Wij verwachten eind februari ons eerste kleintje! We hebben een erfstuk wieg, een flink grote, kindjes van mijn neef lagen er wel een half jaar in. Ik heb een hele mooie koeka wiegdeken met teddyvoering maar ik ben benieuwd wat je erbij aan moet schaffen. Wanneer mag een baby in een slaapzakje of wanneer is aan te raden, en wat heb ik naast de koeka teddy wiegdeken nog nodig?
Hier ging dochter met week of 5 in slaapzak. Ze bleef niet netjes onder de dekens liggen. Zou niet al te dure dekens gaan aanschaffen. Hier ligt het ongebruikt in de kast.... had gelukkig niet te dure deken gekocht.
Als de slaapzak mooi aansluit en niet te dik of te dun is, kan een baby vanaf de eerste weken er al in. Ik heb bij alle kindjes gelijk na de kraamweek slaapzakjes gekocht. Ligt misschien aan mij kinderen, maar in no time liggen ze een stuk boven de dekens.
Wat voor slaapzakken gebruik je dan best voor de winter? Eentje met mouwen? Of gewoon zonder mouwen met een pyjama met lange mouwen onder aan? Maak je het bedje dan verder gewoon op met een hoeslaken en eventueel een hydrofiel voor het spugen? *onervaren mama*
Nu ligt ze nog in een slaapzak zonder mouwen en een pyama met lange mouwen. Als het kouder word gaan de mouwen er aan. Ligt ook aan je kindje, de een is nelker warm dan de ander en visa versa.De hydrofiel er onder is best nog wel lang nodig, voorkomt dat je elke keer je matras hoes moet verschonen. Over het algemeen blijft de hydrofiel goed zitten.
Mijn jongste is van half februari en zij lag toen ze uit het ziekenhuis kwam (met twee weken) in een ledikantje met deken van Koeka (teddy), lakentje, slaapzakje en pyjama. Bedje maakte ik op met een hoeslaken en hydrofiel onder het hoofdje. Nu nog steeds trouwens
En als je toch eerst een dekentje gebruikt als dat lukt en voor de kraamweek, is die koeka teddy dan genoeg of heb je ook nog wat anders nodig? Ik lees ook wel eens dat er een slaapzakje plus lakentje of dun dekentje wordt gebruikt. Is de Koeka flanel dan misschien een dun genoeg dekentje? Ons huis is niet zo erg warm (hoekhuis en aan de kust zonder andere huizen ervoor) en ik ben de grootste koukleum die er bestaat, dus alleen een slaapzakje lijkt me zo koud, zeker in de winter/begin voorjaar.
Mijn zoontje is nu 12 weken en sliep in het begin in een romper, pyjamapakje met voetjes eraan, lakentje en het wiegdekentje dubbel, en dan nog een wiegdekentje erboven.. hij had het behoorlijk koud namelijk. Nu slaapt hij in zijn slaapzakje, die niet te dun en niet te dik is, met een rompertje met lange mouwtjes. En geen broekje of sokjes, want dan word hij te warm.. als het kouder word kan ik de mouwtjes van de slaapzak er nog aanritsen. Nu ligt er ook nog een lakentje op, maar daar komt dan later nog een dekentje bij, zodra dat nodig is. Het is even aftasten, elk kindje is anders. Gewoon regelmatig het nekje voelen, dat is de beste graadmeter
Ik denk wel dat je nog een lakentje nodig hebt samen met je Koeka deken Tenminste, ik heb de wieg nu opgemaakt met een lakentje en een dekentje.
Hangt van je kindje af. Slaapzak zonder mouwen is soms voldoende, sommige kindjes hebben eentje met mouwen nodig. Of zelfs nog een dekentje erover. Dat zal je gaandeweg moeten ontdekken, door steeds in het nekje te voelen of de baby warm genoeg heeft. En ja, hoeslaken over het matras en hydrofiel over het hoofdje als je dat wilt.
Haha, dingen over het hoofd heen leggen raad ik af Koeka teddy is een heerlijk warme deken. Tot nu toe heb ik altijd ervaren dat een lakentje in de winter meer voor de sier is. Uit eigen ervaring heb je 2 keer beddengoed nodig, dus 2 dekens, 2 lakens, 2 matrashoezen, 2 moltons, 2 waterdichte moltons voor als ze iets groter zijn en 2 slaapzakken. Heel simpel, je moet kunnen wassen en meestal als je wast moet de kleine naar bed Ik zou inderdaad ook een (dubbelgevouwen) hydrofielluier onder het hoofdgedeelte leggen. Vaak doet de kraamzorg dit al zelf. Het is namelijk zo dat veel kindjes spugen als ze op bed gelegd worden. Dan is het fijn als je niet telkens al het beddengoed moet verschonen, maar alleen een hydrofielluier. Om die reden had ik ook 14 hydrofielluiers. Lekker makkelijk zodat ik niet elke dag hoefde te wassen. Na ik denk een week of 4 lag mijn ventje in een slaapzak onder zijn laken en dekentje. Hij had het daarmee nooit warm of koud. Een tip is om gewoon in het nekje te voelen of ze warm of koud zijn. Die inschatting kan je van nature goed maken. Ook zal een baby niet snel slapen als hij of zij het te warm of te koud heeft.
In het begin zijn slaapzakken met mouwen heel handig. Ze kunnen dan niet in hun gezicht gaan zitten en dus zichzelf niet wakker houden. Maar naarmate ze groter worden is zonder mouwen makkelijker. Als ze dan ergens anders in slaap vallen kan je veel makkelijker de slaapzak aantrekken zonder dat ze wakker worden.
Op mijn uitzet lijst van de kraamzorg staat 2 dekentjes ( ook om de kruik tussen te leggen ) de tweede kan natuurlijk gewoon een dun katoen dekentje van bv wibra/zeeman zijn. Dan heb je 2/3 moltons en 3 hoeslakens nodig. 2/3 lakens en een hydrofiel voor onder het hoofdje. Geen zeiltjes/moltonzeiltjes. Slaapzak kan je zeker in de winter heel fijn gebruiken vanaf begin af aan, met nachtvoedingen vond ik het fijn om een dun slaapzakje aan te hebben bij de kleine want dat bedje uit en zo in pyama/kleertjes op je arm drinken is wel koud.
Ik vind dekens niks, m'n zoontje ook niet. Hij lag vanaf z'n geboorte al in een slaapzak. Maar waar ik woon worden de dekens juist afgeraden We hadden 2 slaapzakken in de kleinste maat en 1 dekentje just in case de newborn van lodger zijn echt ideaal. Sluiten mooi aan en zijn heel handig!!