Max. leeftijd voor zwangerschap?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Kroel, 9 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat is voor jou de maximum leeftijd voor een zwangerschap?

1. 30

2. 35

3. 37

4. 39

5. 41

6. 43

7. 45

8. 47

9. 49

10. Onbeperkt

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Mijn persoonlijke grens is 35.
    Dit wil natuurlijk niets zeggen over iemand anders of haar gevoel hierin.

2. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Voor mijzelf 30 jaar, omdat ik in mijn omgeving zelden meemaak dat vrouwen ouder kinderen krijgen. Hierdoor is het voor mij een beetje normaal geworden dat 30 jaar de grens is, maar sta er niet raar van te kijken als iemand op haar 35e nog bezig is met een kindje.
    Zelf heb ik mijn kind gekregen toen ik 24 was.

3. Kattekit

Kattekit Bekend lid

10 okt 2011
    532
    0
    0
    Ik heb onbeperkt aangeklikt, ik denk dat zolang het natuurlijk kan (overgangsleeftijd) het moet kunnen. Iemand die wat ouder is kan net zo'n goede moeder zijn dan iemand die jonger is. Als je de natuur nog een handje gaat helpen als je 50+ bent, dat vind ik dan wel weer te ver gaan. Maar stel...je raakt op je 48e bewust / per ongeluk zwanger, dan kan je een prima moeder voor dat kindje zijn.

4. Kroel

Kroel Bekend lid

3 sep 2015
    629
    1
    0
    Onze kleine man houdt mij wel bezig!!
    Brabant
    Wat een hoop reacties al! En ook zoveel verschillende menigen, leuk! 😃

5. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.988
    15.611
    113
    Nabij Utrecht
    Wat een ander doet moeten ze zelf weten.
    Ik vind het ook niet aan mij om te zeggen tot wanneer iemand zwanger "mag" worden.

Ik heb altijd gezegd na mijn 40e niet meer aan een zwangerschap te willen beginnen. (Voelt voor mijzelf als "onnatuurlijk") dus uiterlijk voor mijzelf op de leeftijd van 39.

6. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.552
    3.057
    113
    Ik vind 40-45 de max.

7. Chann1992

Chann1992 Bekend lid

22 jan 2015
    623
    55
    28
    Vrouw
    Lastig je gunt iedereen natuurlijk een kindje.
    Maar soms vind ik het ook wat ver gaan.

Bijvoorbeeld:
    De opa en oma van mijn vriend (begin 70) hebben in totaal 5 kinderen.
    De jongste is 24, mijn vriend is 27 jaar. Ik zie het dus meer als een nichtje van mijn vriend, maar het is eigenlijk zijn tante ..

Ze is dus nooit opgegroeid met haar broers en zussen, en haar ouders waren al opa en oma toen zei er nog niet was. Ik vond het heel gek toen ik daar net over de vloer kwam, inmiddels natuurlijk al aan gewend. Maar blijf het apart vinden.

Ik zal daar nooit voor kiezen, al helemaal niet op die leeftijd. Misschien zal ik er anders over denken als ik tegen die tijd nog steeds geen kindje heb en altijd nog mijn kinderwens zou hebben.

Vind dus dat het aan de situatie licht. :)

8. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik vind 37 echt wel de max. Eigenlijk vind ik dat al heel oud en kan mij nauwelijks voorstellen dat je zo oud nog voor het eerst moeder wordt.
    Geen aanval natuurlijk. Want las ook al dat ik volgens iemand hier veeeel te jong was om kinderen te krijgen. Ieder z'n ding.

9. Rataplan

Rataplan Fanatiek lid

25 apr 2015
    1.534
    107
    63
    Ik heb op onbeperkt gestemd. Ik vind voor mezelf 38 een beetje de max, maar dat is gewoon persoonlijk.
    Verder vind ik dat als iemand nog goed gezond is en het nog aankan om een kind te dragen, dit vooral moet doen. Op een gegeven moment zijn vrouwen in de overgang en kan het toch niet meer.

Wat zou er op tegen zijn (afgezien van de grotere kans op afwijkingen voor het kind). Een oudere moeder kan net zo goed voor een kind zorgen als een jonge moeder.

10. lacey0

lacey0 Actief lid

5 nov 2014
    376
    8
    18
    Ik vind dat je niet echt een leeftijd kan stellen (behalve voor jezelf) Je weet nooit hoe het leven van iemand in elkaar zit. Dus misschien heeft een vrouw altijd wel een kinderwens gehad, maar nooit een goede basis gehad om een baby te krijgen en op latere leeftijd wel. Je weet het nooit.
    Maar via ivf boven de 50 en dat soort praktijken ben ik geen voorstander van. Kan ook een goede reden hebben natuurlijk! Maar dan zou ik toch iets minder aan jezelf denken en meer aan het kind dat dan veel te vroeg zijn/haar moeder verliest! Dat kan natuurlijk ook altijd gebeuren, maar de kans is toch wel een stuk groter als je laat kinderen neemt, dat je kinderen jonger zonder ouders komen te zitten.

