Maximale hartslag tijdens sporten in de eerste trimester

Discussie in 'Gezondheid' gestart door verona, 27 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. verona

verona Lid

18 jan 2010
    31
    0
    0
    Hey meiden,

Zie onderwerp :) In afwachting van mijn eerste bezoek aan vk over weken of vijf moet het leven gewoon doorgaan… Maar ik lees hier en daar dat je het hartslag niet hoger dan 140-150 bpm moet houden tijdens het sporten of met andere woorden dat je nog kunt praten zonder buiten adem te komen.
    Nu ben ik niet echt een fanatieke hardloopster (doe 1 keer per jaar aan halve marathon), maar train in de sportschool wel vrij regelmatig met gewichten en op de band en ben redelijk wat gewend. De hartslagregel is volgens mij vooral bedoeld om zuurstof toestroom naar de foetus niet te beperken. Maar geldt dat ook voor een embryo in de eerste trimester? En is dat "kunnen praten" hartslag regel nou echt absoluut of bedacht voor vrouwen die weinig gewend zijn qua beweging :p?

Thanx!

2. annetje

annetje Lid

11 mei 2007
    99
    0
    0
    Tijdens mijn eerste zwangerschap deed ik in het eerste trimester aan spinning. Ze hebben mij toen ook geadviseerd om 140 aan te houden. Dit heb ik eigenlijk heel braaf opgevolgd. Ik gebruikte een hartslagmeter om het te controleren.
    Maar met deze hartslag kun je idd gewoon nog praten zonder buiten adem te komen.

3. star81

star81 Actief lid

14 sep 2008
    418
    0
    0
    Ben gister toevallig naar de fysio van de sportschool geweest en kreeg toen de volgende info mee voor tijdens het eerste trimester:
    Het fitnessprogrammakan blijven bestaan net als voor de zwangerschap. Zorg ervoor dat tijdens het 1e trimester geen progressie meer in het programma plaatsvindt. Tegen het einde van de derde maand dienen de buikspieren uit het programma te zijn.
    Er staat pas vanaf het tweede trimester een richtlijn voor de hartslag:
    Onder de 20 jr: 140-155
    20-29 jr: 135-150
    30-39 jr: 130-145
    Sporten met een hoge intensiteit is te riskant voor de foutus en kan het eigen afweer verlagen.

4. verona

verona Lid

18 jan 2010
    31
    0
    0
    Na één week onder 140 bpm gesport te hebben (en er nogal sacherijnig van hebben geraakt want je voelt helemaal niets onder 140 bpm :) ) ben ik verder gaan zoeken naar wetenschappelijk onderbouwde informatie hierover en heb uiteindelijk een en ander gevonden.
    De "onder 140 bpm" regel is gebaseerd op ACOG (American College of Obstetricians and Gynecologists) guidelines die stammen uit 1984 (met een revisie in 1994). In 2002 schijnt er nog een revisie geweest die de regels aanzienlijk versoepeld heeft.

Climbing, Exercise and Pregnancy: A Reality Check

Het volgende boek wordt overal aanbevolen:
    Amazon.com: Exercising Through Your Pregnancy (9781886039599): James F. Clapp III: Books

Ik ga het boek in ieder geval bestellen en zal mijn ervaringen in de loop van de tijd delen.

5. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hai Verona,

Een van de risico's van sporten is de kans op schade aan het zenuwstelsel van de foetus door een hogere lichaamstemperatuur (die in jouw lijf ontstaat als je sport en een verhoogde hartslag hebt). Een maximaal wenselijke waarde die ik daarbij kon vinden is 38.9 gr, geloof ik, maar ik weet het niet precies.

Ik weet niet of je wel eens getemperatuurd hebt direct na inspanning, maar je temp kan wel behoorlijk stijgen door het sporten. Misschien dat ook nog eens nazoeken :)

Succes! En bedankt voor jouw info, ik was er ook naar op zoek ;). Ik wil graag ook een beetje blijven hardlopen zolang mogelijk, volgens mij zou dat idd vooral goed moeten doen, en je helpen fit en energiek door de zwangerschap heen te komen.

Wat zijn je ervaringen tot nu toe met het lezen (heb je het boek al??) En hoe is het met je zwangerschap?

Babel

6. Lidy

Lidy Actief lid

5 feb 2007
    200
    0
    0
    In overleg met de vk heb ik tijdens mijn vorige zwangerschap gewoon een marathon mogen lopen met 14 weken en dit met een gem hartslag van 180 HPM. Luister goed naar je eigen lichaam, want dat hartslag verhaal blijft iets theoretisch. Maar de praat test is wel een goede, want zolang jij kan praten tijdens een training, train je nog steeds met zuurstof Ben nu net gestopt met zelf spinninglessen geven (nu 23 weken) en geloof mij, zat echt niet onder de 140 HPM... maar voelde me er wel goed bij.
    Conclusie, lekker blijven sporten op een niveau dat bij jou goed voelt.

