Wat kwam er vroeger thuis bij jullie op tafel?

Discussion in 'De lounge' started by Eylem, Aug 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eylem

Eylem Niet meer actief

Zag dit topic op een ander forum en vond het zo leuk om te lezen :) . Wat aten jullie vroeger thuis 's avonds? Vermeld ook even in welk jaar je geboren bent.

Ik ben van 1983. Wij waren thuis redelijk traditioneel (ik ben dus niet Turks zoals mijn nick mss doet vermoeden maar gewoon NLs :cool: ): mijn vader werkte en mijn moeder zorgde voor het huishouden. Meestal stonden er gewoon gekookte aardappels (soms een keertje gebakken), gekookte groenten (bloemkool met kaassausje, broccoli, doperwtjes - wel altijd vers, geen blik) en vlees (slavink, schnitzel, gehaktbal) op het menu. In de winter natuurlijk ook wel een keer per week boerenkool, hutsspot of zuurkool. En dan af en toe een keertje spinazieschotel uit de oven, 'mexicaanse' stoofschotel (rijst met kip en kaas :) ). Bij vis kregen we altijd zilvervliesrijst (drooooog) en ijsbergsla met de naturel dressing van AH :D. Ook wel één keer per week macaroni (makronie :D) en dan echt de variant waar ik van gruwelde: met tomatenpuree, ham uit blik, ui en geraspte kaas - ieuw!

Als mijn vader een keertje niet thuis at was het makkelijk en meestal frietjes, pizza of een ovenschotel met perzik uit blik, rookworst en kaas :(:D . Voortoe was er altijd vanillevla of yoghurt (met suiker of jam), in het weekend mochten we chocoladevla, dubbelvla, vruchtenyoghurt of ijs (met chocoladesaus uit een fles). In het weekend kookte mijn vader standaard en dan kwamen er wel meer bijzondere dingen op tafel zoals zelfgemaakte pizza, roti, indiaas, steak etc etc. Hij was gek op koken en van hem heb ik ook echt de liefde voor koken en nieuwe dingen uitproberen. Mijn moeder kookte ook prima maar voor haar was het meer 'omdat het moet'. En als ik jarig was, mocht ik kiezen en was het standaard vooraf gerookte zalm, dan aardappelkroketjes met kipfilet en salade en voortoe dame blanche :cool:

2. KnuffieQ

KnuffieQ Niet meer actief

Bij ons ook veel gekookte Ardappelen, puree uit pakje, of gebakken aardappelen.

Verse groente of uit blik veel witlof, boontjes en erwtjes of bloemkool. Vlees vooral vaak Slavinken, plusburgers soms kip en in het weekend wel eens biefstuk en regelmatig visticks waren we als kids dol op :)

Overschotls niet zo vaak wel Chili con carne en stamppot regelmatig.

En 's zomers vaker huzarensalade met alles erop en eraan , eitje augurken en tomaat

3. KnuffieQ

KnuffieQ Niet meer actief

Ps : leuk topic :)

4. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ik ben uit '84 en geboren in een ander land en daarna nog 4 keer naar een ander land verhuisd, ik denk mede daardoor dat mijn moeder zo Hollands mogelijk kookte :)
    5 dagen in de week aardappels, vlees en groente (prak dus). 1 keer nasi en 1 keer iets anders zoals friet of spaghetti oid.

5. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik ben van 1986.
    Wij aten altijd gekookte aardappels, stukje vlees en groente.
    In het weekend soms patat met een snack, e.d.
    Op zondag soms soep met stokbrood, anders gewoon gekookt. Mijn vader kookte meestal op zondag.

In de winter veel stampotten.
    In de zomer veel sla, gebakken aardappels

6. Chilleke

Chilleke VIP lid

Jan 21, 2010
    10,869
    1
    36
    Female
    Verpleegkundige
    Brabant
    Bij ons veel aardappelen groenten en vlees , stamppotten , macaroni of spaghetti met zelfgemaakte saus, jachtschotel of stoofvlees..oh ook wel gebakken aardappelen. In het weekend experimenteerde mijn vader graag, doordeweeks kookte mijn moeder. Heel standaard en dat is nog steeds

Ik experimenteer graag en krijg heel vaak als uk zeg wat ik gekookt hen van mijn moeder: oh dat is apart :cool: haha

Ben van '84

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,222
    16,582
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik ben van 1975.
    Doordeweeks was het toch altijd aardappelen met groente en een goed stukje vlees.Mijn vader was indertijd werkzaam in een slagerij.In het weekend meestal broodjes met soep.Op zondag maakte mijn moeder wel altijd van die lekkere kookpudding.Mijn broers en ik zaten dan zo ontzettend vol dat we op de grond gingen liggen om uit te buiken haha

8. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik ben van 1985 en wij aten bijna altijd gekookte aardappelen, tot prut gekookte groente en vlees. En dat dan prakken natuurlijk :p
    Behalve op woensdag, dan aten we macaroni, en zaterdag, dan stonden er bruine bonen op het menu.
    Dit heeft m'n moeder zo ongeveer m'n hele jeugd volgehouden en ik eet echt nooooit meer gekookte aardappelen of een prakkie, ik gruwel ervan :D

9. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

Jun 8, 2010
    2,558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Bij ons was het redelijk standaard.
    Ik ben van 1980 trouwens :)
    Gekookte aardappelen, vlees, gekookte groente en een bak sla met mayo dressing.
    Een keer per maand spaghetti met zelfgemaakte tomatensaus, gehakt en erwten (hoe verzin je het??), in de winter vaak stamppot met spek, rookworst en kaslerrib.
    Het enige 'bijzondere' was eens per 2 maanden de chinees.
    Pizza werd ook wel gegeten bij ons maar dat was meer als tussendoortje als we uit school kwamen (toen was ik wel al 16 ;)) want wij als tieners zijnde hadden een groooooote honger en moest mams vaak koken voor een weeshuis :D

10. Cindy81

Cindy81 Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,271
    50
    48
    Ik ben van 1981.

Bij ons was het ook altijd wel redelijk standaard:

Op ma/di - gekookte aardappels, groente en draadjesvlees (jakkie)
    Op wo/do - gekookte of gebakken aardappels, groente en anders soort vlees (gehaktbal, tartaar, kipfilet, schnitzel etc.) of stamppot in de winter
    Op vr - nasi, macaroni, bami, spaghetti o.id. of pannenkoeken of bietjes met gekookte aardappels en een slavink (was echt een vrijdag groente hier en altijd met een slavink)
    Op za - brood
    Op zo - patat met kroket/friakandel, sateetje, tosti, broodje hotdog, soep en tosti. Iets makkelijks.

Als toetje hadden we altijd yoghurt of vanillevla. In het weekend was het wat "luxer".
    En na het toetje altijd nog een stuk fruit.

11. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

Mar 1, 2013
    1,835
    1,344
    113
    Wat leuk om te lezen, klinkt heel herkenbaar.
    Ook bij ons een vast schema; van maandag t/m donderdag gekookte aardappels met groente (dinsdag altijd bloemkool, andere dagen weet ik niet meer), vrijdag iets 'buitenlands': macaroni/nasi/pizza, op zaterdag soep met wit brood en op zondag patat (dan moest mijn vader 'koken' en hij kwam niet verder dan de patatpan, dus ook geen groente oid erbij).

12. Flower72

Flower72 Bekend lid

Aug 23, 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    O, verschrikkelijk topic dit. Echt d'r komt hier een heel jeugdtrauma weer boven drijven.

Aardappels, groente, vlees. In het weekend macaroni of nasi, maar dan zo'n fantasieloze versie met weinig groente en ik gruwelde echt van die kleine stukjes rode paprika uit zo'n mix. En op zondag ALTIJD frietjes (wel zelf gebakken), groenten (heel vaak chinese boontjes, maar die vind ik dan wel weer erg lekker) en dan van dat taaie vlees met veel draadjes, brrr. en daarna gekookte pudding. En dan niet 's avonds, maar 's middags! Echt, hoe verzin je het.

Ik snap het gewoon niet. Hoe kun je dit jarenlang zo volhouden en nog steeds he. Maar goed, als de kinderen nu bij mijn ouders eten, vinden ze het wel geweldig en eten ze goed. Thuis ook wel hoor, maar hier krijgen ze toch echt meer variatie voorgeschoteld.

13. Asherah

Asherah Bekend lid

May 22, 2012
    807
    0
    0
    Istanbul
    #13 Asherah, Aug 20, 2013
    Last edited: Aug 20, 2013
    Haha hier ook gekookte aardappelen met jus, groente en een stukje vlees (en ik deed er zelf altijd heel veel appelmoes overheen). Op vrijdag was het macaroniedag of in de winter aten we dan ook vaak stamppot en zaterdag aten we patat. Op zondag kookte, hier dus ook, mijn vader vaak. Vaak gebakken aardappelen met gekookte peren of asperges en een wat duurder stukje vlees ;)

Ik ben van 1983!

14. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik ben uit 1986 en mijn ouders kunnen écht niet koken!
    Wij aten vroeger standaard 2 keer in de week iets makkelijks (meestal 2 x friet met snacks, soms 1 x friet en 1 x diepvriespizza ;)) en de rest van de week gekookte aardappels of aardappelpuree uit een zakje, groente (meestal uit een pot of blik, blegh) en een stuk vlees. Vooraf aten we elke dag soep, maar meestal was dat uit zo'n pakje, waar je dan nog water bij moet doen (iewlll!), soms blikken (ook niet echt lekker), nooit vers.

Gelukkig vind ik het nu zelf wel heel leuk om te koken en steeds nieuwe dingen uit te proberen. We eten eigenlijk nooit meer agv.

