mazelen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door missm, 12 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stephanie86

    stephanie86 Fanatiek lid

    11 jun 2012
    1.140
    0
    36
    zuid holland
    ik snap ook niet dat er mensen zijn die niet willen enten (tuurlijk ieder zijn eigen keus) Maar inderdaad de gevolgen kunnen voor zowel je eigen kind als voor andere kinderen onwijs groot zijn... Dus waarom dan niet gewoon enten...
     
  2. kuiken1985

    kuiken1985 Actief lid

    21 sep 2012
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    #82 kuiken1985, 13 jun 2013
    Laatst bewerkt: 13 jun 2013
    Hier ook een kindje wat een tand krijgt en verkouden is incl waterige oogjes. Houd hem goed in de gaten aangezien ik in een dorp in de buurt van Andel woon. Ik kan ook niet begrijpen dat iemand zijn kind niet laat enten.(al is aan ieder zijn eigen keus) Het schijnt dat er eerst vlekjes aan de binnenkant van de wangen komen en dan bij de oren en haargrens.
     
  3. Justy

    Justy Fanatiek lid

    12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Vooralsnog niet helaas... Ik zei ook meteen tegen die vrouw: dus als er wel wordt opgeroepen voor vaccinatie dan heeft dat eigenlijk geen nut omdat hij voor de 14 maanden toch niet aanslaat. Toen zei ze dat niet aanslaan een groot woord was maar dat je kindje dan in mindere mate beschermd is. Vandaar ook nog geen landelijk advies hiervoor. Wordt het erger dan zou er misschien wel een landelijk advies komen in de hoop dat die vacci aties wel of genoeg gedeeltelijk aan slaan.

    Lastig verhaal dus....
     
  4. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.585
    2.451
    113
    Wat een raar antwoord van het rivm. Ik heb me een half jaar geleden al verdiept in die prik en toen besloten om hem eerder te laten geven. Mijn vriend komt vanwege zijn werk elke maand in een land waar mazelen nog voorkomt. Omdat we daar deze maand een paar dagen naar toe zouden gaan wilde ik de BMR met 11 maanden geven. Helaas had mijn dochter vorige week een bijzondere vorm van luieruitslag en diarree dus wilden ze haar vrijdag bij het cb niet prikken. Ik kon hem over twee weken laten zetten, maar ben bang dat ze dan de reactie krijgt met haar 1e verjaardag. Ze krijgt hem dus de week erna. Weekendje weg is ook naar september verschoven, dus dat komt mooi uit. Ik wil dat ze de BMR sowieso gehad heeft voor we op vakantie gaan, omdat mazelen in oostenrijk en italie ook voorkomt.

    Ik begreep dat kindjes van ouders die uit een land komen waar mazelen nog voorkomt, zoals marokko, sowieso altijd een oproep krijgen om eerder te vaccineren. De prik moet dan met 14 maanden wel herhaald worden. In belgie wordt de prik standaard met 12 maanden gegeven, dus ik vind het zelf niet nodig om hem met 12 en 14 maanden te geven.
     
  5. rijtjes

    rijtjes Niet meer actief

    Nou, hier toevallig de bmr uitgesteld met 14 maanden. Mijn dochter was me al iets te vaak ziek geweest. Wonende in midden nederland, dicht bij het vuur zeg maar. Maar ik kan mij er niet zo druk om maken. Ik snap het heel overdreven reageren ook niet echt. 25 juni zal ze de prik alsnog krijgen, dit was al gepland. Maar het zou werkelijk niet in me opkomen dit eerder te doen. De meeste kinderen kunnen de mazelen aan. Gewoon goed je kind in de gaten houden. En uiteraard niet de kat op het spek binden en het op zoeken. Maar vooral, adem in adem uit en laten we allemaal niet direct op onze kop gaan staan.
     
  6. Justy

    Justy Fanatiek lid

    12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Hmmm dat is inderdaad wel vreemd dan. Ik zal het navragen bij het cb. Ik moet 10/7 weer. Als hun aangeven dat de prik wel gewoon kan en dan niet met 14 maanden weer moet vraag ik of ze hem meteen zetten. Ik ga in sept naar oostenrijk...
     
  7. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Dat geldt voor alle vaccinaties eigenlijk. Van de DKTP krijgen ze er 3 op elkaar en een 4e herhalingsprik met 11 maanden, omdat zo'n jonge baby anders niet voldoende antistoffen opbouwt. Begin je later, (wat wij nu met Caitlyn doen), dan kun je volstaan met 2 prikken en 6-7 maanden later een herhalingsprik.

    Net eigenlijk ook als kinderen die heel jong al waterpokken krijgen: dan is het vaak wel een milde versie dankzij mama's antistoffen die nog in het lijf zitten, maar kind bouwt zelf nog niet voldoende op en wordt dan vaak later nog eens ziek.

    Landelijk vaccineren bij een echte epidemie zullen ze doen in de hoop dat het iig bij een deel van de kinderen wel aan zal slaan dan. Maar als je dan dus al weet dat je kind slecht antistoffen opbouwt, kun je zo'n prik op zo'n moment wel laten gaan, want dat is dan op voorhand al niet zinnig.
     
  8. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    BMR wordt geadviseerd pas na de 12 maanden te doen. Vervroegen kan dus wel, maar liever niet voor de 12 maanden.
     
  9. Justy

    Justy Fanatiek lid

    12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Oke dan moet ik even een afspraak met ze maken. Kan nog net tussen zn verjaardag enndat we op vakantie gaan....
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    ik snap wel dat mensen een beetje ongerust worden door dit nieuws. Maar om nu eerder te gaan enten omdat je op vakantie gaat naar italie of oostenrijk vind ik wel ver gaan. In nl komt het nu ook voor zie je wel, in elk land wel denk ik. Was je kindje een paar maanden jonger geweest net als het mijne dan kun je helemaal niet enten voorlopig.
     