7. verona

verona Lid

18 jan 2010
    31
    0
    0
    Hey Babel,

Ik was een tijdje niet op de forum geweest en zag vanavond pas jouw prive bericht. Het boek vind ik tot nu toe heel goed, zal er binnenkort uitgebreid over vertellen, wil er echt tijd voor nemen. In het kort - het is heel goed voor het kind als de moeder regelmatig sport, "moderate to hard" qua belasting (met beleid natuurlijk). Meer erover later.
    Ik zag in jouw andere posting dat je rond 37-38 bent? Ik ben zelf 36 en het is mijn eerste (bewuste) zwangerschap. We zijn ook erg druk met ons werk en wachten met spanning af hoe dat allemaal zich gaat ontwikkelen. :)

Wow, respect, Lidy! Ik wilde een paar jaar geleden marathon gaan lopen maar heb met mijn schildpad-tempo de trainingsschema niet volgehouden en dus maar uiteindelijk weer een halve gelopen :).
    Erg knap dat je dat ook nog zwanger hebt gedaan.

8. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Wat een geweldige link! Ik als fanatiek sportklimster heb al heel wat om mijn oren gekregen als het gaat om klimmen tijdens de zwangerschap :( Hoe haal ik het in mijn hoofd :$ Maar zie: ik ben niet de enige en als je het een beetje met beleid doet kan het dus best!!! Nu heb ik tenminste een site om ze mee terug te meppen :D

Even een motivatiefoto'tje erbij ;) Dit is een paar dagen voor de bevalling van mijn 2e dochter (geboren met 40 weken)

9. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Wauw Elea, dat is wel stoer ;) respect! En jij ook Lidy!

Ik ben echt een amateur bij jullie vergeleken. Maar ik ben toch wel blij met mijn 2-x-per weekse kleine hardloopje :)

Verona, leuk dat je nog even gereageerd hebt. Dat is weer een ander spannend aspect he, babietje combineren met drukke werklevens! Misschien wil je daar ook posten, wees welkom, er zijn best veel meiden die reageren en ook wel die meelezen volgens mij.

Iedereen succes met sporten en zwanger zijn verder!

10. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    hoi,

heb niet alle reacties gelezen, maar ben hiervoor opgeleid eind 2008.
    Op je hartslag trainen tijdens een zwangerschap heeft geen zin, omdat die door de zwangerschap afwijkt/hoger is. Je zit sneller aan je max. De enige regel die geldt is: je moet nog kunnen praten! Verder natuurlijk altijd luisteren naar je lichaam.

Lekker sporten tijdens je zwangerschap. Is erg goed!

11. Pina82

Pina82 Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.096
    0
    0
    Moederen
    Tussen de bolletjes
    hoi meiden,
    leuk eindelijk een onderwerp over (gedreven) sporten tijdens zwangerschap, was er eerst niet.

Ik heb heel bewust het sporten op een lager pitje gezet. Doe aan triathlon en dit combineren met zwanger zijn is lastig.
    Ik merk toch dat ik veel moeier ben, maagzuur en mijn borsten zijn al een cup groter wat o.a. bij hardlopen even wennen is en in mijn badpak puilen mijn borsten er uit hahaha. Dus daar moet ik even wat aan doen.

Vanmiddag nog even een uurtje op de race fiets gezeten, maar aangezien ik dacht dat ik niet boven de 150 bpm mag (heb wel op 160 gezeten hoor) heb ik me ingehouden. Maar ik zal gauw de artikelen lezen en ben benieudw naar de bevindingen van Verona.

x Pina

12. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Oh wat leuk Triathlons! Maar idd het wordt al snel zwaarder hè. Vooral met lopen had ik ook al snel last. Zwemmen gaat beter, al heb ik op het moment echt last van kortademigheid. Had ik de eerste 2 keer niet, hebben daar meer meiden last van? Misschien toch gewoon een wat mindere startconditie ;)

Ik wil ook altijd alles op 100% doen, anders doe ik het nog bijna liever niet :) Als een medesportster iets doet wat ik ook zou moeten kunnen (en beter ;)), ergert me dat bijvoorbeeld ook behoorlijk als me dat niet gemakkelijk afgaat... Beetje competitiegericht misschien? :p

Liefs Elea

13. Seth

Seth Niet meer actief

off topic...
    maar knap hoor dat jullie nog door sporten !!!

