Ik wil binnenkort ook met mijn zoontje gaan fietsen. Maar ik lees hier allemaal dingen over mamafietsen. Je kunt toch wel gewoon op een "normale" fiets een fietstoeltje zetten? Of is dit nu een heel domme vraag?
Hoi, Natuurlijk kun je gewoon een fietsstoeltje op de gewone fiets zetten. De mamma-fiets is meer voor extra gemak (lage instap etc.) maar je hebt hem beslist niet nodig hoor.
Natuurlijk kun je op een gewone fiets ook een stoeltje zetten en als je dan nog kunt fietsen is er niets aan de hand en ben je klaar voor je fietstocht (mits de kleine er ook aan toe is....). Maar veel mama`s hebben te weinig ruimte om veilig op en af te stappen. Ik kon niet bij de grond met mijn voeten en daardoor niet afstappen. Daarom heb ik wel een moederfiets. Maar als het niet speelt heeft het geen nut en kun je beter iets anders doen met het geld
Natuurlijk kan dat. Als je kind groter en zwaarder wordt, is het wel fijn om een mama-fiets te hebben, want die is naar mijn idee wat steviger en stabieler. Ik ben in elk geval ontzettend blij met mijn Gazelle Bloom! Daarop vervoer ik veilig mijn zoon (18 kilo) en de boodschappen in de fietstas. En nog fietst het heerlijk.
Ik heb een moederfiets gekocht omdat de fiets die ik had niet geschikt is voor een zitje erop ( voor noch achter) Maar helaas pindakaas, zelfs met een moederfiets pas ik er niet op met een voorzitje.. Gijs gaat nu dus in een achterzitje mee..
Ik vind dat het prima kan. Ik heb toevallig wel zelf een moederfiets gekocht (Gazelle bloom) omdat ik die er zo leuk uit vond zien. Maar ik heb ook gefietst op de batavus weekend van mn zusje met voorzitje en dat ging heel prima. Ik ben benieuwd hoe het gaat als Sven over een paar maanden mee gaat in het voorzitje. Ik vervoer m nu nog in de babymee.
Ik heb een Giantfiets met een zitje voorop, dit gaat prima. Het is even oefenen op er makkelijk of en af te komen maar het gaat goed hoor. Vroeger hadden ze ook geen mama-fiets!!
Nee.. wij zaten toen los in een rietenmand.. 2 benen aan 1 kant.. Soort van voetenzak maar dan van riet... Die fietszitjes van nu zijn vergeleken bij vroeger natuurlijk ook hele stellages geworden, vind ik..
nee hoor niet nodig. Als blijkt dat je toch te weinig ruimte tussen stuur en zadel overhoudt is een moederstuur (Moederstuur - moederstuur, moederfiets, fiets, stuur) een goed en zeer zeker goedkoper alternatief! Dit gebruik ik al meer dan een jaar met veel plezier en als dadelijk Chris te groot wordt voor voorop en Nick zelf kan fietsen dan gaat mijn originele stuur terug op mijn fiets en kan ik weer gewoon verder met mijn eigen fiets
Hier wel een mamafiets gekocht omdat ik gewoon simpelweg niet met kinderzitje erbij op mijn oude fiets kon. Kon amper opstappen en afstappen was nog rampzaliger. Nu gaat het allemaal prima en ben ik super blij met mijn nieuwe fiets.
Hangt helemaal van het aantal kinderen af vind ik! Met alleen mijn zoontje had het in mijn ogen nog wel gelukt zonder moederfiets, maar nu met twee kinderen en soms behoorlijk wat boodschappen weet ik niet wat ik had gemoeten zonder omklapbegrenzer van het stuur, dubbele pootstandaard, bagagedrager verlengd etc. Ik denk dat ik dan nog vaker gevaarlijke taferelen had dan nu. Want zelfs met al deze veilige oplossingen gaat er nog wel eens iets mis als de eerste erin zit en de tweede weg gelopen is en ik half de fiets vasthoudend mijn zoontje probeer te grijpen. Gelukkig nog goed op kunnen vangen tot nu toe. Nee voor mij absoluut een must, die moederfiets. Ik heb de Gazelle Bloom.
