Maximaal 2 kledingstukken per maand kopen

Discussie in 'De lounge' gestart door Eenkadootje, 7 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Ik koop weinig voor mijzelf, alleen als t moet.
    Voor mijn kinderen vaker, die groeien zooo hard.
    In september kreeg jongste dochter 2 broeken, nou die zijn nu echt heeel kort.

Zxcvb vindt dit leuk.
  2. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.224
    4.456
    113
    Vrouw
    Ik koop graag broeken bij Studio Anneloes. Spijkerbroeken en shirts bij Summum Woman. Een paar jurkjes van LaDress die het al bijna 10 jaar doen.
    Verder bij verschillende winkels. Geisha, Claudia Strater, Nukus, Fabienne Chapot, top vintage, maar ook bij een winkel die meerdere merken aanbiedt.

Ik kijk altijd naar:
    - kwaliteit van de stof: voelen, tegen het licht aan houden (over het algemeen hoe dikker de stof, hoe kleiner de kans op beschadiging)
    - maximaal 10% elastaan (tenzij travel stof)
    - check op pasvorm: hoe loopt de hals, zitten de schoudernaden goed. Eventueel aan de onderkant van een broekspijp of mouw even voorzichtig trekken om te checken of de stof mooi terug in vorm gaat of dat het gaat lubberen.

Diiba vindt dit leuk.
  3. Lovieyou

Lovieyou Fanatiek lid

3 sep 2021
    1.137
    884
    113
    Vrouw
    Haha ja ik koop ook niet elke lunch iets speciaals natuurlijk.. maar meer als we naar een wat specialere plek gaan. Of als ik uiteten ga met mijn man oid. Dus soms koop ik meerdere stukken per maand en soms ook wel eens 1 of 2 maanden niks.

4. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Oh gelukkig. Ik ben niet de enige..

Vandaag 2 kledingstukken gekocht.
    1 jeans en 1 lichtbruine broek.
    Rest van de maand maar niet kijken in etalages, en vooral niet binnenlopen!

En nu maar hopen dat ie geweldige jas, broek en blouse er volgende maand nog in mijn maat te verkrijgen zijn.

5. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Maar hoe groot zijn jouw kledingkasten dan?
    Elke maand meer dan 2 kledingstukken kopen is echt mega veel vind ik.
    Ik koop elke winter en elke zomer wel een paar nieuwe kledingstukken. Op die manier heb je elk seizoen weer iets nieuws erbij en veranderd langzaamaan je garderobe.

Maar goed ik kom dan ook zelden in een winkelcentrum en als ik er wel kom is dat met een lijstje van dingen die ik moet halen. Shoppen heb ik echt al in geen jaren gedaan.
    Voor mijzelf althans. Ik ben wel af en toe met een van de kinderen op stap voor een paar broeken of een trui of jas.

Ik koop ook voor de kinderen alleen kleding als ze het nodig hebben. En dan kijk ik eerst nog op Vinted voor ik naar een winkel ga.

We hebben nu eenmaal niet zoveel financiële armslag dat ik maar gewoon door kan blijven shoppen.

6. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.187
    113
    Oei, ik koop als ik het hier lees wel veel meer dan gemiddeld. Zit per maand minimaal tussen 5 en 10 stuks.

7. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Voor zoon koop ik denk ik maandelijks iets, of als ik merk dat er een hoop niet meer past. Meestal gaan we ieder seizoen even door zijn kast heen.
    Voor mezelf koop ik eigenlijk alleen iets zodra ik merk dat ik iets nodig heb. Ik woon in een dorp waar de winkels voor de wat oudere dame oververtegenwoordigd zijn zeg maar. En daarnaast heb ik een lastige maat waardoor ik praktisch alleen maar kan slagen bij de h&m of only. Ik moet dus echt de trein pakken om te gaan winkelen :rolleyes:

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    :roflmao: dat is wel weer grappig. Nu wel benieuwd hoeveel pyjama's je hebt:D

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Misschien doe je dat al maar ik merk dat mijn kleding langer mee gaat wanneer ik ze eerst na aankoop in een emmer koud water zet voor een nacht en daarna was. Kun je gelijk zien of het afgeeft. Gaat ook minder snel pillen.

