Hallo, Gisteren zijn we wezen kijken naar een autostoeltje omdat onze zoon bijna uit de maxicose is gegroeid. Toen de verkoopster naar ons toe kwam kregen we de tip om te wachten met een stoeltje te kopen omdat hij nog wel in zijn maxicose past. ze had het er over om te wachten tot hij 1 jaar was en hij had nog 2 cm voordat hij uit de maxicose kon groeien, en we konden beter over een maand of 2 a 3 pas weerkomen, en dan een tussen model kiezen, we zijn toch gaan kijken naar een stoeltje en dit duurde wel behoorlijk lang en de verkoopster gaf het op een gegeven moment op en liep zo weg en gelukkig kwam er een andere verkoopster aan (die ons vaker heeft geholpen en ze raadde ons juist geen tussen model aan en zei zij dat hij nog wel even in de maxicose kon maar omdat hij ook in een stoeltje paste die wij hebben uitgezocht hij daar nu ook wel in mocht wand hij had voldoende steun. Hij weegt ook boven de 10 kilo en zit ook al vast in de maxicose met zijn bovenlichaam. maar vanaf wanneer zijn jullie kinderen over gestapt van maxicose naar autostoel? En houden we die 2 cm aan of zouden we beter al kunnen overstappen?
Achterwaarts vervoeren is het veiligst... Dus ik zou zeggen nog zeker in de maxi cosi houden Je kindje is er pas uit gegroeid als de bovenkant van zn hoofd over de rand van de maxi cosi komt Dus als het hoofdje gelijk loopt met de maxi cosi dan overgaan naar de autostoel Tenzij je kind natuurlijk zn pink niet meer kan bewegen omdat hij zooooo opgepropt zit
je kind zit het veiligst in de MC, daar kan ook een kind op de +2 lijn nog wel zeker tot 1 jaar in. daarna kan je over naar een 18 kg stoeltje (of achterwaarts tot 18 of 25 kg). Als je nu perse naar ene stoel wil kan je voor een achterwaartse groep 1 stoel gaan. veilig maar toch zittend. Ik vind het eigenlijk wel heel positief dat beide verkoopster in ieder geval aangaven te wachten, dat is al een stuk beter dan een paar jaar geleden waarbij ze kinderen vanaf 8 maand al in een groep 1 stoel zetten om maar te verkopen
Zeker nog in de maxi cosi. Bij een aanrijding als je kindje zo jong is is het lijfje echt nog niet sterk genoeg om zo'n klap op de nek en rug op te vangen. Ik heb even gezocht naar een filmpje, maar als je hier kijkt ( Lang filmpje, bij ongeveer 1.50 minuten komen de voorbeeldjes ) https://www.youtube.com/watch?v=_nXa0v82lno dan zie je wat voor kracht er op je kindje komt bij een aanrijding. Ik heb het gezien bij mn dochter toen ze 11 maanden was en ik harder moest remmen als verwacht, haar koppie vloog naar voren, ik schrok ervan en ik reed maar een paar km per uur hoor, heb haar direct nog een paar maanden terug in de maxi cosi gedaan.
Dochter heeft tot 1.5 in de maxi cosi gezeten. Wij hebben wel een MC Pebble (dit is het grootste stoeltje groep 0 op de markt). Ik zou echt zo lang mogelijk de maxi cosi gebruiken. 10 maanden vind ik persoonlijk nog erg jong. Zeker als je een voorwaartse stoel wilt gaan kopen is 10 maanden erg jong. Volgens de I-Size norm wordt ook aangeraden om je kind tot 15 maanden achterwaarts te vervoeren. Hier vindt je duidelijke info over I-Size: Voorschriften, technische gegevens en normen
De eerste verkoopster had absoluut gelijk. 10 maanden is veel te jong om hem al voorwaarts te gaan vervoeren! Als je graag een nieuwe stoel wilt kopen, koop dan een achterwaarts gerichte. Dan zit hij vele malen veiliger. Zie www.achterwaartsvervoeren.nl voor onafhankelijke informatie.