Toen Aaron 11 maanden was, begon hij met scheel kijken/loensen. We zijn daarvoor toen bij de HA geweest en die heeft een controle gedaan en de ogen werkten samen dus we hoefden nog geen actie te ondernemen. Ze raadde ons toen wel aan om het in de gaten te houden en eventueel op het CB weer te laten controleren. Met 14 maanden op het CB laten controleren en daar kregen we hetzelfde verhaal. Vorige week waren we er voor de 18-maanden afspraak en ons werd aangeraden om toch maar naar een oogarts te gaan om het eens beter te laten controleren. Net zijn we dus met Aaron naar de orthoptist geweest. Hij heeft inderdaad een 'afwijking' aan zijn linkeroog. Dat oog draait naar buiten toe (alsof hij 2 kanten op kijkt). Hij is alleen nu nog te klein om echt te onderzoeken of hij daardoor ook slechter ziet. We moeten in juni terugkomen. Tenzij hij meer gaat scheel kijken dan moeten we toch eerder aan verdere onderzoeken gaan beginnen. De enige manier om het scheel kijken te verhelpen is een operatie, maar dat zou op dit moment puur om cosmetische redenen zijn (doen we dus ook echt niet!). Alleen als blijkt dat hij er last van krijgt of heel slecht erdoor ziet dan zou het om medische redenen zijn. Maar goed, hij moet sowieso tot zijn 6e op controle blijven komen om het in de gaten te houden. En over een paar maanden weten we pas of het ook effect heeft op zijn zicht. Heeft iemand dit ook gehad met zijn kindje en hoe ging het bij jullie? Alvast bedankt!
Dat ligt er aan of hij dus slechter ziet en zo ja, hoe slecht hij dan ziet. Als hij bij wijze van al -6 heeft dan heeft afplakken geen zin. Althans dat is wat ik begrepen heb van de arts.
Ik heb geen kindje die het heeft (of althans het is nog niet zichtbaar ) maar mijn vriend heeft het gehad... (Althans als je bedoeld dat hij wat "scheel" kijkt ? ) Die is toen uiteindelijk op zijn 5de geopereerd toen zag je er niks meer van... Nu is het wel weer wat terug maar dat komt doordat hij op zijn 25ste opnieuw is geopereerd en dat is toen niet goed gegaan, de arts had een fout gemaakt! Maar vaak schijn je het met een oogarts ook aardig op te kunnen lossen... Succes ermee!
Ja het lijkt alsof hij 2 kanten op kijkt. Het is nu alleen als hij staart of als hij moe is. Ik geloof dat mijn verhaal hierboven en beetje warrig is hahahaha. Vind het altijd moeilijk om het fatsoenlijk in een verhaal te verwerken. Wat *piep* dat de arts een fout maakte zeg!
nou ja, wat raar, we zijn net terug van de oogarts en ik zie je topik. ik weet dus wat van. omdat scheeloog eerfelijk is(mijn 2 broers hebben het, met operatie gecorrigeerd, een broer normaal geworden in een keer andere niet echt na 4 operaties) luisterde ik niet naar HA of CB die zeiden dat hij normaal kijkt heb ik wel verwijzing gevraagd en afspraak gemaakt bij oogarts. oogarts zei me ooit dat zelfs de vermoedens van ouders genoeg reden is om het te checken.scheel kijken ontwikkelt baby omdat hij bij een oog minder goed ziet, luioog dus. daarom willen ze bij kindjes zo vroeg mogelijk opereren zodat luioog niet erger wordt. het gaat dus altijd samen met luioog.heb ik begrepen. pfff, ze hebben bij ons geen scheeloog gezien maar hij ziet toch minder goed wegens clindirisch ooglens. hij moet om 3 maanden geckeckt worden of t oog scheel wordt en op latere leeftijd meting voor bril. soms herstellen de ogen maar de kans is groot dat hij over n paar jaar n bril draagt wegens de vorm van zijn ogen.
Mijn zusje is inderdaad als baby zijnde 2x geopereerd aan haar oog. Daarna is het nog afgeplakt en nu draagt ze een bril (als ik me niet vergis -5 zoiets) met cilinder glazen. Het is inderdaad erfelijk bepaald heb ik me laten vertellen, maar ik ben wel erg benieuwd hoe het nu verder gaat zeg maar. Maar jij moet dus ook gewoon onder controle blijven en ze gaan pas later actie ondernemen? Heb net nog even zitten lezen en het slechte zicht, als dat er is, zou verholpen kunnen worden met een bril of met afplakken (tenzij het zicht dus al heel slecht is). Het wegdraaien van het oog kan alleen maar dmv een operatie verholpen worden. Dit is dan ofwel een cosmetische keuze (wat ons betreft niet aan de orde momenteel) ofwel een medische keuze als hij last krijgt van dat wegdraaien.
ik probeerde te zeggen dat het niet alleen schoonheids kwestie is.omdat hij niet goed ziet kijkt hij scheel, en daarom krijgt hij een oog beter dan de andere(luioog). zo ziet een oog slecht. met operatie corrigeren hoe hij kijkt om te voorkomen dat luioog slechter wordt. nou bij ons dus nog geen scheel oog.hij kijkt recht en ziet evenveel met beide ogen. maar hij heeft n cilindervormige oog(lens) waardoor hij niet optimaal ziet. hij zal n bril krijgen als het zo blijft in de komende jaren. (ik bedoelde dus niet cilinderlensen op bril, maar t ooglens, astigmatisch oog heet het, heb ik zelf ook)
Ow op die manier! Zou een bril in Aaron's geval dan niet voorkomen dat het zicht slechter wordt. Of denk ik nu te makkelijk hahaha? Heb hier echt de ballen verstand van. De oogarts wil sowieso nu zeker nog niet opereren omdat hij nog maar 18 maanden is.
ow dat is vreemd, want mijn oogarts zei toen dat t zo vroeg mogelijk geopereerd moest worden, en ik moest snel een afsprak maken om te kijken of t oog inderdaad scheel was(ik ben zelf onder controle bij oogarts wegens regenbogvlies ontsteking, ik kom daar heel vaak)ik naam dan aan dat het wel op 1,5 jaar oud kon of zo. ik begrijpt ook heel weinig van het verhaal.maar goed, van mijn eigen oogenprobleem snap ik ook niets...
