Ik denk niet zozeer dat mensen anti richtlijn zijn maar je hebt toch wel een redelijk grote auto nodig om zolang achterwaarts te vervoeren. Wij hebben een opel corsa waar nu de maxi cosi cabriofix in de isofix in staat maar de vervolgstoel 2 way fix niet in past. De auto is gewoon 10 cm te kort. Een grotere auto is voor ons geen optie vanwege de extra kosten die het met zich meebrengt en het is vreselijk onhandig in de stad. Ik kan me indenken dat dat voor meer mensen de afweging is.
Met isofix misschien wel, geen ervaring mee. Achterwaartse stoel met autogordel krijg ik hier ook met gemak in de Renault Clio. Driedeurs en de stoel kan zowel voorin als achterin met voldoende ruimte voor de passagier. Wij hadden hier ook het maxicosi probleem in de C3 maar dat was omdat de gordel tekort was. Met een Base was dit gelukkig opgelost.
Ik heb wel gemerkt dat met de isofix de ruimte iets kleiner wordt. In de isofix komt de maxi cosi iets hoger te staan waardoor hij ook hoger op je stoel uitkomt. als je je stoel dan iets meer achterover hebt staan dan hou je minder ruimte over. als je al iets minder ruimte hebt dan is dat denk ik niet aan te raden. Overigens past de isofix in de auto van mijn pa ook niet echt lekker (Peugeot 308). De stoel moet dan erg naar voren. Hij past beter in onze eigen auto.
Er zijn ook achterwaartse stoelen die minder ruimte innemen. Je hoeft echt geen hele grote auto ervoor te hebben. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een britax Hiway die is heel compact en makkelijk te installeren. Ook de Joie I-Anchor is erg compact. In Zweden is achterwaarts vervoeren de norm. En kun je in groep 1 niet eens een voorwaartse stoel aanschaffen. Ook daar zitten de stoelen gewoon in C1, Aygo's etc.
Hier een Peugeot 107 en past prima hoor. Je kunt je benen niet helemaal strekken nee. Maar je zit echt niet tegen het dashboard aan.