Diiba vindt dit leuk.
  10. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Als wij uit eten/ op date gaan vragen wij aan elkaar wat we aan moeten doen :D.

Lovieyou vindt dit leuk.
  11. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Voor mijzelf vrijwel niets. Toevallig vorige week twee nieuwe vesten, die had ik nodig.

Maar ik wordt sindskort erg ongelukkig van veel kleding in mijn kast.
    Nu heb ik als nog wel veel, maar ik heb echt zo ontzettend veel weg gedaan!

Voor mijn kinderen daarintegen... Ik blijf kopen :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
    Ik ben gek op leuke kinderkleding en kan dit gewoon eindeloos kopen! Tot vervelends aantoe.

12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Ik moet wel mn t-shirts/longsleeves vervangen. De rest gaat meerdere jaren mee.

Iets met hormonen en zweetlucht wat ik er niet uit krijg gewassen na een tijdje ondanks weken in azijn etc. T principe je trekt t schoon aan op een schoon lijf en na een kwartiertje denk je...ahoh..

Syneo5 houdt t wel goed in bedwang, maar of ik dat nou continue in kan zetten (dus om de x dagen) zonder ellende op de lange termijn vind ik een lastige.

Dus koop ik voor ieders welzijn geregeld maar nieuwe shirts.

Gouden wastip is welkom! Want liever koop ik pas nieuw als t versleten is.

13. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ik kies nu bewust voor 2 per mnd. En niet 20/24 stukken per jaar. Ik ken mezelf. Dan heb ik maximale jaar aantal binnen 3 maanden bereikt.

Nou, ik heb ong 2,5 meter aan hangkleding.
    2 malm ladekasten, kallax kast met 4x4 vakken.

Maar ik shop niet bij de duurdere merken, (ik ga echt niet €150 voor een broek betalen. Ik vind €80 al flink aan de prijs. Het is meer richting €40-60. Tegenwoordig pas ik het eea van de Mango en Zara. Maar ik loop ook regelmatig leuke boetiekjes in. En ik hou van de sale! Ik gok €200-300 per mnd.

Hoe ik dat betaal: ik rij geen auto. Doe alles met de trein of met de bakfiets. Per jaar 1 weekje vakantie in een simpel vakantiepark. Ik ga amper uit eten. (Glutenallergie, dus dat is lastig) En ik werk er hard voor en het kan..

Toevallig wel vandaag 2 “dure” broeken gekocht.
    Van rond €80-€90 per stuk. En dat doe ik anders nooit.

Vinted is niets voor mij, als ik kleding online bestel dan gaat het ook regelmatig terug. Of te groot of te klein of het staat niet.
    Ik loop wel regelmatig in een designer 2e hands winkel, maar ja.. ik draag geen maatje 34/36.

14. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.240
    4.195
    113
    Vrouw
    Maar wat moet je met zoveel? En vooral: waar laat je het?

Geloof me, ik ben niet roomser dan de paus; ik heb ook heel veel, maar ik ga zuinig met mijn kleding om en ik heb veel casual en klassiek, dus daar doe je wat langer mee, maar dan nog

Elke maand 5-10 stuks vind ik wel veel

Zxcvb en citroenrasp vinden dit leuk.
  15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Het ligt ook wel aan je werk/ sport/ thuis situatie.

Ik kan inmiddels wel redelijk casual naar mijn werk, maar bij meetings moet het wel wat representatiever zijn. Dat is toch een andere garderobe dan thuiswerken/ weekend. Ik draag per week dus verschillend outfits:
    - werk
    - thuis
    - sport (ik sport 3x per week)

Als je dan 24 kledingstukken per jaar koopt, zijn dat 8 kledingstukken per garderobe, dat is niet super veel gezien de verschillende seizoenen.

