Wat voor slaapzak (dik/dun) voor oktoberbaby?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Star880, 2 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Star880

Star880 Actief lid

1 aug 2011
    286
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hi meiden,

vandaag voor het eerst kleertjes wezen kopen, begin oktober ben ik uitgerekend.

Nu zag ik een leuke slaapzak, een dunne variant. Nu is het toch zo dat je kindje een pyama, dan slaapzak en dan onder een dekentje gaat. Dus dan kan zo'n dunne slaapzak toch prima, zo'n hele dikke lijkt me dan te warm.

Wat is nu eigenlijk de bedoeling van de slaapzak, zonder dekentje, of dun met dekentje? Hellup haha :)

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Meestal leg je een pasgeboren baby'tje nog niet in een slaapzak (maar het kan wel). Slaapzakje wordt vaak gebruikt als kindjes de dekens van zich af gaan trappen of het bed door schuiven. Met een slaapzak is een dekentje niet per se meer nodig, is net wat je zelf fijn vindt (dus inderdaad dunne slaapzak met dekentje of een dikkere zonder dekentje). Pyjama gebruik je meestal ook pas na een tijdje, pasgeboren baby'tjes slapen nog zoveel, iedere keer omkleden is dan erg veel werk en vinden veel baby's ook niet leuk. :)

3. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Wij zijn hier pas een slaapzak gaan gebruiken toen zoonlief niet meer stil onder de deken bleef liggen.

Ik zou dus voor alsnog geen slaapzak aanschaffen en pas op het moment dat je hem nodig hebt, dan kan je ook beter inschatten of je een dikke of dunne nodig hebt.

4. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik zou in de eerste instantie helemaal nog geen slaapzak kopen. In de eerste weken en/of maanden slapen ze namelijk gewoon onder een lakentje+dekentje. Een slaapzakje is voor als ze zo veel gaan bewegen dat ze zich onder de dekens vandaan woelen. Dan liggen ze dus bloot (behalve dan hun kleertjes) en krijgen ze het natuurlijk koud. Pas als dat gebeurt ga je een slaapzakje gebruiken.

Sommige baby's doen dat al snel, dus dan heb je een slaapzakje in een klein maatje nodig, maar andere doen dat pas met een paar maanden, dus dan heb je in de eerste maten helemaal geen slaapzakje nodig. Zonde als je 'm dan gekocht hebt.

Hier woelde onze dochter zich al na een paar weken onder de dekens vandaan, dus wij hadden wel een slaapzakje in het kleinste maatje (50 tm 62 van hema). Het was een dikke met mouwtjes, die je er wel af kon ritsen (zo'n witte). Aangezien het winter was, lieten wij die eraan.

5. 22liz

22liz Lid

20 mrt 2011
    58
    0
    0
    Ik had vanaf geboorte een slaapzakje, lekker warm! Bij de Hema zijn kleine te koop, ik zou voor een oktober baby een gewatteerde met mouwen doen. Die mouwen kun je eventueel nog afritsen.

6. mbtc

mbtc Fanatiek lid

9 nov 2010
    1.811
    0
    0
    leidster kinderopvang
    velsen
    hoi,
    ik heb een dochter uit oktober.
    in het begin zeker eerste 2 maanden lag ze zonder slaapzak in bed alleen onder laken/dekentje en niet in een pyjama maar gewoon in der kleertjes. is nog zo zacht die kleertjes en zo'n gedoe ze worden al vaak genoeg aan/uit gekleed.

in december is ze in slaapzak gegaan toen werd het ook kouder heb ik een winterslaapzak met mouwen gekocht bij de hema. die kan je ook afritsen maar ze had altijd van die koude armpjes.
    ze ging in die slaapzak onder een lakentje. ze was toen al zo bewegelijk dat ze niet meer onder t lakentje bleef liggen.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik haalde trouwens altijd de mouwen van de slaapzakken af...vond dat maar ondingen. Kreeg haar armen er amper in en dan waren die mouwen zo lang dat ze tot voorbij haar handen kwamen... Vond dat dus niet handig. ;)

Het ligt ook een beetje aan de isolatie van je huis wat nodig is en/of je altijd een raam open hebt ed. En natuurlijk aan hoe snel je kindje het koud heeft.

8. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier trapte ze al snel de dekens van zich af, dus lag ze al snel in een slaapzak. Zonder mouwtjes, want met zag er erg ongemakkelijk uit. Nu slaapt ze in een dunne slaapzak met een rompertje met lange mouwen, geen broekje. Als het kouder wordt een broekje aan, nog kouder wordt een dikkere slaapzak. Hier binnen wordt het nooit bloedheet of ijskoud, dus zo redden we het prima!

9. Star880

Star880 Actief lid

1 aug 2011
    286
    0
    16
    NULL
    NULL
    bedankt voor de reacties! Even afwachten dan maar wat voor kindje ik krijg :)

10. Janna

Janna Fanatiek lid

Inderdaad ja, die mouwen... ;) Dat was - zeker in het begin - best een gepriegel. Gelukkig kwam ik er na een tijdje achter hoe het toch redelijk goed ging en kreeg ik er aardig handigheid in. Daarna sloeg ik de uiteinden om over haar handjes. Mijn man bleef echter een stuk langer foeteren: hij heeft veel dikkere vingers dan ik, en daarmee lukte het hem ook op mijn manier een stuk minder goed... :D:p

Deel Deze Pagina