Stel dat ik de bv wil gaan afbouwen (twijfel nog een beetje) bij mn twee maanden oude dochter die nu zo’n 6 kilo weegt.... ze drinkt overdag om de twee uur... ik wil dan bijvoorbeeld de voeding aant einde van de middag een fles geven. Geen idee hoeveel ze drinkt aan de borst....en hoe pak ik dit beste aan?
Wil je kolven of kunstvoeding geven? Ik zou bij kunstvoeding rekenen met de “gemiddelde daghoeveelheid” van 150ml/kg = 900ml per dag; gedeeld door aantal keer aan de borst. Elke twee uur van 8-20 is 6-7 voedingen = 125-150mL per voeding. Als je dat aanbiedt kun je daarna gewoon kijken. Misschien drinkt ze maar de helft - dan weet je dat voor de volgende keer fles.
ja kv geven. Maar omdat ze nu met bv overdag zo va het idee is wel kv geven. Ze krijgt soms al een klein flesje tussen het clusteren door, maar daar drinkt ze dan max 60cc van.... en ik twijfel nog wel. Moet over een maand weer gaan werken, gedoe met kolven zie ik erg tegenop... maar het is ook wel fijn dat het zo goed loopt opzich. Al is mn wereld nu wel erg klein met een hummel die overdag elke twee uur wil lurken en vaak kleine slaapjes doet... verlang soms erg naar iets meer vrijheid.... en dan voel ik me weer schuldig. oke warrig verhaal dit sorry... maar als iemand nog tips heeft wat betreft het afbouwen van bv naar kv.... welkom
Heel erg herkenbaar hoor. Ik heb er ook best even tegenop zitten hikken - maar uiteindelijk besloten meer kv te gaan geven en pfoe, wat een vrijheid weer. Ik geef nu sochtends en savonds nog de borst - en soms snachts maar hij slaapt meestal door. Wij gaan over een weekje op reis (3 weken naar NL - we wonen in ‘t buitenland) en het idee dat ik dan niet meer steeds moet voeden aan de borst, gevolgd door bijvoeden (regelmatig) en/of ook nog kolven. Heerlijk. Ook eet hij nu opeens elke 3-4u en niet elke 1,5-2u. Volg je gevoel in het nemen van de beslissing. Je kunt ook altijd proberen hoe het gaat met kolven op je werk. Bevalt het niet ben je ook zo gestopt! Beter dan nog even door, dan dat je spijt krijgt van het stoppen. Je kunt gewoon plotseling stoppen en alleen de stuwing (met de hand) een beetje eraf halen. Dat ging bij mij echt snel weg. Of je bouwt rustig af: steeds een voeding meer vervangen door de fles. Ik ben dus vrij plots met alle voedingen overdag gestopt. Ik heb een paar dagen nog midden op de dag 5 minuutjes borst gegeven met daarna dan een fles.
Ik zou beginnen met flesjes 120 met 4 schepjes dat is dan 135cc. Toen zoon met 3.5 maand naar opvang ging deo k mij max 150cc per keer (bv). Mocht ze meer willen kan dat altijd nog.