn, want als we hier op ons 35ste pas achter zouden komen dan hadden wij ook best wel een probleem gehad denk ik. Nu ook, maar biologisch gezien toch wat meer tijd.
Er zit alleen een groot verschil in om het zo keihard uit te spreken tegen iemand terwijl je haar situatie niet kent en dus ook geen idee hebt wanneer ze begonnen is en waarom het niet lukt. En er zijn echt mensen die inderdaad heel hard zeggen dat je nog zo jong bent, waarom medische hulp? Je bent nog hartstikke jong, gewoon niet zoveel mee bezig zijn, lekker even op vakantie en je zult zien dat het wel lukt. Inmiddels bijna 2 jaar, vele vakanties en pauzes verder na ons eerste doktersbezoek en nog steeds niet zwanger, maar goed... Net alsof mijn man ineens wel 20 miljoen zaadjes heeft als ik er niet aan denk
Oh men dat lijkt me toch wel zo irritant he. Heb gelukkig niet in de medische molen gezeten maar ik zou in die situatie volgens mij echt iemand kunnen wurgen die weer komt met zulke dingen als ´ga lekker op vakantie´ of ´je moet er niet zo mee bezig zijn´..
En hier ben ik het ook mee eens...je kunt niet zomaar zeggen je hebt zelf dat risico genomen, want er zijn allerlei oorzaken waardoor het soms niet eerder kan behalve medische oorzaken.
Beide, leeftijd en pogingen...voor iedereen geldt hetzelfde aantal pogingen en per ziekenhuis en verzekeraar verschilt soms de leeftijdsgrens.