11. LaRambla

LaRambla Actief lid

15 jan 2015
    292
    4
    18
    West-Brabant
    Onder de 25 te jong :(:(

Ik was 23, 7 jaar samen, 5 jaar een koopwoning, een afgeronde hbo opleiding en manlief een universitaire titel. Beiden een goede baan en financieel stabiel.

Dat kan ik van veel van mijn vriendinnen boven 25 en zelfs boven de 30 niet zeggen hoor!

Even on-topic. Het is maar net op wat voor moment in je leven je diegene tegenkomt waarmee je een kinderwens hebt. Echter, met IVF etc. Ben ik geen voorstander van boven de 40. Maar ook dit is natuurlijk per persoon en levensverhaal anders! Wat ze in Amerika doen is echt te gek voor woorden..

12. guusje99

guusje99 Fanatiek lid

7 jul 2009
    1.238
    1
    0
    Financiële dienstverlening
    Noord Brabant
    Ik heb 35 gekozen, maar dit heeft eigenlijk puur betrekking op mezelf.

13. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Ik denk dat de maximale leeftijd verschillend is per persoon, je gezondheid, relatie, situatie etc. Ook snap ik heel goed dat als zwanger worden uitgesteld word door omstandigheden of als het lang niet lukt, je je grenzen gaat verleggen...
    Voor mezelf zou 40 een grens zijn, dus ik heb 39 ingevuld. Ik ben zelf 24 en vind dat ik er klaar voor ben samen met manlief, maar voor anderen zou 24 misschien te jong zijn... Is gewoon heel persoonlijk denk ik ;)

14. Juni

Juni Fanatiek lid

11 jan 2007
    1.562
    140
    63
    Ik heb 39 gekozen omdat ik dat mijn persoonlijke grens vind, maar ik heb makkelijk spreken want ik heb er al 2 (ben 38). Ik vind dat iemand met een sterke kinderwens bij wie het niet eerder lukte ook het 'recht' heeft om nog een kindje te krijgen, ook al is die persoon dan ouder dan 40. Iedereen moet het zelf bepalen.
    Ik zie de voordelen van jong moeder worden wel, maar persoonlijk zou ik het niet leuk vinden als mijn kinderen over 2 jaar al de deur uit zouden zijn (ze zijn nu 7 en 5), dan zou ik al bijna gaan verlangen naar kleinkinderen denk ik ;)

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb niet gestemd omdat ik er een dubbel gevoel bij heb. Aan de ene kant vind ik het mijn zaak niet. Wie ben ik om daar iets over te vinden bij een ander? En stel dat ik 45 zou zeggen. Zijn vrouwen die op hun 46e nog zwanger worden dan 'fout bezig' in mijn ogen? Zo sta ik er niet in. Bovendien is de ene 40 of 45 jarige de andere niet.

Maar aan de andere kant... Als ik lees 56 en ik geloof in Italië ook eens een vrouw van 65 of 67 ofzo... Dat vind ik dan toch wel weer 'te oud' eigenlijk... Dus blijkbaar vind ik er dan toch iets van, terwijl ik eigenlijk vind dat ik er niks van te vinden heb, haha.

16. JellaBean

JellaBean Actief lid

20 nov 2014
    193
    0
    16
    Brabant
    Ik dacht altijd 30....nu ben ik zelf bijna 36, en ronde 1 voor een tweede kindje en voel me helemaal nog niet oud haha.

17. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Voor mezelf zeg ik tot mijn 35ste, kreeg de eerste met 25, de tweede 28 en hoop voor mijn 35ste nog een derde kindje te mogen krijgen.
    Voor de rest vind ik 43 wel echt de max eigenlijk.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    Ja, daarom vroeg ik het ook, het is namelijk blijkbaar wel ok om alle moeders onder de 25 over 1 kam te scheren? Hier ook 23 jaar bij de eerste, 5 jaar samen, allebei vaste baan, koophuis, mbo en hbo opgeleid en veel stabieler dan menigeen in de omgeving.

19. sharontjh

sharontjh Actief lid

11 mei 2013
    388
    2
    16
    kinderverzorgster in een kinderdagverblijf
    willebroek
    Ik vind dat ieder voor zich dat moet uitmaken maar dat sommigen en dan bedoel in die vrouw van 56 houd er een rekening mee dat zij al "bejaard" gaat zijn als haar kind nog volop aan het puberen is

20. SDonya

SDonya Niet meer actief

Voor MIJ persoonlijk wil ik geen kinderen meer na mijn 30ste. Dit omdat je dan verhoogde kans heb op afwijkingen bij het kindje.

Over anderen heb ik geen oordeel, iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt.

Deel Deze Pagina