  11. Justy

    Justy Fanatiek lid

    12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Niet zozeer omdat ik naar oostenrijk ga hoor maar meer omdat dit hier nu speelt. En gezien ik t beste voor mn kind wil heb ik info ingewonnen over of eerder prikken slim is. Zo niet, dan niet. Maar ikmweet wel graag wat t beste is. Dus informeer ik op t cb nog even de aankomende keer dat ik ga.
     
  12. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik snap dat dit veel onrust meebrengt, ik lees tenslotte ook wat meer over de mazelen nu. Mijn dochter heeft de BMR prik gehad en daarna alsnog rode hond. Wij prikken kritisch ( Wat inhoud eigenlijk gewoon later als het schema maar dochter heeft wel alle prikken gehad. Zoon wil ik geen BMR geven maar pas als hij 10-12 is. ) maar ik ben nu wel zoekend naar de gevaren van de mazelen bij een heel jong kind. Onder het jaar. Ze zeggen dat mazelen het meeste voorkomt tussen de 2-10 jaar oud, maar onder het jaar lees je er weinig over. Wij zitten ook in gereformeerde kringen ( Zijn zelf ook gereformeerd ) dus veel kindjes in onze omgeving zullen niet geent zijn. Mochten de kindjes NA zijn verjaardag mazelen krijgen, zal ik me niet zo heel druk maken, maar zo jong... Tsja, het spookt toch door je hoofd.

    Overigens zijn de cijfers van complicaties die ik eerder las wel erg hoog hoor!! NVPK schrijft:
     
  13. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Zowizo is dit voor iedereen wel goed te lezen: http://nvkp.nl/fileadmin/nvkp/pdf/Dossiers/Mazelen%20dossierwebsite%20A-M.pdf

    Niet om te overtuigen niet te prikken, maar wel een eerlijk beeld over de ziekte. Namelijk dat het een relatief milde ziekte is, maar de complicaties wel gevaarlijk kunnen zijn als je niet allert bent. Goed uitzieken bij een kind wat normaal gezond is, is meestal voldoende.

    Ik heb in de gehandicaptenzorg gewerkt en las daar wel vaak de oorzaak van een handicap in een kinderziekte of hersenvliesontsteking. Maar dat was eigenlijk altijd (ver) voor 1970.
     
  14. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.585
    2.451
    113
    Kan ik me voorstellen. Bij mij is de hoofdreden om eerder te willen vaccineren dat mijn vriend elke 3 of 4 weken in een land komt waar bof, mazelen en rode hond nog veel voorkomen, en hij mijn dochter kan besmetten. Ik ben verder ook zeer voorstander van prikken. En tegenstander van niet prikken, maar daar zal ik me over inhouden om geen slotje op dit topic te krijgen ;)

    De gevolgen en complicaties van mazelen vind ik persoonlijk best heftig. En het percentage dat longontsteking of hersenontsteking oploopt ook.
     
  15. missm

    missm Bekend lid

    12 mrt 2012
    931
    123
    43
    Suusjeuh goed onderzoek bedankt voor de link. Last is toch eigenlijk altijd weer dat elke onderzoek gekleurd is. Maar goed wat ik altijd doe eruit halen waar je zelf achter kan staan en de rest laten.
     
  16. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Klopt, dit artikel laat dan weer zien wat de risico's van vaccineren zijn
    Hier staan dan weer geen % bij terwijl die bij de complicaties van mazelen wel staan. Het verband tussen autisme en BMR vaccin heb ik meer over gelezen en dat is voor mij de afweging waarom ik ws geen BMR vaccin wil laten geven. Maar daarbij moet je je dan dus weer wel inlezen in de ziekten.

    Ik lees veel een "Als je je kind niet laat vaccineren ben je onverantwoord bezig" ondertoon in sommige berichten. Er zijn bijvoorbeeld ook mensen die aangeven dat het RVP niet belangeloos is. Zo is bv het HPV vaccin ( Meisjes, 12 jaar, inenten tegen een sexueel overdraagbaar virus wat baarmoederhalskanker kan veroorzaken ) erg kort onderzocht, niet bekend hoe lang het werkt etc en toen al direct opgenomen in het RVP. Een grootschalig onderzoek in mijn ogen.
     
  17. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    http://nvkp.nl/fileadmin/nvkp/pdf/BMR_Vaccin.pdf
    Nogmeer... Onder andere:
     
  18. missm

    missm Bekend lid

    12 mrt 2012
    931
    123
    43
    ben ik met je eens Suusjeuh het blijft een eigen afweging. Soms lijk je te moeten kiezen uit twee kwaden en waar leg je dan het meeste gewicht neer. Ik vond in het onderzoek wel grappig om te lezen dat we het juist nodig hebben dat er mensen de mazelen krijgen zodat het immuunsysteem van de ingeenten weer geoptimaliseerd wordt. Volgens mij loop je ook altijd het risico dat jaren later blijkt dat het toch niet zo goed is. Zie des-dochters de gevolgen van groeiremmers voor meisjes.
     
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    justy en jessie79, o dan snap ik het ja. Dacht te lezen dat het puur om die vakantielanden ging. Wij gaan over 2 weken naar italie en dacht al dat ik gek was dat ik ging omdat mijn kindje sowieso nog niet inent kan worden;)
     
  20. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    ik heb het niet meer zo gevolgd, weet iemand hoe het nu staat met de mazelen? zijn er nog nieuwe gevallen bekend of blijft het tot nu toe stabiel?
     

Deel Deze Pagina