Maar waarom is achter de bestuurder veiliger? Je zou denken als je geen voorang krijgt terwijl je van rechts komt dan juist de plek achter de passagiersstoel veiliger is.
Bij mij stond ie achter de bijrijder. Dan kan je idd (ALS JE BIJ STOPLICHT STAAT) even speentje teruggeven en kan je hem in de achteruitkijkspiegel en gewoon goed zien. Maar zou het ideaal vinden als ik de airbags uit kon zetten en hem naast me kon zetten, die spenen vliegen alle kanten uit....
De Maxi Cosi staat hier ook achter de passagiersstoel, dochterlief zit n.l al aan de andere kant haha.... Maar die hadden we voorheen ook altijd achter de passagierskant overigens... Alleen nu ze een Rodi heeft, vind ik het makkelijker aan de andere kant.
De plaats achter de bestuurder is statistisch gezien het veiligst, omdat je als bestuurder uit een reflex altijd eerst jezelf probeert te "beschermen" bij een ongeluk door uit te wijken. Om die reden wordt de passagiersstoel ook wel de "dead men seat" genoemd...dat is de meest onveilige plek in de auto. Dat is tenminste wat ik altijd begrepen heb. Overigens is het volgens mij nóg veiliger om een kinderzitje in het midden van de achterbank te plaatsen, in ieder geval bij zijwaartse botsingen. Maar niet alle auto's hebben daar de juiste gordel voor
Bij mij staat hij achter de bijrijdersstoel omdat mijn stoel anders niet ver genoeg naar achter kan met die easyfix. Volgens mij maakt het niet zoveel uit aan welke kant hij staat, er kan aan allebei de kanten iemand binnen rijden...
Je parkeert naar mijn idee bijna altijd met de rijrichting mee en dan maakt het niet uit aan welke kant van de straat je parkeert. Dan is passagierskant altijd de stoepkant. Alleen als je tegen de rijrichting in parkeert sta je met de bestuurderskant aan de stoep, dit gebeurd zeker in de stad vrij weinig....
Het komt vaker voor dan je denkt hoor, dat tegen de rijrichting in parkeren. Dat heeft niks te maken met wel of niet in de stad wonen. Misschien toevallig in jouw stad?
Wij parkeren thuis altijd voor de deur. En de ene keer kom ik van de ene kant en de andere keer van de andere, dus hier is het ook verschillend, of m'n dochter aan de straat of stoepkant zit.
Bij ons staat de stoel achter de bestuuder altijd al gestaan. en dit komt omdat het het veligst is omdat ik het zelf het pretigst vindt omdat ik dan in een handeling klaar ben met de deuren en aan een kant maar bezig ben
wij hebben de MC achter de passagierstoel staan omdat dat het makkelijkste uitstappen is (aan de stoepkant) als ik niet zo KAN parkeren dan parkeer ik gewoon niet MAAR nu hebben we twee kids en is het wat lastiger, ik heb gekozen om de MC toch daar te houden ik kan zoiezo (bij hjet stoplicht) wat beter in de gaten houden en kijken en achter me niet.
Wij hebben er achter de passagiersstoel én achter de bijrijdersstoel één. Wat is de veiligste plaats voor kinderen in de auto? Veelvuldig onafhankelijk onderzoek wijst uit dat alle zitplaatsen in de auto veilig zijn om een kind in een kinderzitje te vervoeren. Een recent Amerikaans onderzoek geeft aan, dat de middelste plaats op de achterbank de minste kans geeft op letstel bij een botsing. Dit komt omdat er rondom de middelste positie meer vrije ruimte is. Niet iedere auto biedt echter de mogelijkheid om het autozitje op de juiste manier op de middelste positie te bevestigen. Belangrijk is dat deze positie beschikt over een 3-puntsgordel of IsoFix bevestigingspunten, waarmee het autozitje stevig vast gemaakt kan worden. In alle gevallen is het noodzakelijk het autozitje op een stabiele manier te plaatsen, zonder gebruik te maken van extra hulpmiddelen. Ook bij de middelste positie op de achterbank is het niet veilig om een Maxi-Cosi autozitje met een 2-puntsgordel te bevestigen. Bij correcte installatie zijn alle plaatsen op de achterbank veilig om het autozitje op te bevestigen. Uiteraard is het ook mogelijk het autozitje veilig op de bijrijderstoel te plaatsen. Voor een autozitje dat tegen de rijrichting in geplaatst wordt, zoals de meeste baby-autozitjes, moet de airbag zijn uitgeschakeld. Voor autozitjes die met de rijrichting mee geplaatst worden, hoeft de airbag niet uitgeschakeld zijn, maar de passagiersstoel wel in de achterste positie staan. Bron: www.autostoeltjes.net
als ik de pasegierstoel in de achterste positie zet en Teun zit in zijn tobi er achter mag hij wel zijn benen in zijn nek doen want die kan hij dan niet kwijt.... maar zo zie je maar welke kant je neemt is echt persoonsgebonden. ook hebben wij die kant gekozen omdat mijn man het via de andere kant niet lukte, hij is linkshandig dus ook dat heeft meegespeeld dit voegde goed....
Wij hebben hem ook achter de bestuurderskant staan in een cabriofix waar je geen gordels voor nodig hebt
Wij hebben de mc achter de bestuurdersstoel staan.. Dat vind ik zelf wel practisch.. Weet niet of je zo'n easyfix/base-ding gaat gebruiken, maar anders gewoon ff proberen wat jij/jullie t handigst vinden met de gordel..
ik heb gehoort als je maxi-cosi op de achterbank zet en dat je kind dan door het achterruit kan zien dat veilig is, hoop dat jullie snapen wat ik bedoel.
De maxicosi of andere stoel die je als eerste gebruikt kan alleen maar tegen de rijrichting in bevestigd worden.. Tenminste.. ik hebt t andersom ook niet geprobeerd... Ben wel eens vergeten de beugel omhoog te zetten.. Die moet ik even naar beneden doen, zodat ik net ff meer ruimte heb om de gordel vast te klikken.. Stoeltjes die je gebruikt als je kindje groter is, bevestig je met rijrichting mee..
Die zijn inderdaad allemaal tegen de rijrichting in. Anders werkt het vastzetten met 3-punts gordel niet en ook de basissen voor isofix zijn voor de baby-autostoelen allemaal tegen de rijrichting in (wel alles wat ik heb gezien iig).