Er valt veel te lezen over buikdragers, vooral dat er veel verschil is en sommige niet goed zijn voor de heupjes etc. Maar welke zijn dat dan? Welke zijn goed voor de baby en welke niet? Wie oh wie?
De buikdrager kun je het best gaan uitzoeken als je kind 6 weken oud is, dan weet je welke hem/haar het beste past.
Buikdragers kunnen vanaf dag 1. Hangt wel af van je postuur. Misschien eens op FB kijken op draagpraat. Is een groep met veel draagmama's (en papa's) die je goed advies kunnen geven. En daar staan ook veel consulentes op waar je vaak dragers van kunt lenen.
geen babybjorn/chicco/stokke kopen iig! heb zelf een rekbare draagdoek en een ringsling (niet in de bananenhouding erin maar rechtop) gaat geweldig!
Je kunt er beter eentje kopen waar de baby met opgetrokken knietjes inzit en niet eentje waar de baby meer in "hangt". Ik heb een Chicco gehad (daar hangen ze in) en een Hop-Tye (opgetrokken knietjes). De facebookpagina Draagpraat kan je helpen.
Vanaf dag 1 ( 3,5 g) kunnen: storgenwiche, kokadi Flip, kokadi tai tai, manduca, hoppediz, emeibaby, marsupi Dan heb je nog de tula, beco, boba en de ergobaby waarbij je een Babyinsert bij moet kopen. Je kan ook een rekbare aanschaffen voor de eerste maanden ( +- 20 op marktplaats) en daarna een draagzak. Dan heb je meer keuze. Mijn favoriet is de Tula zonder verkleiner en die kan je pas gebruiken vanaf maat 74. Ze kunnen allemaal wat duur lijken maar ze verliezen niet echt hun waarde als je ze wilt doorverkopen. ( uitzondering van de rekbare en bykay)
Wij hebben de Stokke voor mijn man en een vipcarrier rekbare draagdoek voor mij. Een draagzak, zoals de Stokke, is wat mij betreft handig voor buiten, om mee te wandelen. Maar voor nabijheid/troosten/handen vrij in huis, is een draagdoek voor mij absoluut favoriet.
Prima tips! Bondolino en LennyLamb carrier zijn ook nog ergonomische merken. Ik heb mijn dochter in een Manduca gedragen vanaf 3 weken (met de geintegreerde insert) en draag nu nog met de tula.
Waar je op moet letten voor een goede draagzak: - De beentjes zitten in de zogenaamde M-houding, dat wil zeggen dat de knietjes hoger zitten dan de billen van de baby. - De bovenbeentjes worden tot in de knieholte ondersteund. - De rug kan zijn natuurlijke bolling aannemen. Er zijn ontzettend veel merken goede draagzakken, meer dan hier genoemd zijn. Meeste kun je helaas niet in een winkel kopen dus zou je via internet moeten doen. Draagpraat is inderdaad een hele handige groep op FB! Verder zijn er vaak ook regionale draaggroepen, daar zou je iemand uit je buurt kunnen vinden die je wellicht wat goede draagzakken kan laten zien en voelen en op weg kan helpen.
Mijn zoontje is nu 3 weken oud en wij hebben een Storchenwiege Babycarrier, helemaal verstelbaar en geschikt vanaf de geboorte! Hij staat nu op zijn kleinst en ons zoontje vindt het heerlijk! Ik vind het ook een fijne drager