Mazelen uitbraak Europa

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Anniek88, 8 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.709
    6.016
    113
    Ik ben voor juiste informatie en dit klopt ook niet. In de bijsluiter staat:
    - De persoon die gevaccineerd wordt, heeft een ziekte met meer dan 38,5 °C koorts; lichte koorts op zich is echter geen reden om de vaccinatie uit te stellen.
    Dus je mag best iets onder de leden hebben. Het gaat er meer om dat bij hoge koorts je lichaam het al druk genoeg heeft om die ene infectie te bestrijden.

    En over de bijwerkingen:
    M-M-RVAXPRO, INN-Measles, mumps, and rubella vaccine (live) (europa.eu), hoofdstuk 4
    (tabel uit bijsluiter kopieert niet leesbaar)
    Daar staat in de laatste rij een hele lijst met bijwerkingen, die vrij ernstig zijn. Er zijn echter een aantal maren:
    - dit is een lijst met alle bijwerkingen die gemeld zijn.
    - opname betekent niet dat er een causale relatie is
    - het gaat om een zeer klein aantal gevallen waarbij niet bekend is wat de patient(en) nog meer onder de leden had

    Ik snap niet dat dit format nog steeds gebruikt wordt. Je mist de duiding.
     
    citroenrasp en Trirani vinden dit leuk.
  2. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.952
    11.510
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    #362 Huismuisie, 19 apr 2024
    Laatst bewerkt: 19 apr 2024
    Helemaal prima dat jij je kind gewoon laat vaccineren als het ziek is. Ik pas ervoor. En het ging overigens toen niet om de bmr maar om een ander vaccin.

    Het punt is dat je als ouder ook nog altijd een beslissing mag nemen. En inmiddels zijn we op het niveau gekomen dat als je ook maar een vraag hebt je als wappie wordt weggezet. Dat vond ik een zeer onaangenaam ervaring.
    De kinderarts hie beweerde dat zij kinderen met polio in Nederland had behandeld de afgelopen 20 jaar. Terwijl dat niet waar kan zijn.
     
  3. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.653
    1.875
    113
    Brabant
    Huh?? Dat is toch niet wat zij zei?

    Jij zegt:
    In de bijsluiter staat dat een kind niks onder de leden mag hebben

    Zij zegt:
    Dat klopt niet, er staat xxx

    Jij zegt:
    Prima als jij je kind gewoon laat vaccineren als het ziek is.


    Dit is toch een heel gek gesprek?
    Vogelinnetje geeft aan dat ze wel de juiste informatie wilt geven. Niet of zij wel of niet een kind ziek gaat laten vaccineren.
     
    KleineLai, cowgirl80, femkes en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    3.088
    3.684
    113
    Dit is niet mijn ervaring. Wij verbaasden ons juist over hoe behoedzaam er gevraagd werd of we wilden vaccineren, alsof ze het ook best vonden als we dat niet wilden.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  5. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.935
    20.042
    113
    Bij ons werd ook gewoon gevraagd óf we van plan waren om te vaccineren.
     
  6. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    3.088
    3.684
    113
    Ja precies!
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  7. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    12.161
    12.556
    113
    Vrouw
    Hier werd ook gevraagd
     
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.315
    14.550
    113
    Hier werd er ook niet geprikt als ze koorts/verhoging hadden hoor. "Is geen bezwaar hoor!" Voor jullie niet, voor mij wel.

    Begint bij verhoging, vervolgens is het hoge koorts. Knal dr een vaccinatie bij en ik weet helemaal niet meer wat wat is. Dat gaan we dus even niet doen, over 2 weken komt de herkansing wel.

    Ik was al geen CB fan, het werd er ook niet beter op gaandeweg.

    Splitsen van BMR en meningokokken bij R was ook een hoofdpijndossier. Wist dat het kon, dus bewust apart van elkaar laten zetten. Maar oh wat was dat lastig inplannen...Kom je op de afspraak wil ze er 2 klaarzetten. Nou neeeee eerst deze en over een paar weken komt de volgende. "Maar het kan prima samen" en dat gaan we mooi niet doen.
     
