Zoogcompressen; welk materiaal?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Syrse, 3 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Syrse

Syrse Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 Syrse, 3 mei 2012
    Laatst bewerkt: 3 mei 2012
    Ik zie even door het bos de bomen niet meer... ik zou heel graag voor herbruikbare zoogcompressen gaan, die je dus kan wassen.
    Maar die gigantische keuze... katoen, zijde, wol, polyester... ik merk ook gigantische prijs schommelingen.

Momenteel kijk ik naar 'sorb en dry', 6 stuks voor 10 euro. Maar hoe moet ik nu weten of die goed zijn zonder ze uit te proberen :p

Waar hebben jullie die van jullie gehaald? :)

Oh, en hoeveel zoogcompressen heb je zo ongeveer nodig als je voor herwasbaar gaat? Vervang je dat drie keer per dag, meer, minder?

2. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik had die van Avent, maar die zijn echt waardeloos. Lekken gigantisch door en de vorm is ook niet prettig.
    Dat waren 6 stuks.
    Maar als je 8-10 x per dag de borst geeft, in het begin, krijgt de borst waar je kindje niet aanligt, ook een toeschietreflex en dus kan het zijn dat hij vol is. 6 is dus te weinig.
    Daarbij worden ze er écht niet beter van als je ze telkens op 60 graden wast.
    Misschien dat er betere merken zijn, maar ik zou gewoon eenmalige adviseren.

Uiteindelijk heb ik die voor éénmalig gebruik van Natusan gekocht, die zijn echt super fijn qua vorm en zachtheid.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Ik heb ook die Avent gebruikt, na 1 week in de kast gestopt. Ook overgegaan op die van Natusan, die vond ik idd ook veel fijner.

Moet wel zeggen dat ik niet lang last gehad heb van lekken, alleen de eerste weken wat, anders was ik misschien weer overgegaan op wasbare.

4. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik heb nooit wasbare gebruikt, dus daarover kan ik je niet adviseren, maar van de eenmalige vond ik ook Natusan erg prettig.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier lange tijd wegwerp gebruikt. Natusan was me te duur.
    Etos, AH en Hema vond ik prima. Kruidvat waardeloos.
    Hier helaas tot 10 maanden gelekt dus mogelijk ga ik na een tijdje misschien wel wasbare overwegen

6. Syrse

Syrse Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Echt niemand die herbruikbare heeft gedaan?

Voor in het ziekenhuis werk ik misschien best met wegwerpbare, ik zal die van Natusan eens bekijken, bedankt :)

Maar daarna zou ik toch echt liever met de wasbare verder gaan. Beetje een milieufreak :p

7. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Op den duur ben ik overgegaan op herbruikbaar, ik bleef toch telkens wel wat lekken namelijk. Ik heb ze gewoon zelfgemaakt van twee laagjes katoenfleece en een leuk stofje.
    Voor deze baby heb ik een stapel van 20 stuks gemaakt van 2 laagjes katoenfleece en een laagje PUL, waterdichte ademende stof. Ik draag 'padded' bh's (die ik zelf dan ook weer verbouw tot voedingsbh vanwege mijn onmogelijke maat :D) dus je ziet ze niet zitten.

8. Syrse

Syrse Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Marlett, dat is nog eens een idee, wauw :) Hoe groot heb je ze dan gemaakt? En gewoon twee katoenfleecjes op elkaar, en het stofje langs de buitenkant?

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik denk dat voor de eerste paar weken wasbare niet zoveel zin heeft, dan blijf je bezig. 't Is ook wel zo hygienisch om ze vaak te verwisselen.

10. Vrouwenmantel82

Vrouwenmantel82 Actief lid

11 dec 2011
    428
    0
    0
    Verzorgende ig van beroep
    Bij den bosch
    Ik had ze van imse vimse. Een stuk of 12, ging vrij goed. Op de nacht na dan tijdens dat ik stuwing had, niet.
    Nu heb ik wat dikkere erbij gekocht van bamboo fleece. Maar ik kan je pas meer na de bevalling vertellen of het goed gaat. Neemt wel beter op.

Inderdaad zelf maken van restjes pul en flanel of hennepfleece is lekker goedkoop, maar ik was dit keer te lui. Mocht je geïnteresseerd zijn, heb ik nog wel adresjes waar je dat kan halen.

11. lin2011

lin2011 Fanatiek lid

22 aug 2011
    3.321
    0
    36
    ik ben voor de weggooi van hema en kruidvat allergisch. Heb nu lilypads gehaald voor de gevallen 'ik heb een feestje en een leuk strak jurkje aan" en heb nu 6 PAAR (dus 2 pakjes) wasbare van avent gehaald. Ik lek al wel maar nog niet extreem dus ik kan het nu goed af geen idee wat mn ervaring over een paar weken zal zijn als de voeding echt opgang is.. Ik heb dus deze gekozen omdat ik op katoen niet allergisch reageer..

12. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Ik heb ze met de lockmachine afgewerkt (Kan ook met een zigzagsteek met de gewone naaimachine) en ze zijn ca. 12/13 cm groot. Denk ik. Ik heb de grootte van wegwerpcompressen ongeveer genomen.

Voor de eerste weken heb ik dus een héle grote stapel van 20 stuks. ;) Ik heb net bamboesweatstof, zorb en PUL besteld bij Eco Earth Fabrics voor o.a. inleggers in mijn wasbare luiers en maandverband (I'm geitenwollensokken and I'm proud of it!! :D) Dus ik denk dat ik er nog wel wat bij ga naaien. Juist in die eerste weken vond ik het zo hard gaan met die wegwerpdingen.

13. Syrse

Syrse Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zeker geïnteresseerd, en ik heb hier een naaimachine staan waar ik best wat meer mee zou mogen spelen :) Hm, eens zien waar ik katoen of hennepfleece kan halen...

14. Syrse

Syrse Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wauw, echt super van je :)

Heb je dan doodgewone katoenfleece gebruikt en PUL? Niets anders? En bleef dat goed zitten allemaal?

15. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Het bleef prima zitten met de katoenen achterkant (die was niet waterdicht dus) De waterdichte heb ik nog niet getest, maar in een padded bh zit het wel steviger vast. Overigens ging ik die wel pas na een paar weken gebruiken. In de kraamweek had ik nog de gewone voedingsbh's.

16. Syrse

Syrse Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wacht, dus katoen langs buiten, en PUL langs binnen? Sorry, het is mijn eerste :)
    Misschien dat ik toch maar best wegwerp gebruik in het ziekenhuis, in België blijf je meestal 3 tot 5 dagen liggen, en om manlief nu langs huis te sturen om de was te doen lijkt me er wat over :p Of ik moet me maar een grote stapel maken, heb er nog wel tijd voor.

17. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    De PUL zit aan de buitenkant om ervoor te zorgen dat je geen lekkagevlekken op je kleding krijgt, de fleece zit tegen je tepels. Om het droger te laten voelen tegen je huid, zou je ook nog een laagje polyesterfleece er op kunnen doen.

18. Vrouwenmantel82

Vrouwenmantel82 Actief lid

11 dec 2011
    428
    0
    0
    Verzorgende ig van beroep
    Bij den bosch

Hier ook zo'n geitenwollen typ met wasbaar maandverband (zelf gemaakt). En de voorgevormde luiers, all-in-one, ook zelf gemaakt. Ik heb de pul en stofjes bij dekleinehand.nl vandaan.

Deel Deze Pagina