Maar goed, ik mag best wat minderen, ik zit dit jaar op:
    - 3x sportkleding + 1 nieuw shirt gekregen
    - 1x jurkje

Overigens doe ik echt heel lang met mijn kleding. Het is eerder dat de maat niet meer goed zit (afvallen) dan dat ik het om een andere reden weg doe. Mijn vorige hardloopbroek had ik 11 jaar, de gaten vielen erin, toen heb ik hem maar weggedaan:roflmao:

16. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.747
    113
    Tja, op een gegeven moment heb je gewoon genoeg, toch?
    Ik vind steeds nieuwe kleding kopen niet anders dan steeds nieuwe drinkglazen (noem nu maar iets) kopen. Als het niet nodig is, weet ik niet wat ik ermee moet.
    Ik vind twee kledingstukken per maand kopen dus wel veel. En als ik echt kleding nodig heb, is dat vaak meerdere stukken in één keer: ik koop mijn kleding vaak tegelijk dus ze slijten ongeveer ook gelijk.

Mensen die steeds maar blijven kopen hebben m.i achterliggende problematiek. Er zijn veel vrouwen met koopverslaving die nog in de ontkenningsfase zitten, want "ik vind winkelen gewoon leuk". Het helpt natuurlijk ook niet dat in dit kapitalistische systeem het overconsumeren duidelijk wordt aangemoedigd, ondanks dat we allemaal wel weten dat verreweg de meeste kleding door moderne slavernij tot stand is gekomen en dat de kledingindustrie één van de vervuilendste ter wereld is.

Saartje33, Zxcvb, TotalBella en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.228
    28.201
    113
    oke maar dit is het goedpraten van je meerdere aankopen per maand, dus waarom zou je dan naar 2 stuks per maand willen als je 1) het nodig hebt (afgevallen), 2) het voor je werk is? en je 3) vrouwen blij maakt met je oude kleding?

dan lees ik dat het probleem korting en shirtje hier en sjaaltje daar is, maar dat verklaart voor mij niet de 2 broeken a la 80€ van gisteren :o:

Ik zou bij mezelf nagaan waarom ik echt terug wil naar 2 stuks.

Ik lees namelijk een wil, maar de waarom draai je een soort van om naar waarom het eigenlijk geen problemen is om meer dan 2 stuks te kopen. Op die manier hou je het nooit vol lijkt me.
    Want gisteren is vast ‘dat doe ik normaal gesproken nooit’ :cool: (Smoesjes zijn dat :p )

Dus.. hier een spiegel :p

18. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.187
    113
    #58 sidmick, 9 mrt 2024
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2024
    We hebben een grote kledingkamer, mijn kast is een hele wand van grond tot plafond.Man heeft de wand tegenover mij. Dus beide zo een 4 meter breed en 2.64 hoog. Jassen etc hangen op zolder.
    Ik heb voor mijn werk een andere kleding style dan prive hoewel pakken nu ook natuurlijk casual gedragen worden. Wat ik ermee moet? Ik word er blij van. Een mooi nieuw kleding stuk en ik heb graag keus. Maar ik ruim ook ieder half jaar op en dan gaan er weer een paar zakken weg. Ik heb veel tijdloos maar ga ook met trends mee en dat is nu een jaar wel weer klaar vaak.
    Bovendien is shoppen hier echt een gedeelde “hobby” dus we genieten er alle 4 van even lekker de stad in te duiken, beetje lunchen, stofjes voelen, leuke items kopen. Of ik koopverslaafd ben zoals eerder gezegd? Zou best kunnen. Hoewel, als ik geen geld heb koop ik niet. Maar ik heb er geen enkel probleem mee dus heb ook zeker niet de behoefte er iets aan te veranderen

19. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.187
    113
    Heb je de was “zweet” spray van wibra/dasty weleens geprobeerd.

20. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.561
    3.892
    113
    Vrouw
    Minstens 15a20 volgens mij, misschien wel meer, heb ze nog nooit geteld :oops::roflmao: en dan doe ik 1 a 2 keer per jaar degene die ik niet meer aandoe in de kledingbak.
    Bijna allemaal van de Hema, zit nu te typen in mijn super schattige nijntjepyjama :p

Deel Deze Pagina