  9. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    16.105
    27.732
    113
    Vrouw
    Dat is ook niet mijn ervaring. Bij beide kinderen kregen wij juist de open vraag van het cb of we het programma wilden volgen. En bij elke prik ook gewoon uitleg welke het is en wat het doet.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  10. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.935
    20.042
    113
    Oprechte vraag: wat is de reden dat ouders een aangepast schema volgen?
    De kinderarts waar ik met A bij liep (toen ze baby was) vertelde me dat dit slechts geadviseerd wordt bij uitzonderlijke gevallen. Wellicht dat ik misschien een beetje bevooroordeeld ben, maar krijg er vooral het idee erbij van 'moeilijk doen om het moeilijk doen', maar ik kan ernaast zitten.
     
    columbella, Elsss en olleke vinden dit leuk.
  11. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.943
    2.666
    113
    Vrouw
    @citroenrasp je ziet het wel eens bij kindjes met een aandoening in het immuunsysteem, die mogen dan om medische redenen pas later starten. Maar inderdaad vaak gewoon omdat ouders vinden dat het immuunsysteem van hun kind het ondanks de wetenschappelijke bewijzen niet aan kan.
     
    Elsss, citroenrasp en olleke vinden dit leuk.
  12. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.717
    3.988
    113
    Onze kinderen zijn volgens schema gevaccineerd. Ze zijn nu 14 en 12. In die tijd hoorde je zelden dat iemand een ander schema volgde. Alleen in sommige gevallen was het soms anders om een medische reden of zo en soms omdat ouders misschien een andere visie hadden.
    Door de jaren heen is er veel veranderd. Dat zie je op heel veel vlakken. Internet en social media dragen daar volop aan bij. Mensen willen steeds meer zelf bepalen, zelf beslissen, zelf regie houden en de covid pandemie en de regering hebben daar ook geen positieve invloed op gehad.
    En soms is dat natuurlijk prima om zelf te willen beslissen en de regie houden, en soms is dat echt niet zo slim (of zelfs risicovol) of niet goed onderbouwd om af wijken.
    Ik denk dus dat vooral de verandering van mensen en het wantrouwen in allerlei dingen de oorzaak is.
     
    Joylynn en citroenrasp vinden dit leuk.
  13. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.932
    3.727
    113
    De oudste omdat hij maandenlang oorontsteking op oorontsteking had, vaak antibiotica, dus toen schema aangepast zodat zijn lijf ook tijd krijgt te herstellen.

    Tweede door corona op iniatief cb (die hadden het druk)

    Derde omdat hij allergisch is voor de dktp

    Vierde omdat ze rs virus had en dat duurt maanden voor een kind daar goed van hersteld is.

    De kinderarts hier adviseert vrij snel het schema aan te passen. Er is ook vrij veel ruimte voor aanpassingen en dan nog zijn ze veilig en goed beschermd.
     
  14. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.932
    3.727
    113
    Dat denk ik niet, vooral meer kennis ook, het vaccinatieschema is een combi van voor het kind en voor het cb makkelijk.


    En daarnaast zal er ook een groep zijn die het uit wantrouwen doet.

    maar er is binnen het schema veel meer mogelijk wat en veilig is en relaxter is voor een kind. Maar misschien wel minder praktisch voor een cb.

    En tuurlijk mag je een kind prikken wat niet fit is. Maar dan heb je dus een ziek kind, wat daarna nog zieker wordt. En ook al maakt het niet uit voor je immuunreactie, waarom zou je dat willen? Zeker bij de herhalingen die je, geheel veilig, maanden kan uitstellen.

    Mijn jongste was in het weekend in het ziekenhuis geweest vanwege te lage zuurstof, hoge koorts, benauwd. Op de woensdag er na , was de koorts gezakt naar 38, was zuurstof goed en was ze nog heel moe en druk aan het herstellen. Waarom zou ik op dat moment een herhaal prik geven, die volgens de wetenschap mag op dat moment, en volgens die zelfde wetenschap volledig veilig 2 maanden uit te stellen is.

