Rapley

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door loirinha, 10 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn dochter is nu 6,5 maand ze krijgt bijvoeding vanaf een maandje nu ong.
    Maar ze heeft dit vrij snel opgebouwd en zit nu op s'ochtends fruit en als wijzelf warm eten eet ze mee. Nu pureer ik nog alles maar wil hier eigenlijk vanaf en beginnen met alles rapley aan te bieden. Nu ben ik alleen het twijfelen in wat voor stukjes je aanbied, hoe groot deze zijn? Kan iemand me hierbij helpen?

2. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    In elk geval zo groot dat ze er niet in kan stikken. Ik denk wel dat het een behoorlijke overgang is. Volgens mij duurt het bij rapley best een tijdje voordat het voedsel echt wordt opgegeten (eerst voelen, spelen, likken). Je dochter is gewend op die tijden te eten, dus misschien als tussenfase prakken en zelf laten meehelpen met eten?

3. Barbara800

Barbara800 Actief lid

13 okt 2014
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben benieuwd naar je ervaringen met Rapley. Wij willen die methode ook gaan gebruiken bij onze dochters. :)

4. a flower

a flower Actief lid

13 aug 2013
    295
    0
    16
    Bij de introductie van Rapley kun je het eten aanbieden in stukken zo groot als het vuistje van je baby. Een stronkje broccoli is perfect om mee te beginnen!

Zelf ben ik heel positief over Rapley, heb het vanaf de 6 maanden toegepast (mijn zoon is inmiddels 15 maanden).

Als boek heb ik toen 'eten voor de kleintjes' gekocht van Stefan Kleintjes. Is echt een aanrader!

5. duplo

duplo Lid

17 dec 2013
    94
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bij ons was het helaas niet zo´n succes. Achteraf denk ik dat het mede komt doordat ik het misschien nog net iets te hard gekookt aanbood. Ze verslikte zich namelijk om de haverklap in haar eten en heb haar regelmatig voorover moeten houden en kloppen. Maar ze nam ook vaak veel te grote happen en wilde te snel eten. Dit doet ze nog steeds, maar inmiddels gaat het een heel stuk beter (verslikt zich wel nog steeds regelmatig, dus helemaal aan mij zal het niet hebben gelegen) en bied ik haar avondeten, brood en fruit gewoon rapley aan.

De combi van rapley en prakjes beviel overigens wel. Als ik zeker wist dat het goed zou gaan kreeg ze iets in rapley variant. Anders gewoon in prakvorm.

6. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor de reacties, heb vandaag ipv geprakt fruit een stuk watermeloen gegeven, ze vond het heerlijk en heeft toch wel wat gegeten alleen natuurlijk minder als normaal, gister had ze bijv 2 nectarines op ( ja qua eten is het een eetmonster) merkte in de loop van de ochtend dat ze toch echt hongerig werd. Denk dat ik het voorlopig op geprakt hou en dan als tussendoor stukjes geef, kijken hoe dat gaat.

7. Linx

Linx Actief lid

28 okt 2013
    239
    0
    16
    NULL
    Twente
    Wij doen ook Rapley en hier is het echt een hit! Zo makkelijk, en zo leuk om te zien hoe DL's vaardigheden zijn veranderd in krap 1,5 maand tijd! Ze eet nu 2 maaltijden met mij mee. Ze is *afkloppen!* nog niet half gestikt in iets, kokhalzen komt regelmatig voor.

Ik geef stukjes die in ieder geval iets groter zijn dan haar vuistje, maar ik varieer ook nog wel eens met wat grotere stukken die ze echt met 2 handjes moet vastpakken. Hard fruit (appels etc.) stoom ik.

8. Barbara800

Barbara800 Actief lid

13 okt 2014
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
    Linx, welke maaltijden eet ze nu met je mee en wat bied je zoal aan? Heb je haar gelijk met de pot laten mee eten? Ik ben benieuwd hoe je zo iets aanpakt.😊

9. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Wij hebben ook volgens rapley gewerkt en ons zoontje eet erg goed, verschillende dingen en keurig met een vork/lepel.

Wij hebben gewerkt volgens het voedselintroductieschema van stefan kleintjes. Gewoon op internet te vinden.

10. Barbara800

Barbara800 Actief lid

13 okt 2014
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is inderdaad een fijn schema!

11. Linx

Linx Actief lid

28 okt 2013
    239
    0
    16
    NULL
    Twente
    #11 Linx, 11 aug 2015
    Laatst bewerkt: 11 aug 2015
    Ze eet nu de lunch en het avondeten met me mee. Brood en fruit bij de lunch, groente en pasta/aardappels bij het avondeten. Meestal krijgt ze ongeveer wat wij eten. Met aardappel/groente/vlees is dat makkelijk, maar als we dan een keer patat o.i.d. eten krijgt zij wortels ofzo. Ik heb altijd wat in huis!
    Binnenkort gaan we ook samen ontbijten, dan delen we samen een bordje havermout of brinta met wat fruit. En over een tijdje eet ze gewoon wanneer ik wat eet, ook tussendoortjes.

Ik volg ook het schema van Stefan Kleintjes, maar niet heel strak. Het leek me goed om haar langzaamaan te laten wennen aan verschillende smaken. Maar ach, ze krijgt heus wel een keer een stukje ei als ik het ook eet hoor. Gewoon om te proeven. Als het maar zoutarm en suikervrij is.

Als je eenmaal je draai hebt gevonden is het makkelijk.

12. Query

Query Actief lid

17 sep 2013
    278
    0
    16
    Wij gaven het ene voedsel in stukken (broccoli, bloemkool, boontjes e.d.) het andere geprakt. Dochterlief vond dit het leukste, dus ze weigerde al snel het geprakte eten, dus nu lekker laten kliederen. Hier goede ervaringen met Rapley, heerlijk rustig kunnen eten als ouders en alleen af en toe een gigantische bende.
    Hier is een slabbertje met opvangbakje echt een uitkomst!

13. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.284
    2.236
    113
    Vrouw
    Nederland
    Je kan ook goed combineren. Dus stukken en gepureerd aanbieden. Dochter krijgt hier eten uit potjes en fruit in stukken.
    Ik geef nu ook potjes voor 12+ maanden, daar zitten grotere stukken in gaat prima.
    Brood geef ik zelf (stukjes op een vork) en korstjes mag ze zelf opeten.

Kijk goed naar je kindje en probeer uit.

Deel Deze Pagina