Ik ben me een beetje aan het verdiepen in kinderopvang en gastouderschap etc. Vind het moeilijk om een keuze te maken. Wat kiezen jullie en waarom?
Toen ik werkte heb ik beiden geprobeerd: creche en gastouders. Eerst creche, en ik was er blij mee, alleen het was niet flexibel, ik moest soms overwerken en als mijn dochter ziek was dan moest ik zowiezo betalen.. Bij de gastouder vond ik geweldig! Mijn vriendin paste op mijn dochter en ze had een zoontje in hetzelfte leeftijd als mijn dochter dus ze konden samen spelen. Ik betaalde alleen voor de uren die ik gebruikte en oppas was heel flexibel en Milena mocht daar blijven ook als ze een beetje ziek was.
Ik heb gekozen voor het kdv. Deze is goedkoper als gastouderopvang bij ons in de buurt. En zo leert m'n kindje straks andere kindjes kennen. Je bent altijd verzekerd van opvang. Als er een leidster van het kdv ziek is is er een invaller, als de gastouder ziek is, wat moet je dan? Anyway, kdv voelt voor mij beter.
Ook wij hebben gekozen voor een kinderdagverblijf. Daar zijn andere kindjes en dat gaat idd altijd door. Verder zijn ze professioneel en is er goede controle op de kwaliteit. Een tip: ga gewoon eens kijken bij een aantal kinderdagverblijven en heb eens een gesprek met een gastouderburo. Je gevoel zegt je vanzelf wat het beste bij je past.
Zoals hierboven al vaak gezegd, ook de reden voor ons. Ik vind het ook niet fijn om mijn kind bij 1 persoon die ik niet ken, en die vaak geen opleiding heeft met kinderen, achter te laten. Bij een KDV zijn er professionals en meedere mensen met je kind bezig. Zo controleren ze elkaar ook. Ouders komen soms kijken, eerder terug etc.. dus er is altijd dynamiek. Bij een gastouder weet ik nooit of ze wel lief is voor mijn kind. Zij/hij is alleen met mijn kind, en ik weet niet wat ze doen.
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Even nog ter aanvulling. In ons geval gaat het dan om de eerste periode na mijn verlof, dus dan is de baby hooguit een paar maanden oud. Zelf neig ik naar gastouder (via bureau, dus ook professioneel) omdat een kinderdagverblijf me leuker lijkt voor oudere kinderen (samen spelen etc.). Zo'n jong babytje daar lijkt me toch minder aandacht krijgen dan in een één op één situatie. Maar heb me er verder nog niet heel goed in verdiept, alleen via internet, dus moeten we inderdaad maar eens langs gaan.
geen van beide... Breng die kleine naar oma, maar als ik moet kiezen, kdv.. Ik heb (helaas) geen vertrouwen in een oppasmoeder...
Dat is echt niet altijd zo. Ze krijgen een korte cursus voordat ze beginnen, maar het is niet een opleiding van 3 jaar. ( wat natuurlijk ook niet altijd wat zegt) Op een groep met hele kleintjes is het twee kinderen op 1 leidster( bij het KDV van ons) Dus dat is voldoende aandacht. Ik zou dus nooit mijn kind alleen bij een gastouder achter durven laten.
Mijn zus is leidster in een kdv. En zij volgt voortduurend cursussen om op de hoogte te blijven van alle nieuwe regeltjes. En die zijn veel strenger als voor een gastouder volgens mij.
wij hebben voor gastouder gekozen omdat je dan wat meer flexibel kunt zijn als een kdv. ook heeft brandon veel aandacht nodig en daar bij de gastouder is hij de enige kleine dus daar krijgt hij die wel
Helaas is een kdv ook vaak helemaal niet proffesioneel heb ik nu al van meerdere gehoord een aantal kenissen van ons hebben dus het kind ook van de kdv afgehaald om bij een gastouder te brengen, dus het kan ook anders.. Ik zelf kies voor geen van beiden, want ik ben thuisblijfmoeder
Ja natuurlijk, andersom kan ook. Maar komt minder vaak voor. Natuurlijk ga je toch eerst kijken op het KDV voordat je je kindje er heen brengt.
Ik heb gestemt voor een gastouder bureau. Dit omdat ik goede verhalen hierover heb gehoord, ze zijn geregistreerd, goedkoper, je betalt alleen de uren dat je kind er is geweest en voornamelijk flexibel wat ik ook erg belangrijk vind. Ik heb alleen nog maar informatie opgevraagt en ga binnenkort eens langs voor een gesprek. Spannend allemaal.
ik heb gestemd voor een kinderdagverblijf, werk zelf ook op en kdv en zie hoe leuk kinderen het met elkaar hebben ook de babytjes krijgen een hoop aandacht. de leidsters van het kdv zijn meestal gewoon professioneel want zonder opleiding mag je er niet werken er word jaarlijks gecontroleerd.... succes met je keuze!
Ook wij kiezen voor een KDV. In ons geval een kleinschalige opvang met erg flexibele uren (van half 7 's ochtends tot half 12 's nachts). Natuurlijk zal ons kind niet zolang per dag op het KDV zijn, maar ik vind het wel prettig dat als er eens een file is of een vergadering uitloopt, mn kind nog gewoon opgevangen kan worden. Verder vind ik van gastouders het nadeel dat die ook vakantie willen en eens niet kunnen. Dan moet je weer wat anders regelen. Familie heb ik niet heel dichtbij wonen dus opa en oma zijn niet zomaar voorhanden om op te passen. Maar de tip is al eerder gegeven: gewoon gaan kijken! Wij kregen bij het KDV waar we voor kiezen meteen een heel goed gevoel. Komend jaar kijken of ons gevoel ook uit gaat komen.
Oeps, gelukkig ga ik er nog naar toe voor info Kun je trouwens al uitrekenen welke van de 2 goedkoper is? omdat ik hierboven ergens las dat juist het kdv goedkoper was dan een gastouderbureau? Ik heb me altijd laten vertellen dat het andersom was. Laten vertellen he