Dat is wel vreemd inderdaad. Misschien dat het per arts verschilt? Maar wat begrijp je niet dan? Kan best zijn dat het er wat vaag staat omdat ik het zelf ook een beetje vaag vind .
Heb niet alles doorgelezen, maar heb er wel ervaring mee. Ons zoontje heeft t ook. Al is t nu inmiddels al stukken minder. Vanaf zn geboorte riep ik t al, maar ja, dan hoor je eerst maanden aan een stuk; o dat mag nu nog hoor! Totdat het cb het toch ook wel tijd vond voor een verwijzing. En ik kwam ook uit bij een Ortoptist. Tim was toen een half jaar oud. We hebben toen eerst 3mnd zijn oog, iedere dag 15 min moeten afplakken. Ze hebben toen ook gekeken of het oog voldoende functioneerde, dit was t geval. Uiteindelijk hebben we een half jaar lang geplakt en je ziet echt enorm veel verbetering! Als hij moe is of net wakker, dan zie je het nog heel goed. We moeten over een half jaar weer terug komen en dan kijken ze weer of hij nog steeds goed ziet met het oog.
Hebben ze bij jullie verder nog iets onderzocht dan? Of meteen begonnen met afplakken? Wel fijn dat het al minder lijkt te zijn! Zag je het bij hem de hele dag?
nee nee, ik bedoelde daarmee mijn eigen toestand.ik moet dus bijvoorbeeld nu mijn zoontje om 3 maanden voor controle brengen. weet dus niet precies waarom.tja.
Misschien om in de gaten te houden dat het niet verslechterd? Zodat ze op tijd kunnen ingrijpen? Dat is hier wel zo althans. We moet in juni ook weer terug.
Ze hebben toen eerst onderzocht of het oog goed functioneerde. Dus met druppels etc....en toen kreeg ik dus idd gelijk pleisters mee om af te plakken. Omdat ze ook zei, nu is hij nog zo jong en je kunt het oog zo makkelijk nog corrigeren naar de goede stand. Daarom mocht het ook maar 15 min per dag. Tevens zei ze ook, je bent er nu zo vroeg bij, zonde om er niet gelijk iets mee te doen Zag het idd de hele dag bij hem, zal zo eens kijken of ik een foto heb waar je t goed op ziet.
Die druppels gaan wij geloof ik na de volgende controle afspraak doen. Tenzij het erger wordt, dan moeten we het eerder gaan doen. Bij Aaron zie je het trouwens dus niet de hele dag. Als hij net wakker is, als hij moe wordt (een uur voor het slapen gaan denk ik) en als hij staart. Als hij gewoon speelt dan zie je helemaal niks aan zijn ogen. Wel goed hoor dat het zo mooi hersteld is!
Hoi, Ik heb je topic gelezen en ben zelf orthoptist. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk voor je uit kan leggen, want ik zit dat er toch wel wat dingen door elkaar worden gehaald. Het wegdraaien van het oogje (scheelkijken) komt waarschijnlijk doordat de spiertjes niet helemaal goed zitten. Door het scheelkijken kan het linkeroog lui worden (hoeft niet). Het is dan namelijk zo dat hij liever met rechts kijkt en daardoor blijft de ontwikkeling van het scherpe zien (in de hersenen) achter. Dit noem je een lui ook en kan met afplakken van het goede oog worden verholpen. Dit kan tot 8 (max 10) jaar. (Afplakken heeft geen positief effect op het scheelzien; maar alleen op de ontwikkeling van het zien). Brilsterkte staat daar weer los van. Dit heeft te maken met de vorm van de ogen. Als er de volgende keer met druppels wordt gemeten zullen ze de sterkte meten van zn oogjes. (Dit hoort nu ongeveer rond de plus 2 te leggen (is normaal op deze leeftijd en groeien ze er vanzelf uit)). Mocht de sterkte afwijken dan kan er een bril worden voorgeschreven. Evt is daarna ook nog afplakken nodig, omdat het linkeroogje met een goede bril ervoor toch nog niet goed kan zien. (door plakken veranderd dus niet de brilsterkte) Scheelziensoperaties zijn idd meestal om cosmetische redenen en daarom maakt het vaak niet uit of je die al jong uitvoert. (er zijn uitzonderingen) Ik hoop dat je het een beetje snapt, het is best ingewikkelde materie en een hoop zaken worden snel door elkaar gehaald. Kijk eens op de site van de orthoptisten vereniging, staat ook nog een hoop info op en je mag me ook pb-en met vragen http://www.orthoptisten.info/
@Nelta, maar heb je t dan op het scheelzien naar de neus toe of ook als het oog naar buiten toe kijkt? Want ik snap dan niet waarom jij dit zegt en waarom de orthoptist waar ik kom, iets totaal anders zegt?