Deze week ben ik begonnen met het verzamelen van het beddengoed. Ik heb een wieg op onze kamer en een ledikant op de babykamer. Voor het wiegje heb ik: 2 hoeslakens 2 moltons 2 dekens 3 lakens Voor het ledikant heb ik: 3 hoeslakens 1 deken 1 molton 3 lakens bij een set zat een kussensloop, wat je daar nou mee moet? Is dit genoeg voor voorlopig denken jullie?
Lijkt me op zich prima, maar waarom heb je voor het ledikant maar 1 molton en deken en voor de wieg 2? Ik heb zelf trouwens geen moltons, wij gebruiken een aerosleep.
Als je je kindje de eerste maanden in het wiegje laat slapen dan hoef je nog niet perse je ledikant beddegoed klaar te hebben. Maar als je het nu wel compleet wilt hebben dan zou ik zorgen voor minimaal 2 moltons en 2 dekens. Als de kleine een ongelukje heeft kun je het wassen en kan de kleine toch nog slapen. Maar persoonlijk zou ik nog even wachten want voor hetzelfde geld heb je een warme zomer (reken nu even kindje wordt geboren eind maart, 4 maanden in de wieg dan is het hoogzomer), heb je misschien genoeg aan alleen een laken en misschien gebruik je in de herfst liever alleen een warme slaapzak ipv dekens + laken. Ik vind het zelf fijn om 3 setjes te hebben dus molton, hoeslaken, deken en laken, dan heb je er nog een reserve als het ene setje in de was zit. En je hebt er in het begin misschien nog wel 2 dekens opliggen.
in het wiegje zit ook een aerosleep matras, heb ik dan geen molton nodig? Je kon bij het wiegje er twee bijbestellen dus heb ik dat gedaan. Het ledikant en die ene molton had ik nog in huis.
Ik heb van de lakentjes/hoeslakens ieders drie, eentje op bed, eentje in de was en eentje in de kast.. Wiegdekentje heb ik maar eentje. Ledikantdeken heb ik eentje en die is heel kort gebruikt want onze dochter ligt inmiddels in een slaapzak.. Moltons heb ik twee
Bij een aerosleep heb je alleen de aerosleep zelf (dat 'dekje' zeg maar) en een aerosleep hoeslakentje nodig. Als je er een molton tussen gaat doen is het hele idee van de ademende aerosleep weg heb ik altijd begrepen.
ah nou bedankt voor die tip dan in ieder geval! @ Yolanthe hmm zit ook wat in ja, eigenlijk heb ik niet zo'n haast dan met het ledikantje. Dat kan tegen die tijd ook nog wel Sjonge zwanger zijn maakt me ook niet altijd helderder hoor
de spulletjes van de wieg, heb je ook nodig voor in de wandelwagen - dus wat dat betreft kun je een beetje 'samendoen' zeg maar. Ik zou dus in elk geval nog 1 setje bijhalen op wiegformaat (geen extra dekentje overigens- die worden toch niet vies en in geval van nood kun je altijd het dekentje van de wagen gebruiken).
Als je de molton over de aerosleep heen doet wel. Maar een molton moet rechtstreeks op het matras dus als je daar ook nog de aerosleep op legt is het een beetje dubbelop.
Mij is verteld door de kraamzorg dat wanneer je nog kruiken in de wieg of het ledikant gebruikt je geen aerosleep mag gebruiken. Mochten de kruiken lekken dan blijft het hete water in de aerosleep hangen met het gevaar dat je kindje zich aan het water brandt. Ik heb dan zelf ook voor de eerste tijd gewone moltons en hoeslakens gekocht. Ik heb 2 wiegjes en 1 reiswieg en heb hiervoor : - 3 gewone hoeslakens, - 4 moltononderleggers, - 2 moltons, - 3 dekentjes en - 5 lakentjes (2 gekregen). Hiernaast heb ik dan nog de aerosleep en 2 aerosleep hoeslakentjes. Eén wieg is tijdelijk, alleen voor in de kraamperiode. Overdag zal ik namelijk in de logeerkamer op de begane grond liggen wanneer dit nodig is (ivm badkamer en toilet op de begane grond) en alleen 's nachts zal ik in ons eigen bed liggen. Heb nu op beide kamers een wiegje staan, zodat de kleine altijd bij me kan liggen.
@ Ster, hmm.. heb ik nog nooit gehoord eigenlijk. Een lekkende kruik lijkt me hoe dan ook niet goed, aerosleep of niet. Ik gebruikte bij mijn zoontje gewoon kruiken bij de aerosleep (in de eerste week) en ga dat nu weer doen.
Juist niet. Nu zal een kruik tegenwoordig zomaar niet meer lekken. Je moet hem van te voren altijd even testen. Maar door de absorbtie laag trekt het hete water direct in die laag waardoor het meteen verspreidt en afkoeld. En dit is echt zo. Deze test hebben ze op mij uitgeprobeerd met een flinke scheut kokend water en ik heb niks gevoeld aan mijn armen.
Wat vreemd dan dat ze mij met de intake echt expliciet hebben verteld dat ik voor de eerste tijd geen aerosleep mag gebruiken. Had me heel wat euro's bespaard .
Het is nog een tamelijk nieuw product dus kennen ze het niet goed. Ze zullen dus vragen om het niet te gebruiken, verbieden mogen ze het niet. Mijn kraamhulp had al haar spullen bij mij in de winkel gekocht en ook een aerosleep aangeschaft. Maar toch moest ze vragen toen ze bij mij kwam kramen of ik het erin wilde en dat ik dat dan op eigen risico deed. Ze vragen dit gewoon om zichzelf in te dekken omdat ze er nog te weinig van weten. In Belgie is stichting wiegendood juist voor het gebruik van de aerosleep ook al is het niet bewezen voor baby's. En in nederland zijn ze tegen dit matrasje omdat het niet bewezen is. Maar ja dat is weer iets typisch nederlands wat we niet kennen dat moeten we niet.
ik ben ook kraamverzorgster en ons kraamcentrum mag het ook niet gebruiken in de kraamtijd en leg ook uit waarom niet en dan snappen mensen het ook als je het een paar weken later gaat gebruiken is dat prima dus het is niet voor niks gekocht