Mijn zoontje lag in een stuit en vanwege krampjes e.d. kreeg ik vanmiddag bij het cb het advies om een draagdoek aan te schaffen. Dit moet eentje zijn waarbij hij in een kikkerhouding kan 'zitten', vanwege de heupjes. Wat is een goede draagdoek voor stuitliggers?
Ik zou je een draagconsult adviseren. De consulente kan je goed advies geven welke draagdoek of ergonomische drager geschikt is. Ook de knooptechniek kan ze je dan goed aanleren, zodat je kindje goed zit. Succes!
Wil je een doek of een ergonomische drager? Ik weet niet wat het cb bedoelt met kikkerhouding? Ik denk dat ze bedoelen met beentjes in de doek en dit wordt eigenlijk niet aangeraden, tenzij het kindje de beentjes nog niet kan spreiden. Met een draagdoek kun je het meeste. Wil je een drager ( draagzak) dan zijn er talloze mogelijkheden . Is er geen inloop of mama cafe bij jou in de buurt?
Voor een draagdoek moet je eigenlijk enkel kijken naar de maat en wat jij leuk vindt; met een maat 6 (= 4.6 m) kunnen de meeste mensen het merendeel van de mogelijke knopen doen. Qua drager is het belangrijk om te kijken of je baby ondersteund wordt tot de knietjes. Een goede beginners-babydoek vind ik de tricot slen (rekbare doek). Je kunt deze knopen en dan pas je kindje erin zetten. Er zijn tegenwoordig (of misschien vroeger ook al ) nog andere merken rekdoek (bykay, je porte mon bébé, simply good) maar ik heb niet met al die merken ervaring om me erover uit te spreken.
Hier ook een stuitliggertje en veel gedragen, omdat dit goed voor de heupjes zou zijn. Dit bedoelen ze met de kikkerhouding Houding in de draagdoek - www.ikdraag.nl . De knietjes zijn hoger dan de heupjes en dus niet met de beentjes in de doek. Wij hebben zowel een rekbare doek als een geweven doek. Ik vind zelf een geweven doek veel fijner in gebruik en makkelijker te knopen dan de tricot slen. We hebben ook nog een ergonomische drager, beco butterfly en vooral papa heeft deze veel gebruikt. Hij had wat moeite met knopen .
Ook erg goed dat het cb dit adviseert! Mijn oudste lag ook in een stuit en die heb ik dus een jaar lang in een babybjorn gedragen. Ik had er geen idee van dat dit slecht kon zijn, nu schaam ik me ervoor .... gelukkig heeft dochterlief nooit iets aan haar heupjes gehad. Nu draag ik mijn jongste in een doek en in een mei tai... heerlijk!!! Had ik eerder moeten doen. Met de kikkerhouding wordt de M-houding bedoeld. En zo draag je je kindje met iedere ergonomische buikdrager of doek. Er is heel veel keuze... dus bedenk even goed hoeveel geld je eraan wilt uitgeven, of je wilt leren knopen, of je man ook gaat dragen etc etc... een draagconsulent kan je goed helpen bij het maken van een keuze... succes!
Misschien kun je ook wel een doek lenen om uit te proberen. Bij sommige consulenten kun je ook doeken huren. Dan kun je een beetje uitproberen wat je zelf een fijne doek vind.
Ik weet niet uit welke provincie je komt. Maar veel plaatsen en provincies hebben ook wel een eigen groep voor dragers op FB. Zo heb je bijv. de FDM (Flevolandse DraagMamma's)
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inmiddels een Bondolino en een Bykay te leen. Deze laatste heb ik nog niet geprobeerd, de Bondolino bevalt erg goed!
Hier ook een bondolino, geweldig vind ik hem! Makkelijk, comfortabel en je hoeft hem niet steeds te verstellen voor papa!