Het kan uitstekend op een gewone fiets, zeker als je een getrainde/stabiel rijdende fietser bent. Bij weinig ruimte gewoon je been achterlangs zwaaien, net als een man en gaan. Een goed passend, niet te groot fietsframe waarbij je wel goed met 1 voet op de grond kan, is wel fijn. Met twee kids is dat natuurlijk wat anders, alhoewel men dat vroeger ook goed kon.
Het fietsen lijkt me ook niet zo'n drama, maar juist het kinderen erop en eraf enz. En ja, vroeger deden ze het zonder maar hebben ze met mij twee keer in het ziekenhuis gezeten omdat de fiets lelijk omgevallen was. Vroeger deden ze het ook zonder polio prikken maar of dat nou zoveel beter was...
Het is makkelijker, maar niet noodzakelijk. Ik heb een gewone Gazelle fiets en dat gaat prima. We hebben op het moment geen geld (over) voor een moederfiets.
Ik had een goede sportieve fiets en heb die nu nog. Inmiddels achterzitje. Bagegedragerverlenger, ATB-beugel erop en klaar, zit hartstikke stevig! Ik vind persoonlijk moederfietsen duur en ontzettend truttig en vraag me af of je daar nog op rijdt als je kind zelf gaat fietsen, een gewone fiets gaat langer mee dan 5 jaar!
Ik had zelf nog geen goede fiets, dus heb daarom een mamafiets gekocht. Vind het wat veiliger en steviger als een gewone fiets.. Gewoon de extra dingen en de snufjes vind ik fijn! En ik heb nu 1 kindje, maar we willen graag een 2e, en dat over niet al te lange tijd. Dus met 2 kindjes op de fiets, en boodschapjes e.d. vind ik het wel zo prettig! En tegen de tijd dat ik 'm niet meer gebruik met kinderen op de fiets, kijk ik wel wat ik er mee doe.. En vroeger vroeger vroeger.. Tjaa, vroeger hadden ze zoveel niet wat wij nu wel hebben (Heb de Sparta Amazone Limited Edition)
Bij mijn fiets past alles wel gewoon. Ben naar de fietsenmaker gegaan en hij heeft mijn standaard vervangen door zo´n dubbele standaard en een speciale veer geplaatst zodat mijn stuur niet meer makkelijk om kan klappen. Ik heb een 2e hands bobike voorzitje gekocht voor 25 euro en hem opgepimpt met een nieuw patroontje. Voor 85 euro een ´echte mamafiets´. Maar ik weet natuurlijk niet of dit bij jouw fiets ook kan. Liefs Banjabes
Dat zijn inderdaad de dingen die maken dat je met een veiliger gevoel op de fiets zit. Ik moet eigenlijk nog een keer mijn gewone fiets voorzien van mamastuur en dubbele pootstandaard, had ik bedacht, maar van die omklapbegrenzer en bagagedragerverlenger had ik nog niet gehoord en ik geloof je meteen dat dat handig wordt met twee kinders. Ik ga misschien toch een 'echte' mamafiets kopen om al die aanpassingen in één keer gedaan te hebben, dan hebben we meteen een goede reservefiets erbij, da's ook niet onhandig voor deze fietsende mama
Oeps, zo had ik het niet bedoeld. Ik kom welliswaar uit de tijd van voor de maxicosi en andere autostoeltjes. Het was toen ook normaal om een gat in je hoofd te hebben, omdat je van de trap bent afgevallen, maar je hoeft echt niet je kind met fiets en al te laten vallen hoor. Dus als je veiliger bent (of voelt) met een moederfiets als je twee kids hebt ... . De moeders met twee kids kunnen dat veel beter aangeven, wij hebben er (maar) een.