Maxicosi past niet in de auto :(

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door 1981Mama, 20 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Gisteren hebben we gekeken of de door ons aangeschafte maxicosi (pebble) eigenlijk wel in onze auto's past. In mijn auto (formaat ultraklein) past hij prima, zowel achterin als voorin. Deze auto wordt alleen als boodschappenautootje gebruikt en voor het stukje naar mijn werk. Er zit geen luxe op, er zit zelfs geen stuurbekrachtiging in. Het is erg fijn dat we allebei een auto hebben, maar is dus niet geschikt voor lange afstanden (weekendje weg, naar familie etc).

Toen de maxicosi in de auto van mijn man geprobeerd, seat ibiza (uit 2010?)... op de voorstoel past hij wel aardig, maar achterin is een ander verhaal. De voorstoel moet helemaal naar voren, en dan past hij nét achterin, maar eigenlijk kan er dan op de voorstoel geen passagier meer mee.

Dat is balen! Een van ons kan wel op de achterbank zitten voor een stukje, maar als we wat verder weg moeten, is dat eigenlijk ook niet te doen.
    Het is dus onze beoogde "familycar" maar ja, als die maxicosi niet past dan moet er wat anders komen, pfff.

De eerste 9 maanden is nog wel te overzien, maar daarna zal het kindje ook nog wel wat ruimte innemen met zijn stoeltje denk ik? Of neemt ie dan minder ruimte in?

Een nieuwe auto (tweedehands) aanschaffen is nogal wat. Niet het einde van de wereld maar het is verder een hele fijne auto, en juist nu de afschrijving per jaar interessant gaat worden zit er dus een kans in dat hij weg moet.

Hebben jullie ook een auto in het formaat ibiza/polo/fabia of iets vergelijkbaars? Welke auto is vergelijkbaar maar heeft meer ruimte op de achterbank? Of een verschuifbare achterbank?

Of is het de eerste 9 maanden uitzingen en past het daarna misschien wel?

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Kan je airbag uit op de voorstoel? Anders is het namelijk heel gevaarlijk de maxi cosi daar te plaatsen. En volgens de nieuwe richtlijnen is achterwaarts tot 15 maanden verplicht, tot 2 zeker maar zelfs tot 4 jaar achterwaarts vervoeren gaat de toekomst worden, veel veel veel veiliger. Kan je bij iemand de maxi cosi cabrio passen? En anders zou ik voor het gemak toch een andere auto zoeken. Zeker als je overweegt een 2e kindje te willen.

De vervolgstoeltjes zijn niet echt groot maar de beentjes hebben ook hun ruimte nodig, kindje moet 50cm vanaf de voorstoel zitten met gezicht ivm de kracht die bij een aanrijding vrijkomt. YouTube maar eens op crashtest maxi cosi of andere autostoeltjes. Shocking en dan kijk je er anders tegenaa.

3. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Wij hebben een andere auto maar bij ons moet de bijrijders stoel ook een stuk naar voren voordat de maxi cosi (cabrio fix) past. Ik pas dan nog net op de voorstoel (ben 1.73) Wellicht kan je de voorstoel nog wat rechterop zetten? Heb je van te voren gecheckt of maxi cosi aangeeft of de pebble past in jullie auto? Anders zou ik evt terug gaan naar de winkel om te kijken of een andere stoel wel beter past, wellicht kan je ruilen en anders is het in ieder geval een stuk goedkoper dan een andere auto.
    Wij hebben vandaag de mc axissfix gekocht als vervolgstoel, deze neemt achterwaarts net zoveel ruimte in als de cabriofix zodat we onze dochter tot 2 jaar in ieder geval achterwaarts kunnen blijven vervoeren.

4. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ja de airbag kan uit op de voorstoel, zou het anders idd sowieso niet doen.

Het vreemde is, dat we ons leasekind in dezelfde auto hebben gehad in een maxicosi citi, en dat volgens mij wel (net) paste in de seat ibiza.
    Ik zou volgende week de citi naast de pebble kunnen zetten om te vergelijken. Volgens diverse websites hebben de cabriofix en pebble ongeveer dezelfde afmetingen iig, maar misschien zijn ze net anders van model waardoor het beter zou passen.

