moeilijke peuter met aankleden.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door odet, 25 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. odet

odet Niet meer actief

mijn zoontje van bijna 3 wil niet meer aankleden of uitkleden.
    het enige wat helpt is hem in de hoek zetten totdat hij het opgeeft en dan gaat hij rustig mee naar de badkamer alsof er niks gebeurd is.
    als ik hem toch gewoon aan of uitkleed gaat ie helemaal over de zeik en gaat ie slaan en schoppen.
    maar als ik hem in de hoek zet, dan kan dat best wel eens 20 minuten duren voordat hij opgeeft.
    nou zegt de "nanny" hahahaa dat dat niet mag want dat is veel te lang.

hoe zouden jullie het oplossen?
    of hebben jullie evt. nog tips?

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik maak er altijd een soort wedstrijdje van.. Zoals 'ik ga nu een kopje thee zetten, eens kijken wie er eerder klaar is, jij met uitkleden of ik met de kopjes thee'. Dit motiveert altijd hier! En ik heb misschien makkelijk praten, maar Justin slaat en schopt niet, dat wordt hier ook echt NIET getolereerd en dat weet hij.

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier zijn er natuurlijk twee kindjes van dezelfde leeftijd, kortom hier doen we een onderlinge wedstrijd :p! Haha, wie het eerste zijn kleertjes aan of uit heeft, Malou of Ruben. En het mooie is dus dat ze gewoon echt een beetje afwisselen met winnen ;).

Overigens doen we dit zo lang niet elke dag, maar het gebeurd ook vaak zat dat degene die als eerst in het badje gaat mee naar boven gaat en dat de ander dan gewoon beneden blijft of mee naar boven gaat en dan aangekleed blijft.

Eigenlijk hier gewoon 'makkelijke' kindjes denk ik als ik jouw verhaal lees, eigenlijk nooit echt problemen en als ze een keer niet willen, maar wij wel willen, nou dan protesteren ze maar een keertje hoor.

In een hoek zetten voor straf en zeker 20 minuten, zouden wij niet doen. Maar gewoon praten en uitleggen dat hij/zij wel even uit moet kleden omdat we in bad gaan en daarna lekker een flesje melk gaan maken en dan een verhaaltje gaan lezen en naar bed gaan. Evt als ze wat dwarsig zijn en niet willen, gaan we eerst het boekje uitzoeken (doen we dan wel altijd apart van de ander omdat we niet het dwarse gedrag over willen laten brengen op broer/zus), dan zijn ze het niet uit willen kleden alweer vergeten en gaat het weer vanzelf.

Weet niet of je er wat aan hebt, maar zo gaat het hier dus zo een beetje.

Liefs Hanneke.

4. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Heel herkenbaar. hier ook zo'n draak met aan-uit kleden.
    Hier helpt er ook maar één ding en dat is de hoek. Gelukkig hoef ik hem hier nog geen minuut in de hoek te zetten en dan luisterd hij wel ( voor even ;) )
    iig niet toegeven en hopen dat het snel over gaat die fase

5. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    strijd voeren doe ik niet, dus in de hoek en wachten tot hij/zij opgeeft zou ik niet snel doen. Dan doe ik het gewoon. Maar dan wel positief brengen. Dus onder wil en dank de broek uitdoen en zeggen "goedzo, je broek is al uit, goed gedaan". 9 van de 10 keer is het dan al klaar en gaat de rest ook uit. Zelf doen werkt ook goed, en gewoon neutraal benoemen wat je kindje doet. "zelf je sokken aangedaan". Altijd goedzo zeggen heeft weinig effect.

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hier soms ook van die dagen (maar dan met een 4 jarige) en ik zeg gewoon tegen hem oke dan ga je maar in de pyama naar school.
    Tot nu toe helpt dit, hij moet er om lachen en begint dan onder luid gemopper toch.

Let wel ik heb een deal met de juf dus als hij het niet doet gaat hij daadwerkelijk in zijn pyama naar school (met zijn kleren in de tas)

7. odet

odet Niet meer actief

bedankt voor de reacties.

gewoon aankleden als hijniet wil, gaat echt niet.
    ik kan misschien wel op een of andere manier een spelletje bedenken om het dan te proberen.

oja, ik laat hem niet zomaar 20 minuten in de hoek staan hoor.
    ik vraag tussendoor of hij klaar is met mopperen en of hij dan wil omkleden.
    het is niet zo dat hij daar maar staat te staan zeg maar.
    maar op het moment dat hij besluit dat hij wel wil omkleden, dan is er ook echt geen vuiltje meer aan de lucht.

ikzou niet weten hoe ik het anders op moet lossen.
    ik laat me ook niet slaan of schoppen en ik heb ook geen zin in een strijd elke keer

ik zal er eens over denken hoe ik er een spelletje van kan maken..

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Bij ons werkt het om twee keuzes te geven.

Moet ik de broek aandoen of jij?

Dan moet ze dus 1 kiezen die ik noem. Meestal is dat ik het mag doen.

Kun je misschien eens proberen.

Blijft een hele lastige leeftijd hoor. Ik heb op dit moment ook wel dingen met Isabella dat ik denk.... wanneer is de pubertijd over, ha ha. Kleine draak met een gezicht van een engeltje.

9. Anique

Anique Niet meer actief

Ik zet hem, als hij echt niet meewerkt even twee minuten op de onderste tree van de zoldertrap, en tussen het aankleden door moet hij steeds even 10 of twintig keer springen, er zit zoveel energie in een peuter dat ze het moeilijk vinden om stil te staan en continue hun aandacht bij het aankleden te houden (dat leer ik allemaal van de hulp die ik via jeugdzorg heb), dus steeds even aankleden en dan weer even iets wilds doen, als je je daarop instelt scheelt dat (bij mij in elk geval) een heleboel stress.

10. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Onze oudste vond het ook altijd verschrikkelijk. Wat hebben we er altijd een ruzie om gehad! Hij was zo eigenwijs dat er letterlijk niets hielp.
    Ik hoorde wel eens tips, bv: leg twee stel kleren klaar en laat je kind kiezen welke hij/zij het leukst vindt.
    Maar het kan ook zijn dat hij het gewoon heel akelig vind om die lekker warme pyjama uit te moeten doen.
    In dat geval leg je z'n kleren misschien een paar minuten op de verwarming, zodat ze lekker warm zijn?
    't Is altijd het proberen waard.

11. odet

odet Niet meer actief

das een goede kisbaba, kleren op de verwarming leggen.
    ik heb wel gemerkt dat als ik hem aan het lachen hou (dus goed bezig hou) dat hij in elk geval makkelijker mee gaat naar de badkamer.
    een keuze geven heeft nie zov eel nut, want op dat momengt is hij niet meer aanspreekbaar.

Deel Deze Pagina