15. Islah

Islah Niet meer actief

Ik ben van 1987 en Nederlands. Mijn moeder kookte best standaard Nederlandse dingen, maar niet altijd. Soms ook wel wat exotischere dingen. Vader at alleen in het weekend mee omdat hij 's avonds laat thuis kwam van zijn werk (gelukkig maar want als wij nog aan het eten waren en hij klaar dan stak hij alweer zo'n vieze sigaret op...)
    Toen ik vrij jong was werd mijn moeder vegetariër en de rest deed gewoon mee met haar -behalve mijn vader-. Ze deed er dan wel vaak van die nepvleesjes bij, iets wat ik totaal niet doe wanneer ik vegetarisch kook (en dat is zo'n 3 a 4 keer per week). Toetjes waren vaak vla of yoghurt, maar vaak maakte ze ook zelf iets, zoals custardpudding met koekjes (heerlijk!).
    En af en toe friet of pannenkoeken. Met speciale gelegenheden werd er vaak van de Chinees besteld. Ik nam dan eigenlijk altijd van die garnalen in een deeglaagje met saus erbij. Vind het nu trouwens echt raar om pannenkoeken te eten als avondeten. Vind zoet daarbij gewoon niet passen. We eten het hier wel eens maar dus niet als avondmaaltijd.

Zelf kook ik heel anders, vooral omdat ik altijd Nederlands eten gewoon behoorlijk saai vind. We eten het misschien 1x per week ofzo. Verder ook soms Tunesische dingen, mijn man is Tunesisch. Of dingen uit andere keukens. En ik probeer genoeg te variëren. Als we Nederlands eten is dat overigens meestal op verzoek van mijn man.

16. jayenriv

jayenriv Niet meer actief

ben van "77 thuis aten we:

vaak aardappels, groente en vlees, soms pasta, bami, nasi of rijst

weekend was ik vaak bij mijn beste vriendin en aten we:
    zaterdag altijd brooddag en zondag patatdag

verjaardagen altijd patat, kip en appelmoes

bij oma en opa:
    rijst, vlees en groente (vaak snijboontjes)
    macaroni schotel
    chinese kip uit de oven met rijst
    moksi a lesi (gestoomde rijst met masoes, kip, vlees, vis en kool)
    roti
    bojo (kokoscake) gemaakt door opa

mijn ouders zijn sur/javaans en na ongeveer mijn 10e gingen we thuis meer gevarieerder eten: nasi, bami, roti, sautosoep, pindasoep, sate ;)

17. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,019
    548
    113
    hahaha leuk!

hier ook veel aardappels, groente en vlees. heel vaak van die ranzige schouderkarbonades. gatver die eet ik dus nooooooit meer. en kippenpoten. yuk! echt zo vies vind ik die dingen. helemaal kapotgebraden bah!. op woensdag was het meestal iets van macaroni of nasi. en op zaterdag altijd friet. zondag kon het van alles zijn. aardappels, chinees, brood etc.

ik ben van 84

18. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik kom uit 1985 en mijn ouders kunnen héérlijk koken.
    Ik hou van de de Hollandse pot, aardappelen groente en vlees, en dat aten we dan ook 4 dagen in de week. Maar lekkere, verse ( van eigen tuin ) gestoomde groente.
    Dat kookte mijn moeder eigenlijk altijd, mijn vader maakte dan hachee, nasi, gebakken aardappeltjes ( nog steeds krijg ik ze niet zo lekker, grrr! ), ratatouille, bami/nasi, macaroni. En ongetwijfeld nog veel meer waar ik niet op kan komen. Patat aten wij eigenlijk vrij weinig.
    En kílo's vis. Gebakken tong, scar. Gerookte paling, makreel, rode poon. Mosselen en garnalen.
    Heerlijk! Maar dat krijg je met een vissersfamilie.
    Mijn ouders zijn echte bourgondiërs.
    En met de verjaardagen en feestdagen staat mijn vader uren in de keuken. Hij maakt het lekkerste slaatje EVER!

*gaat naar keuken om druiven te pakken, hongerrrrr *

19. laravelk

laravelk Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,970
    2
    38
    Tot de scheiding van mijn ouders standaard Hollandse kost. Daarna werd het motto: "het leven is te kort om elke dag hetzelfde te eten" en kookte mijn moeder telkens nieuwe recepten. Als we 1x per week aardappelen aten, was dat veel ;) Hoewel ik vanaf mijn 14e ook veel zelf kookte omdat mijn moeder vaak laat thuis was, merk ik dat ik minder creatief ben in de keuken. Ik heb vaak het gevoel dat ik geen tijd heb en het plannen is niet mijn sterkste kant. Ik hoop dat daar verbetering in komt want ik heb een hekel aan aardappelen... :D

20. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Ik ben van '85 en surinaamse afkomst. Wij kregen:
    Veel rijst.. Aardappel was echt soms
    Verschillende soorten soep
    Bami

Gewoon surinaams eten haaahha

Share This Page