Daar heb je een goed punt! Omdat mijn zoontje allergisch is voor ei en dus geen mayo krijgt, heb ik daar eigenlijk nooit bij nagedacht. Ik denk dat je een gezond kind van 1 wel verse mayo kan geven. De mayo uit de super en bij de snackbar is natuurlijk gepasteuriseerd anders blijft hij ook niet ongekoeld houdbaar. Lekker..... Aioli!
Oh ja; schiften komt door temperatuursverschillen van de ingredienten. Je moet ervoor zorgen dat alle ingredienten op kamertemperatuur zijn!
Zoonlief haalt zijn neus op voor sausjes bij zijn eten en dat terwijl hij het nog nooit geproeft heeft Mocht hij wel een sausje willen,doe ik echt niet moeilijk over mayo.
Kamertemperatuur! Dat is het inderdaad (thanx) Enne.. er zijn ook gepasteuriseerde eidooiers te koop. Hoewel de kans op salmonella heel klein is (na 1 jaar lijkt met het zowiezo niet zo'n probleem en tot 1 jaar lijkt mayo me gewoon niet nodig) Er zit trouwens nog wel een aardig verschil tussen mayonaise, fritesaus etc etc
ik geef geen mayo en niet eens zozeer vanwege de vetten maar andere dingen. ik vind het niet nodig voor zo'n klein kind. friet heeft hij ook nog nooit op trouwens vind ik ook nog niks toevoegen voor zo'n kleintje. laat hem eerst maar eens het normale eten leren waarderen en opeten.
Wij zijn ook geen frieteters en zijn ook niet van de vette sausjes, maar ik denk dat gebakken aardappelen of frietjes wel moeten kunnen zo nu en dan. Ik lees weleens "iedere week" maar dat vind ik persoonlijk te vaak. Wij eten het liefst zo min mogelijk vet. Nu is het zo dat zoonlief wel wat meer vet zou mogen, niet vanwege zijn gewicht, maar omdat dat goed is voor hem (ook vanwege zijn neiging tot obstipatie). Mijn zoontje kreeg voor het eerst friet toen hij 14,5 maand was (dat weet ik nog goed omdat het bloedheet was en WK voetbal). Het bleef bij die ene keer tot we laatst uit noodzaak bij de MacD belandden. Hij smulde er goed van en dat ziet een moeder graag als een kind een half jaar amper iets gegeten heeft. Voor af en toe niks mis mee, denk ik.
ik denk dat het ook anders is als je friet thuis bakt. ik doe dat namelijk nooit. friet hoort bij ons bij een feestje of een dagje weg of een dagje naar het strand en dan naar de mac. tot nogtoe dus nog weinig mee in aanraking gekomen eigenlijk. maar binnenkort willen we naar het strand en de dierentuin gaan in de meivakantie. dus dan zal het er wellicht wel van komen. maar dan issie 2. vind ik al een stuk beter dan 10/12 maanden ofzo.
Het eerste jaar deed ik er geen frietsaus bij, maar daarna zien ze ons 'dippen' en willen ze dat zelf ook. Ik geef geen mayonaise, maar gewoon frietsaus, dat is minder vet. Maar af en toe een kloddertje mayo maakt me ook niet uit hoor.
Wanneer Tim frietjes eet, dan wil hij ook saus. Wij geven hem dan wat ketchup. als papa even niet kijkt, wil hij zijn frietje ook wel eens in de satésaus dippen Leerzaam topic. Ik dacht dat mayonaise teveel verzadigde vetten bevatte en gaf daarom Ketchup. Nooit bij stilgestaan dat ketchup suiker kan bevatten
Als wij een sausje mogen dan hij ook. Natuurlijk let je dan wel op hoeveelheden, maar wij doen zo min mogelijk aan ons eten en zijn eten. Wij eten nog geen 1x per maand friet, iets vaker een andere aardappelvariant (gebakken of dergelijke). Als wij daar dan een slecht sausje bij doen, dan mag hij ook wat. Ik vind zelf fritessaus heel erg vies, dus ik koop zure mayonaise en daar eet hij dan gewoon van mee. Ook een beetje cocktailsaus krijgt hij wel eens. Ik denk dat het ook ongezond is om overal maar krampachtig gezond mee te willen zijn.
Als we al eens patat eten, en das alleen een enkele keer tijdens een uitstapje ofzo, dan mag ze best mayo erbij. Voor de enkele keer kan ik me daar niet druk over maken
Toen M interesse begon te krijgen in saus bij haar friet (omdat ze ons dat ook zag doen) hebben we haar wat ketchup gegeven. Dat vond ze lekker en krijgt ze nu (beetje!) bij haar patatjes. Maar ik geloof niet dat ik een beetje majo bij friet belachelijk zou vinden hoor. Dit gezegd hebbende: M is echt een heel slank meisje, dus daar hangt het ook vanaf. En natuurlijk van de frequentie van patat eten (ovenpatat is ook een optie, wel veel minder lekker ). Edit: hier was het wel bekend dat er (veel) suiker in ketchup zit. Maar ... suikers heeft een mens ook echt nodig . En in gepureerde tomaat/geconcentreerde tomaat zit relatief veel ijzer, niet verkeerd voor ons nietvleesetendegezin