De passagiersstoel staat bij het passen al zo rechtop mogelijk, en kan ook nog in hoogte versteld worden, maar dat mag allemaal niet baten, ik ben 1,88 helaas...

Volgens de website van maxicosi moet de pebble gewoon in onze auto passen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een auto heb gehad met zo weinig ruimte op de achterbank. Ik heb vroeger gereden in o.a. een polo, een 206 en een Citroën C3 en ik heb nooit gedacht "wat een kleine achterbank", dat had ik bij de aanschaf van deze wel, dat was wel echt een minpuntje, maar toen echt niet doorslaggevend omdat ik toen nog niet bezig was met kids....

Bij een evt tweede kindje (deze zwangerschap is zo zwaar dat ik niet weet of ik dat nog een keer kan) dan móet er dus sowieso een andere auto komen, maar dan zijn we minstens 2 jaar verder.

5. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Oeh, 1.88, dan ben je ook heel lang idd :). Heb verder geen opties voor je behalve dan toch kijken naar een andere maxi cosi, ook wellicht van andere merken. Wel balen dat de achterbank zo klein is. Moet eerlijk zeggen dat ik wel snap dat je er toen niet over nagedacht hebt. Zou ik ook hebben. Wij hebben 2 jaar geleden onze oude auto wel ingeruild voor een station, toen wel met het oog op de toekomst. Kan ruim zitten op de achterbank maar zo'n achterwaartse stoel (of mc) neemt ook gewoon echt veel ruimte in...
    Succes In ieder geval met het zoeken naar een oplossing!

6. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Helaas mag je de Axxisfix maar tot 15 maanden (lengte weet ik zo niet, zal vergelijkbaar met 0+ stoeltje zijn) achterwaarts gebruiken.
    Tot 2 jaar zal alleen lukken met deze stoel als je een heeel klein kindje hebt.

7. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Kusjesmama, zie ook mijn andere berichtje. MC axissfix is achterwaarts tot 87 cm te gebruiken. Als dit maar tot 15 maanden is dan heb je wel een mega groot kind. (Zelfs de +2.5 groeilijn komt niet op de 87 cm bij 15 maanden). Ze geven aan dat je vanaf 76 cm naar voren kan maar adviseren zelf ook de stoel zo lang mogelijk achteruit te houden. Verder is in de achterwaartse stand de hoofdsteun gewoon te verstellen dus kan je kindje ook langer zijn dan wat normaal in een 0 groep autostoel is. Daarnaast voldoet de stoel aan de isize norm...

8. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ok, 2 jaar is wat mij betreft nog steeds zonde. Waarom niet gewoon tot 4 jaar... Maar altijd beter tot 2 jaar dan tot 1 jaar ;)

9. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Wij hebben een seat ibiza van 2007 geloof ik maar maxi cosi past gewoon hoor kan ook voorin zitten.

10. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Wij hadden een Seat Toledo, en dit was de enige reden dat wij een nieuwe kochten.... Bij de mc ging het net, een cabriofix maar de opvolg stoel......arm kind kon bijna niet zitten!

Achter de bijrijder stoel moest het dus imdat mijn man ook 194 is en niet naar voren kon... Maar ik zat met mijn knieën bijna in mijn nek.

Toen de tweede eraan kwam was er dus geen mogelijkheid meer....

11. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    ik heb een vw polo uit 2002, wij rijden deze als 2e auto. maxi cosi stond hier altijd achter de bijrijdersstoel en die moest idd een stuk naar voren, meestal zat ik er alleen in en was dat dus geen probleem.
    mijn zoon is nu 2.5 jaar en zit in een voorwaartse stoel. de bijrijderstoel moet nog steeds een heel stuk naar voren zodat hij zn benen kwijt kan. als er dus iemand voorin erbij zit, zit diegene behoorlijk ver naar voren met zn stoel, ik kan me dus voorstellen dat dat met je 1.88 niet heel fijn gaat zitten...

ikben blij dat wij nog een ruimere auto erbij hebben want anders was het vaak proppen.
    als de wandelwagen achterin lag, lag het ook gewoon helemaal vol, wel kon het onderstel en de bak of zitting achterin de kofferbak.

