Hoi dames, Mijn dochter is nu bijna 8 weken en ik ben er per toeval achter gekomen dat ze het erg fijn vind om op haar zij in het wiegje te liggen. Ze slaapt 's nachts goed op haar rug en slaapt ook geregeld een uur of zes door. Overdag is echter een heel ander verhaal... Zelfs als ze overduidelijk moe is, wil ze niet in het wiegje slapen. Op schoot tegen mij aan of naast mij ( op haar zij ) in het grote bed wil wel... en dan gelijk ook uren achtereen. Zojuist was het weer tijd voor een slaapje en hoewel ik graag wil dat ze in haar wiegje slaapt, maak ik uiteindelijk geen probleem van het bij-mij-slapen. Maar ik blijf het wel gewoon proberen in het wiegje... Ik loop dan een aantal keer terug om haar te troosten. Maar ze blijft verdrietig en komt daardoor niet in slaap of slaapt vervolgens kort heel onrustig. Ik heb haar net op haar zij gelegd, omdat ze dit in het grote bed ook erg fijn lijkt te vinden ( ondanks dat ze 's nachts goed slaapt op haar rug ). Ik heb een opgerold dekentje in haar rug gelegd en haar toegestopt. Zodra ik haar op haar zij draaide, rolde haar ogen weg en viel ze in een diepe slaap. Ik heb nog een keer haar speentje teruggegeven ( die was ze kwijt ), maar ze slaapt nu heel kalm. Eigenlijk zoals ze 's nachts dus ook doet. Kan dit nu echt kwaad? Alle spookverhalen van het CB maken me huiverig om haar zo te laten slapen, maar je hoort van moeders zelf zoveel verschillende verhalen over kindjes die juist wel fijn slapen op die manier. Ikzelf was en ben een buikslaper. Toen ik klein was werd er helemaal niet zo paniekerig over gedaan. Ik vind het heerlijk dat ze nu zo heerlijk ligt te dommelen! Dit heeft ze echt nodig... zeker nu ze ook onrustig is van haar eerste vaccinatie. Wat zijn jullie ervaringen, tips en adviezen wat betreft zij-slapen?
Lekker oo de zij laten slapen dan Ik had wel een zijslaapkussen.. Maar denk niet dat dat in een wiegje past?
Ik zou haar lekker laten slapen zoals ze dat het liefste doet. Mijn zoon slaapt al sinds hij 4 weken is op zijn buik. Rugslapen is ook zo onrustig. Die maaiende armen. En dan kun je die reflex wel tegengaan (inbakeren) maar het effect van die reflex in het hoofd blijft dan wel bestaan hoor. Ik volg het liefst mijn kind en de natuur. Ze gaan echt niet zomaar 'stuk'
lekker toch, deed ik bij m oudste zelf ivm spugen. ze is zelf op de buik gegaan bij 5 maand. de jongste ook vaak op zij of buik. Maar dan wel in de gaten houden natuurlijk.
Lekker laten liggen. Ik gebruik ook een zijligkussen maar maak die zelf met behulp van een groot strandlaken heel simpel zal het proberen uit te leggen. Je neemt een groot strandlaken dat vouw je zo dat het net zo breed als het rompje is. Dan rol je aan de ene kant het laken op tot je een dikke rol hebt, datzelfde doe je aan de andere andere kant van het laken. In het midden laat je een stuk over dus de rollen liggen niet tegen elkaaraan, snap je? Dan draai je de handdoek om zodat de opening aan de onderkant ligt zeg maar. En leg je de rol in haar wiegje, ledikantje, wandelwagen past overal in. De dikste rol moet in haar rug de dunste tegen haar buikje. Je legt je kindje dus tussen die rollen in op het stuk handdoek wat nog over blijft. Haar armpje van de zij waar ze op ligt leg je boven de rol. Zo kan ze geen kant op, niet op haar rug en ze kan niet op haar buik draaien perongeluk. Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk beschreven, zal er nog een foto bijvoegen
Dan aan beide kanten oprollen. De ene kant een dikkere rol als de andere kant. Maar niet tegen elkaar aan rollen.
Lekker doen! Mijn dl was ook een zijslaper. Ze heeft dit uiteindelijk zelf weer veranderd en slaapt nu op haar rug. Maar ik heb er nooit een probleem van gemaakt. Ik weet alleen niet of ze naar kdv gaat? Ons kdv wilde haar niet op haar zij leggen ivm veiligheid. Gelukkig sliep ze toen al op haar rug.
En als laatste de hele rol oppakken en omdraaien zodat de opening aan de onderkant zit zeg maar. Zo kan het namelijk niet terug rollen. Succes ermee.
Je legt je baby dus op dat platte stuk handdoek, dikke rol tegen haar rug dunne rol ligt tegen haar buikje. werkt hier als een trein!
hier was de oudste ook een zijslaper en lag gewoon heerlijk te knorren in een zijliggingskussen. Dacht dus dat nr 2 dat ook wel fijn zou vinden, nou niets was minder waar die worstelde net zo lang in dat ding tot ze weer op de rug lag
Bedankt voor alle tips! Wat lief dat je het op de foto hebt gezet Juffie26! Ziet er simpel uit... Heeft natuurlijk hetzelfde effect als een 'officieel' zijligkussen. Ik ga het straks even proberen... Nu was een rolletje in haar rug afdoende. Ik kan haar nu natuurlijk in de gaten houden... Mocht ze 's nachts ook ineens de behoefte hebben om op haar zij te slapen, dan leg ik er ook een strandlaken in! Fijn! Net een voeding tussendoor gehad en mevrouwtje slaapt weer heerlijk op haar zijtje door! Wat een verademing!
Zo denk ik dus ook! Hier ook alle kids van mij buikslapers vanaf paar weken oud. Idd dat maaien met die armpjes houden ze zichzelf alleen maar wakker. Inbakeren raakte hier mijn kids helemaal gefrustreerd van en nog meer overprikkelt. Mijn jongste, wringt zichzelf er zelfs helemaal uit, hoe ze dat doet, geen idee. Maar ze vond het ook maar niets dat inbakeren. Ze slaapt sinds ze 4 weken oud ook op haar buik. En vaak heb je met inbakeren weer dat je moet gaan afbouwen, heel gedoe, terwijl het eigenlijk makkelijker kan. TS, je hebt ook zijligkussens, passen prima in de wieg! Lekker laten slapen hoe je kindje het zelf wil hoor.
Gewoon doen joh. Wel steeds even van kant wisselen voor het hoofdje, net als met rug of buik. Onze knul slaapt al op zijn zij sinds de geboorte. Als hij straks kan rollen, kan hij ook zijn hoofd ophouden. Dan is dat gevaar ook weer geweken
De kraamhulp zei dat je de linkerschouder iets naar voren moet leggen als ze op links liggen. Áls ze dan rollen, rollen ze op hun rug. De hele heisa om rugliggen heeft te maken met wiegendood. Op hun rug kunnen kindjes niet met het gezicht in het matras komen en zo stikken. Dat kindjes die spugen kunnen stikken in hun spuug op de rug telt dan even niet meer mee.