Psz ervoor of erna?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jennifer0306, 25 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Hallo iedereen,

In mei ben ik uitgerekend van ons tweede kindje. Onze eerste dochter is dan 2 en half. Ik had altijd het idee haar met die leeftijd naar de peuterspeelzaal te brengen voor twee ochtenden. Dit ligt alleen precies rond de datum dat ik uitgerekend ben. Ik wil haar niet het idee geven dat ze 'weg moet' omdat er een baby komt, dus in de weken van de uitgerekende datum gaat ze zowieso niet. Ik wil haar rustig laten wennen aan haar nieuwe zusje en de veranderingen die daarbij komen kijken. Dan neig ik dus bijvoorbeeld naar erna, maar dan zit je met de zomervakantie en zou ze pas in september starten. Wat zouden jullie doen en wat zijn jullie ervaringen hierin? Mijn dochter is een zeer aanhankelijk meisje, kan heerlijk spelen met andere kindjes, maar kan op sommige momenten ook erg angstig zijn voor 'wildere' kindjes.

Mijn verwachting is dat zij langer moet wennen om het naar haar zin te krijgen dan een gemiddelde peuter.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zou haar net ervoor brengen. Jij bent dan vast niet meer zo mobiel als je hoogzwanger bent, en dan kan zij heerlijk spelen met andere kindjes en zich zo uitleven. Jij kan dan goed rusten, en moet je ook niet schuldig voelen als je niet meer wild kan spelen met haar. Win-win, denk ik.

Wie weet vindt ze het dan zo leuk dat ze ook wilt gaan als de baby er is?

3. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Als je denkt dat ze langer moet wennen, zou ik kijken of ze nu al kan beginnen, zodat ze in mei helemaal goed gewend is. Wat je al zegt, anders wordt het na de zomervakantie en zeker de eerste maanden als de baby er is, zijn voor jou de ochtenden psz denk ik wel fijn, want baby plus peuter is nou eenmaal hectisch.
    Ik heb verder overigens geen ervaring aangezien ik ook zwanger ben van nummer 2, maar wij gaan voor nummer 1 wel voor de hele zomervakantie opvang en structuur (hij heeft een heel zware vorm van autisme, dus heel andere situatie).
    Wel ervaring met langer nodig hebben voor ergens wennen dus, en hier vinden we het het fijnst om heel rustig op te bouwen en niets te forceren (dat werkt namelijk averechts bij zoon). Dus eerst een half uurtje met mama erbij, dan wat langer met mama op een afstandje, dan zonder mama en dan steeds langer. Als je het op zo'n manier gaat doen, zou ik dus nu beginnen, want dan zit het in mei al helemaal in haar weekstructuur.

4. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Dan zou ik juist nu kijken of je haar nu al kan laten wennen. Heerlijke met andere kinderen laten spelen en dan kan jij tussendoor ook even bijkomen. Rond de geboorte is ze dan helemaal gewend hopelijk en heb jij even "alleen" tijd met je tweede terwijl je dochter haar energie even kwijt kan zonder dat ze om haar broertje of zusje moet denken.

Ze heeft toch genoeg tijd om te wennen aan de nieuwe gezinssamenstelling als ze maar 2 ochtendjes in de week gaat? De rest van de tijd heeft ze om samen met jullie te zijn. (Niet veroordelend bedoelt, maar gewoon een gedachte van mij)
    Zolang je laat weten dat ze altijd erbij hoort en ze al gewend is hieraan zal ze zich niet afgewezen voelen denk ik.

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier was een geboorte van een volgend kindje niet van toepassing, maar heb wel 2 kindjes gehad die in mei konden gaan beginnen. De oudste was toen 2 jaar en 8 maanden en die hebben we wel laten beginnen toen: ze had er heel veel zin in, was meteen gewend etc. De middelste hebben we bewust na de zomervakantie laten starten (die heeft wat meer tijd nodig) en dan met alle vrij dagen die nog in mei en juni volgden (hemelvaart, pinksteren, ze hadden een lange meivakantie) en een vroeg vallende zomervakantie was het gewoon echt geen doen geweest: dan had ze 4x 2 dagdelen heen gekund en nog een paar losse dagdelen, misschien net een beetje gewend geweest, vervolgens 6 weken vakantie er over heen en dan weer opnieuw beginnen. Dus bij haar zijn we gestart na de zomervakantie en dat was achteraf zeker een juiste beslissing.

Maar het heeft allebei voor- en nadelen en is heel persoonlijk. Lastig hoor. Ze kan niet eerder beginnen? En hoeveel dagdelen gaat ze straks heen? Hier ging het dus echt om maximaal 10x voor de zomer en dan dus verspreid in 2 maanden: vonden wij vrij weinig zo verspreid. Vond het zelf toen ik zwanger was van de 2e eerlijk gezegd helemaal niet zo relaxed dat de oudste toen naar de psz ging haha. Moest haar op de fiets brengen en halen met mijn bekkenklachten en dat voor 2,5uur. Kon dan een uurtje even liggen, maar dat was veel meer ontspannen op de dagen dat ze niet heen hoefde en we samen op bed gingen liggen waarbij zij of ook ging slapen of even een filmpje keek. Maar zoals ik al zei: is ook allemaal zo persoonlijk!

6. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Hier een beetje eenzelfde situatie. Onze dochter gaat nu naar de KDV op maandag. Maar mijn man kan vanaf juli ouderschapsverlof opnemen, en dan is hij op de maandag thuis met de meiden.

Ze zou dan sowieso naar de psz gaan, maar we kiezen ervoor om haar er al eerder naar toe te laten gaan (anders zou het ook pas na de zomervakantie zijn).

Vanaf 1 april, als mijn verlof start, gaat ze twee dagdelen per week naar de psz. Dan is ze al een beetje gewend voordat de baby komt eind april/begin mei.

7. Boefje2012

Boefje2012 Fanatiek lid

25 jan 2014
    1.006
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik zou ook van te voren beginnen. Zo krijgt ze niet het gevoel dat ze weg moet!

8. misa

misa Niet meer actief

Ik zou haar twee maand eerder al gaan brengen!

9. kelly1609

kelly1609 Fanatiek lid

20 jul 2012
    1.206
    0
    0
    Wij zitten in hetzelfde schuitje. Mijn zoontje mag vanaf 11 maart starten. Echter wordt in die week zijn zusje gehaald. Niet echt handig dus ;).

Hij start nu a.s. woensdag. 1 weekje eerder dus. Zodat hij er alvast een paar keer geweest is en hij het niet ziet in combi met zijn zusje. Tenzij madam zich eerder aandient dan gaat hij wel erna ;) maar goed hij is een gastouder gewend dus ik verwacht daarmee niet echt problemen.

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Hier gaat ze vanaf april 1x en na de zomer 2x dus net maandje voor uitgerekende datum extra dagje.
    Ze gaat zoiezo al naar kdv dus ik denk psz zal ze onwijs leuk zal vinden

11. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.829
    3.625
    113
    Wij zaten vorig jaar in precies dezelfde situatie en hebben er toen juist voor gekozen om een paar maandjes later te starten. ik had er geen haast mee, vond het juist wel fijn om nog even te genieten van die laatste paar maanden dat hij 'alleen' was. Hij is 3 maanden later gestart, toen was hij inmiddels volledig gewend aan de baby in huis, wij hadden een soort van nieuw ritme ontwikkeld en hij kon dus rustig op de psz beginnen. Voor eerder starten zou ik nooit hebben gekozen, ik vind 2,5 echt jong zat.

12. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het er nog over hebben met mijn partner en dan beslissen we wat er uit komt.

Deel Deze Pagina