Voedingschema 7,5 maand

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Meis28, Aug 27, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Hoi,
    Graag heb ik wat advies van jullie mbt het voedingsschema van mijn zoontje van 7,5 maand. Hij krijgt nog steeds borstvoeding zo'n 4-5 keer per dag en een fruithapje en groentenhapje. Dit gaat er beide goed in en we hebben hem nu ook een aantal keren wat kipfilet er doorheen gegeven. Ik werk 4 dagen en dan krijgt hij bij de oppas een pap fles, fruit en een fles moedermelk. Ik woon in het buitenland en hier krijg je niet zoveel advies. Ik vind het daarom steeds moeilijk om te weten of hem wat ontbreekt of hoe ik verder moet.. Kunnen jullie mij even verder op weg helpen..?! Waarmee kan ik nu uitbreiden en wat heeft hij nodig?

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

Jun 4, 2014
    537
    0
    0
    Goedemorgen,

Dankjewel voor je vraag op het forum. Het dagmenu van jouw zoontje ziet er keurig uit. Mooi dat je borstvoeding geeft, aangevuld met vaste voeding.

Je mag de 4-5 borstvoedingsmomenten aan blijven houden. De hapjes mag je uitbreiden naar 200 gram. Dit komt neer op 1,5-2 stuks fruit en 100 gram groente, 50 gram aardappeltjes/pasta/rijst en 50 gram vlees/kip/vis/vleesvervanger. Daarnaast zou ik je willen adviseren om bij de middagvoeding ook brood aan te gaan bieden. Je kunt beginnen met een broodkorstje of het binnenste van de boterham. Als je merkt dat je zoontje wat moeite heeft met de vaste structuur dan kun je het brood dopen in wat afgekolfde moedermelk. Laat weten als je nog aanvullende vragen hebt.

Groetjes,

Anne-Lotte- Nutricia voor jou

3. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Dankjewel voor je antwoord!
    Welke tijden kan ik wat het beste geven? Hij is rond 7-8 uur wakker en dan krijgt hij altijd eerst bv. Als ik werk krijgt hij daarna pap bij de oppas met kv, dan een keertje fruit en als hij weer thuis is rond half 6 meestal nog een paar slokjes aan de borst, dan avond eten, en voor t slapen gaan nog borst.
    Als ik vrij ben, hoe kan ik het dan het beste doen, ipv pap brood geven? Ik geef hem thuis nooit pap.
    Hij slaapt altijd eind Vd ochtend nog (bijv van 10-11:30) en ergens in de middag bijv van 15:00-17:00).
    Naast een aantal keer kip geprobeerd te hebben, kan ik hem ander soort vlees aan gaan bieden nu en mag ei ook?
    Ik zal eens gaan kijken wat voor soort brood hier te krijgen is wat nog een beetje lijkt op een boterham...!
    Groetjes

4. Nutricia

Nutricia Bekend lid

Jun 4, 2014
    537
    0
    0
    Goedeavond,

Bedankt voor je aanvullende vraag.

Je kan het beste tussen de melkmomenten in vaste voeding aanbieden.
    Denk dan bijvoorbeeld aan 7 uur de eerste borstvoeding, 9 uur - half 10 een fruithapje en dan rond een uur of 12 borstvoeding en wat brood. Op onze website www.nutriciavoorjou.nl kun je ook handige voedingsschema's vinden.

Een goed alternatief op een boterham is een bordje pap. Dit kan 's middags, maar zou ook 's morgens kunnen als ontbijt.

Je mag inderdaad ook een half eitje aanbieden in de warme maaltijd, als vleesvervanger.

Je mag ons gerust ook even bellen voor aanvullend advies. We zijn bereikbaar op ons gratis telefoonnummer 0800 022 26 26.

Fijne avond!

Groetjes,
    Amber - Nutricia voor Jou

5. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Dankjewel!

6. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Ps. Hij drinkt op sommige dagen ook wel 160-180cc water erbij, das geen probleem neem ik aan? En ik vind wel dat hij nog vaak poept, geen grote hoeveelheden maar soms heeft hij wel 5-6 poepluiers op een dag, is dat 'normaal'? Of kan dit liggen aan de soort voeding die hij binnen krijgt

7. Nutricia

Nutricia Bekend lid

Jun 4, 2014
    537
    0
    0
    Je kleine mag gerust naast de melkvoeding wat ander vocht drinken, zoals water of slappe thee. Dat is dus geen enkel probleem! Voor de ontlasting houden wij graag de volgende richtlijnen aan. Er mag geen bloed of slijm bij voorkomen en niet vaker dan 10 keer per dag. Als jouw kleine goed groeit, plast en vrolijk, actief en alert is en verder geen last heeft van de ontlastingen. Is er dan ook niks aan de hand.

Groetjes, Karin - Nutricia voor jou.

8. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Hier ben ik nog een keertje..! Ik twijfel een beetje over de hoeveelheden. Pap krijgt hij 180 cc water met schepjes kV en dan een paar schepjes Bambix. Hij krijgt dit alleen bij de oppas en uit een fles maar denk dat ze het beter van een bordje kan geven? Hij krijgt dit tussen 10:30-11:30 ongeveer (hangt er vanaf of hij slaapt of niet). Daarna krijgt hij fruit rond een uur of 1. Daarnaast krijgt hij bij de oppas een fles afgekolfde melk van 200 cc. Is dit een te grote hoeveelheid? Hij drinkt t wel helemaal op (met een avent 2 speen-twee kleine gaatjes). Dan thuis rond 18:00 groente en dan rond 19:15 de borst en slapen. Brood wilde ik liever niet de oppas laten doen, voel me daar niet zo fijn bij nog, heb t hem nu thuis 1 keer beetje laten proeven.

9. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Moet ik meer eet momenten geven met
    Kleinere porties of klopt dit ongeveer wel? De fruit hap is meestal gewoon 1 stuk fruit of halve banaan bijv met een stuk mango. Groente rond de 150-200 Gr

10. Nutricia

Nutricia Bekend lid

Jun 4, 2014
    537
    0
    0
    Hi!

Een mooi dagmenu op deze leeftijd bestaat uit 3 melkmomenten, een fruitmoment en een groentehap. Eventueel een klein tussendoortje, maar is niet nodig en zal eerder een extraatje zijn.

Als je kleine zo'n 500 - 600ml aan melkvoeding drinkt, dan is dat een heel mooie hoeveelheid. Daarnaast mag je uiteraard nog wat anders te drinken geven, als water / thee bijvoorbeeld.

De warme maaltijd mag zo'n 200 gram zijn en de fruithap ook. Meestal komt dit neer op zo'n 1,5 - 2 stuks.

Een bordje pap zou je zeker in de ochtend kunnen geven. Dat is een heel volwaardig ontbijt.

Als je kleine tevreden is en goed groeit, dan geef je helemaal voldoende.

Op onze website kun je ook nog wat meer vinden over een juist dagmenu en de correcte hoeveelheden:
    https://www.nutriciavoorjou.nl/baby/eerste-hapje/voedingsschema-8-maanden/

Fijne avond!

Groetjes, Karin - Nutricia voor jou.

11. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Dankjewel! Telt de pap ook als melk moment?
    Hij krijgt bv bij t wakker worden, denk dat dit neerkomt op 180-200 cc, kV 180cc met pap, fles 200cc moedermelk en voor t slapen gaan borst (denk zon 150-180 cc). Als ik vrij ben krijgt hij vaak nog wel 4-5 borst voedingen omdat dit hem soms helpt slapen. Hoeveel uur zouden er tussen de melk momenten moeten zitten rond deze leeftijd? En veranderd het schema nog weer met 8 maanden? Hij is nu 7,5. Sorry voor de vele vragen/onzekerheden!

12. Nutricia

Nutricia Bekend lid

Jun 4, 2014
    537
    0
    0
    Geeft niets! Je mag alles vragen :). Pap telt inderdaad ook als een melkmoment, immers je maakt de pap klaar met een melkvoeding.

Op deze leeftijd houden wij aan dat er zeker zo'n 4 uur tussen de melkvoedingen in zit. Dan kun je 2 uur later een tussendoortje aanbieden. Zoals bijvoorbeeld een fruithapje in de ochtend en einde middag de warme maaltijd.

Met 8 maanden zie je vooral verschil in de structuur van de voeding. De fruit en groentehapjes mogen dan steeds wat grover, omdat je kleintje dan een stuk gemakkelijker de stukjes in de voeding kan opeten.

Succes!

13. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Ok super dankjewel! Dus eigenlijk zouden drie a vier (voornamelijk) moeder melk momenten goed zijn van rond de 150- 210 cc per keer?
    Groetjes

14. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Hij weegt trouwens 10 kilo en ongeveer 74 cm dus groeien doet ie prima! Maar wil m ook weer niet teveel geven :)

15. Nutricia

Nutricia Bekend lid

Jun 4, 2014
    537
    0
    0
    Op zijn leeftijd wordt nog zo'n 600ml aan melkvoeding aangeraden. Dat kun je inderdaad verdelen over 3 voedingen van 200ml of 4 van 150ml :)!

Heel goed dat je zo bewust met zijn voeding bezig bent. Daar gaat ons voedingkundig hart harder van kloppen! :)

Fijne avond!

16. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Ok, dan voorlopig zo?
    07:30-08:00 ontbijt borstvoeding
    09:30-10:00 fruit
    11:30- 12:00 pap van kv
    15:00-16:00 borstvoeding/fles moedermelk
    18:00 groentehap
    19:30 borstvoeding en slapen

Als ik thuis ben geef ik geen pap, alleen borstvoeding, fruit en groente en zou dan tussen de middag wat brood moeten geven?

17. Nutricia

Nutricia Bekend lid

Jun 4, 2014
    537
    0
    0
    Perfect! :)

Heel goed, het heeft altijd de voorkeur om zo lang en zo volledig mogelijk borstvoeding te geven!

Laat het weten als we opnieuw kunnen helpen. Je weet ons te vinden ;). Je mag ook altijd even bellen naar ons gratis telefoonnummer: 0800 022 26 26.

Fijne dag!

18. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Bedankt voor de hulp!! Woon in het buitenland dus bellen is wat lastig, maar dit contact was even ideaal voor mij!

Share This Page