    En dan is het maar goed dat je jezelf er over inleest. Want die informatie krijg je niet aangedragen dat je die herhaling volledig veilig kan uitstellen. ( Al is de arts die er nu is op ons cb een topper en denkt super goed mee en heeft volledig begrip om zieke of herstellende kinderen niet meteen weer te belasten. )
     
  15. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.717
    3.988
    113
    Maar dit zijn dan toch medische redenen via een kinderarts? Volgens mij bedoelt @citroenrasp juist degenen die niet een medische reden hebben, maar degenen die zelf beslissen om ervan af te wijken.
     
    Dubbelgeluk, citroenrasp en femkes vinden dit leuk.
  16. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.935
    20.042
    113
    Klopt, juist bij dit soort uitzonderingen begrijp ik het nut, maar vroeg me idd af waarom er wordt afgeweken van het rvp in normale situaties. Ik denk toch vooral ook om de redenen die jij al benoemde.
     
    olleke vindt dit leuk.
  17. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    16.105
    27.732
    113
    Vrouw
    Ik denk ook dat het vooral het gevoel van zelf kunnen beslissen voor veel mensen belangrijk is.
    Geen braaf volgend schaap willen zijn als je het ook net even anders kunt doen.

    En als een prik op moment x wordt gepland omdat dat voor het cb praktischer is dan moment y, dan is moment y vast en zeker net een pietsje beter, want x was voor het cb. Nou dan ga je toch zeker niet in mee, want mijn kind is net even unieker dan de rest.

    En intussen klagen dat de gezondheidzorg duurder wordt en niet efficiënt genoeg is :rolleyes:

    Persoonlijk vind ik dat, wanneer x de combi veilig voor mijn kind/praktisch voor cb wordt gekozen, dat dat in veruit de meeste gevallen een uitstekende keuze is.

    Als mijn kind net op die dag ziek is, dan stel ik de hele afspraak uit. Ik ga niet met een ziek ukkie naar welke niet persé op dat moment noodzakelijke afspraak. Kan ook een paar weken later.

    Hpv voor jongste hebben we ook even uitgesteld. Niet perse omdat we vonden dat dat moest. Prik 1: door een suffe fout van mezelf. Stond met de jongens (jongste voor 1e en oudste voor 2e) bij de verkeerde locatie o_O. Dus half jaar later gegaan. Nog nagevraagd of dat een probleem was als er meer tijd tussen 1 en 2 zat. Dat was niet het geval zeiden ze.
    Prik 2: de uitnodiging was precies in de week van crematie oma. Dus ook die een half jaar uitgesteld tot de volgende ronde. Prima zo. Oudste is volledig beschermd (gelukkig maar, zit nu met school in Italië en is 15 :eek:)
    Jongste heeft nog geen idee wat je zou kunnen doen met een meisje en daar ook nog geen enkele neiging toe.
     
    Diiba, citroenrasp, femkes en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    8.399
    7.652
    113
    Vrouw
    Update 17 april 2024
    Sinds begin 2024 zijn er 64 meldingen van mazelen in Nederland. De kans is groot dat ook in de komende weken in Nederland meer mensen mazelen krijgen. Er is nog geen sprake van een uitbraak. De afgelopen twee weken kreeg het RIVM melding van iemand met mazelen in de regio Utrecht en in de regio Limburg Noord. Ook kwamen er nieuwe meldingen van mazelen uit de regio Brabant Zuidoost. Deze meldingen zijn allemaal gerelateerd aan het bestaande cluster in deze regio.
    De betrokken GGD (Gemeentelijke Gezondheidsdienst)’en doen bron- en contactonderzoek.
     
  19. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    12.161
    12.556
    113
    Vrouw
    Ben benieuwd hoe het na de meivakantie is
     
  20. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.709
    6.016
    113
    Ik vind dit in het algemeen een zorgelijke ontwikkeling, dat iedereen denkt het voor zichzelf beter te weten. Je krijgt dan zo'n willekeur. Mensen worden steeds eigenwijzer, meer anarchistisch, minder in 'toom' te houden. In een relatief vrij land als Nederland snap ik die ontwikkeling niet. Het is niet dat we hier in een dictatuur leven.

    Ik snap ook wel dat het cb hierin meegaat. Immers, anders haken ouders misschien af. Beter anders dan niet gevaccineerd.
     
    Jessi79, citroenrasp, julia80 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina