Krijgt jullie kindje altijd antibiotica bij een oorontsteking, of wordt er gewoon afgewacht totdat het vanzelf overgaat? Ik heb me laten vertellen dat antibiotica de ziektedagen maar met 1 dag verkort en dat het meestal zo ook wel over gaat. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee, en wat jullie van de huisarts voor adviezen krijgen....
Zeker niet. Eerste paar keer naar huis gestuurd met advies zoutoplossing te gebruiken. Hielp echter niet, en nu zijn we 4 oorontstekingen verder. Inmiddels is hij wel voorzien van buisjes, en hoefde hij bij oorontsteking vier geen orale antibiotica meer, maar in oordruppelvorm. Dat gaat dus niet meer het hele lijf door.
Mijn dochtertje heeft nu 1x oorontsteking gehad en ben daarmee bij de huisarts geweest. Bij haar was het zo dat ze 4 dagen koorts had gehad, toen was het weg maar naar 2 dagen had ze ineens weer 39,2 koorts.. Al die tijd hebben we wel af en toe een paracetamol gebruikt en neusspray om de holtes open te houden. De huisarts was bij haar bang dat het niet vanzelf over zou gaan omdat we al neusspray gebruikten en ook omdat het hoogswaarschijnlijk teruggekomen was, hij heeft toen besloten om toch maar ab voor te schrijven. Na een weekje ging het weer beter!
Ik hoorde van een vriendin dat jonge kinderen vaak wel antibiotica krijgen ivm het risico op hersenvliesontsteking. Dat vertelde haar huisarts in ieder geval.
Hier al verschillende keren oorontsteking gehad, maar krijg altijd een neusspray mee, om het eerst hiermee proberen op te lossen. Als dat niet werkt dan pas AB.
Nee hier nooit. Altijd advies pcm en neusspray. Nadat keelamandelen verwijderd zijn heeft ze nooit meer oorontsteking gehad.
Onder de een jaar willen ze het nog wel eens doen, daarna volgens mij niet meer. Dan alleen neusspray. Maar er zullen heus uitzonderingen zijn.
Klopt, dat zijn de nieuwste inzichten van de artsen. Daarnaast hebben kinderen vaak ooronsteking dus loop je dan ook het risico dat ze er resistent tegen worden. Daarom geven wij ook altijd eerst het advies van neusspray en pcm. Maar als je merkt dat je kindje steeds zieker wordt of je vertrouwd de boel niet dan moet je altijd weer contact opnemen met je ha! Mn eigen ervaring is echter iets anders, maar dat komt omdat zoonlief zn ooronstekingen altijd combineerd met een keelonsteking. Momenteel zelfs weer incl krentebaard dus maar weer aan de ab.
Hier heeft kleine dame ook oorontsteking maar ik kreeg geen AB mee. PCM en neusdruppels. Als ze meerdere dagen achter elkaar koorts heeft dan mag ik terug komen en krijgt ze AB. nu moet volgens de HA het lichaam het zelf oplossen. een paar weken terug greep ze ook naar d'r oortje en had ze koorts. omdat het net voor het weekend was heeft HA wel AB voorgeschreven maar me aangeraden het alleen te halen in uiterste noodzaak omdat het ook nog wel eens binnen een paar dagen ineens weer verdwijnt. ik heb het niet gehaald want de volgende dag had ze geen koorts meer en was ze weer vrolijk. nu eigenlijk hetzelfde. 2 dagen waarin ze vrolijk was en dan ineens huilen en koorts. na een uur is het weer normaal. nu geen koorts meer.
Volgens mij wordt AB zo min mogelijk voorgeschreven. Wat ook kan helpen bij oorontsteking is om een ui te snipperen en het uienvocht op een watje te doen. Het watje stop je vervolgens in het oor. Het klinkt gek, maar het werkt goed.
Ja, de kans op resistent worden voor AB is groter naarmate ze het vaker krijgen. Maar ik vind het vooral opmerkelijk dat bij het gebruik van AB bij oorontsteking de ziekteduur maar 1 dag wordt verkort, dus waarom er dan nog mee beginnen, het blijft toch troep... (Soms kom je er niet onderuit, bv als je kindje erg ziek wordt en koorts blijft houden natuurlijk.)
Hier 1 keer AB gehad. Van minimaal 3 oorontstekingen.. Die ene keer had hij al een week op en af koorts en erge pijnbuien. De andere 2 keer was het advies pcm en neusspray. Andere keren vaak niet eens meer naar de HA geweest, dan was het met de neusspray met 1a2 dagen al over.
Mijn zoontje heeft ook geregeld oorontstekingen. 2x heeft hij antibiotica gehad na 4 dagen, toen was een middenooronsteking geworden. De laatste 2 keren knapte het na 1 dag dus daar waren we wel blij om
na 4 dagen hier sowieso ab, omdat het dan eigenlijk altijd ook middenoor is, colin heeft 2 x ab gehad voor o0rontsteking, 1 x dat hij een dubbele middenooronts. rect had en een middenoor links. dat gingen ze niet afwachten, gelijk vol ab erin. hij was ook heel ziek en heel suf en lusteloos. en 1 x dat hij maar bleef klooien.. met koorts toen gebeld en op de 4 de dag ab gegeven omdat het einde duidelijk nog niet in zicht was.ook dubbele middenooronst. toen.
Bij ons geven ze onder de 1 jaar antibiotica. Daarna eerst kijken of het vanzelf overgaat. Bij ons is het gelukkig nooit zover gekomen, want hij heeft eindelijk buisjes gekregen na 5 x :s
Oorontsteking wordt gemakkelijk chronisch dus is het belangrijk om het goed en krachtig te behandelen met AB (in de meeste gevallen). het gaat dus niet om de duur van de ziekte. Het is dus een afweging: resistentie AB vs chronisiteit van de oorontsteking
eerst zelf proberen neusspray etc maar hier vele ab keuren gehad (vanaf aug tot januari) het kwam continu terug met veel pijn en vooral snachts dus weer ab hij is in janusri geopereerd neusamandel eruit en buisjes erin en nooit weer oorpijn gehad