(heb t hier zo al hartkloppingen en benauwd..... )

14. Pina82

Pina82 Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.096
    0
    0
    Moederen
    Tussen de bolletjes
    Elea, ja dat heb ik ook wel. Ik vind het mentaal echt heel erg als anderen sneller zijn (vooral vrouwen dan, van mannen vind ik het niet zo erg dat is gewoon een feit).
    De laatste keer dat ik bij de looptraining was knalde ik echt, had flink wat power, dat was 1 week na bevruchting. Als ik nu weer zou gaan is mijn niveau veel lager liggen, dus wel moeilijk.

Ga nu ff stoppen.
    tot zo
    xpina

15. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland

Haha Pina, ja van mannen kan ik het dus ook wel hebben, dat heb ik jaren geleden al geaccepteerd ;) Maar van vrouwen... :) Nee, dat vind ik toch wat minder tof. Ja, of ze moeten echt véél beter zijn, dan kijk ik er weer tegenop. Zo ben ik dan ook wel weer :D

Vandaag wezen zwemmen en had wel meer adem dan vorige week in ieder geval. Maar het is wel afzien hoor :p

Liefs Elea

16. Pina82

Pina82 Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.096
    0
    0
    Moederen
    Tussen de bolletjes
    Hey vanmorgen heeft mijn vriend aan een loopevenementje mee gedaan. ik heb ook gelopen maar dan niet met de wedstrijd maar zelf vooruit. kleine 4-5km. rustig aan. Als ik achteraf had meegedaan had ik waarsch nog in de prijzen gelopen, aldus mijn vriend die de resultaten al had gekeken. Maar goed, mijn vriend vindt dat ik niet mee moet doen, als ik klachten krijg die misschien duiden op een komende miskraam, dan zegt hij dat we ons dat nooit zullen vergeven. Dus houd ik me koest ;)

Ga denk morgen ook weer zwemmen. Nog ff kijken welk badpak het beste past. Heb nog wel een hele rekbare liggen. wellicht zit dat beter. haha.

xx Pina

17. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland

Haha lang leve de bikini, kun je lekker je buik laten hangen :D

Goed gelopen hoor! Hier zei de gyn dat een miskraam komt omdat er iets in aanleg niet met het kindje goed is en dat je daar zelf gewoon eigenlijk geen invloed op hebt. Al snap ik je vriend wel hoor, de mijne is ook zo ;) En iemand moet er ook zijn om je af en toe af te remmen hè, kan helemaal geen kwaad om wat rustiger aan te doen. Die wedstrijden wachten wel :) (al kan ik zelf ook niet wachten om weer lekker intensief aan de slag te gaan hoor :))

Liefs Elea

18. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Mij vallen mijn loopjes toch wel zwaar hoor, ik loop niet zo veel en niet zo hard, maar dan nog valt het me een STUK zwaarder dan gewoon. Het blijft eigenlijk afzien het hele stuk, wel jammer, maar ik voel me er toch wel gezond bij dat ik het probeer vol te houden nu. Dat het zwaarder is nu komt misschien ook wel doordat ik nu maar aan 2x per week kom ipv 3x, ik ga het nog iets proberen op te schroeven en dan zien of het me weer iets makkelijker af gaat. Het lekkere gevoel achteraf is trouwens wel hetzelfde :D, gelukkig!

Ik heb ook het idee dat je een MK niet veroorzaakt door te sporten. Ik denk wel eens tijdens het rennen dat mocht het nou al mis zijn (onzeker!), ik na het rennen dan wel bloed zou gaan zien :). (Mijn ongi begon nl ook vaak tijdens het rennen, alsof het toch een beetje wordt losgeschud ofzo.) Des te fijner als ik weer gerend heb en nog steeds zwanger lijk te zijn ;);)

19. Pina82

Pina82 Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.096
    0
    0
    Moederen
    Tussen de bolletjes
    Hoi babel,

mij gaat het lopen ook veel slechter af hoor! veel zwaarder. niet alleen de borstenpartij, maar ook gewoon conditioneel lijk ik snel achteruit te gaan.
    maar goed, lekker blijven lopen! goed voor de conditie !

20. SuperSannie

SuperSannie Nieuw lid

24 feb 2010
    4
    0
    0
    Handige info, bedankt allemaal! Ben een echte sportfanaat dus hield mijn hart al vast bij de gedachte dat ik op half-actief moest gaan staan de komende maanden..... Maar dit maakt me heel blij! Lekker doorgaan met sporten dus, zolang het lichaam het aankan.

Goede zwangerschap verder allemaal!

Deel Deze Pagina