12. lievemommy10

lievemommy10 Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Probeer de stoel eens in het midden te zetten. Bij een auto van 2010 ga ik uit van een 3puntsgordel?!
    Dan houdt je vaak vele malen meer ruimte over omdat de rugleuning van de stoel tussen de 2 voorstoelen heen valt.

Ook bij een vervolg achterwaartse stoel (vele malen, wel 5x, veiliger als voorwaarts) is dit in dit geval een erg goede optie ivm ruimte gebrek.

13. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Toch nog even een update :)

We hebben uitvoerig staan passen en meten thuis en bij babypark.

De pebble past sowieso niet achterin als je ook nog een passagier meeneemt. Maar! De maxicosi citi (even geleend van vriendin) past wel op de middelste plaats op de achterbank! Hij is wat smaller van boven waardoor hij er tussen past.

Bij babypark uitgebreid gekeken naar andere stoeltjes die wat smaller waren. Het merk "recaro" is net zo smal, maar wel veiliger en comfortabeler voor de baby dan een citi.

Dus we houden de pebble sowieso (omdat we meestal apart in de auto zitten), en voor langere reizen mogen we de citi van een vriendin lenen of we kopen toch de recaro. :)

Bij een tweede kind (moet er nu nog niet aan denken haha) moet er wel een andere auto komen iig.

14. MoniqueA

MoniqueA Bekend lid

11 sep 2008
    800
    0
    0
    Dank je wel voor dit topic.....ik lees en bedenk, ik heb er niet naar gekeken bij het aanschaffen......ga ik naar de site en jawel hoor.......dat past dus niet!
    Gelukkig kan ik het omruilen en zijn we er nog op tijd bij. Denk dat ik anders zo 200 euro in het putje had zien verdwijnen :$

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Mocht je niet gewoon de pebble omruilen? De city is ook nog eens heel goed betaalbaar Autostoel Maxi-Cosi Citi SPS Stone | Baby & Tiener de recaro stoel ken ik zelf niet.

16. papillons

papillons Fanatiek lid

6 aug 2014
    1.022
    159
    63
    Wij hebben dus hetzelfde probleem met onze ibiza st. De autostoel die bij onze kinderwagen zit past dus niet. Althans, de gordel is véél te kort en geen mogelijkheid tot base.

Nu hebben wij dus een pebble gekocht met familyfix zodat de cosi in ieder geval vast kan. De stoel moet inderdaad flink naar voren omdat de maxi cosi er niet in kan anders. Gelukkig ben ik 20cm kleiner dan dat jij bent.

De pebble moet wel passen volgens de site van maxi cosi. Zowel in de sc als de st model van de ibiza.

Ik hou mijn hart vast als ze het achterwaarts vervoeren van de groep 1 stoel gaan verplichten. Dat past dus echt niet in de ibiza. En uit financieel oogpunt (ok, en principe) is het niet mogelijk om een andere auto aan te schaffen alleen om de verplichting.

17. Tanja mv 2

Tanja mv 2 Actief lid

1 aug 2014
    309
    0
    0
    limburg
    Wij hebben een BMW 3 serie uit 2000 en daar past ook in en hoef niet eens de voorstoel te verzetten.
    Wij hebben nu de MC Tobi erin staan voor een nichtje van 2,5 jaar .
    Het probleem wat wij hebben is er zit geen isofix in en dus worden de achterwaards gerichts stoel wel een stuk moeilijker .

18. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Er zijn genoeg achterwaartse stoelen die met de gordel worden vastgemaakt hoor maar je moet gaan passen welke wel en niet kunnen. Ik heb ook geen isofix maar heb nu een Axkid minikid erin staan.

19. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Wij hebben de pebble met een base. Een keer de base per ongeluk niet meegenomen en dat scheelt een ruimte! Aangezien de passagiersstoel schuin is kan je het beste bij weinig ruimte het breedste deel van je autostoel zo laag mogelijk hebben.

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Ik vind het jammer dat veel mensen zo anti die richtlijn zijn. Het wordt een verplichting omdat het zo veel veiliger is voor JOUW kindje. Kies je voor een andere stoel, dan breng je toch bewust de veiligheid van JOUW kindje meer in gevaar als nodig?

Deel Deze Pagina