Een tuin op het noorden...

Discussie in 'De lounge' gestart door Esmy, 27 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esmy

Esmy Bekend lid

27 jun 2016
    505
    56
    28
    NULL
    NULL
    Wij zijn op huizenjacht. En van de week gaan we bij een huis kijken wat ons beiden erg leuk lijkt.
    Alleen 1 puntje.... De tuin ligt op het noorden.

Zijn er hier dames met een tuin op het noorden? Hoe bevalt je dat?
    Heb je dan wel wat zon in de tuin? Zo ja, hoe lang dan? Of helemaal niet?
    Hoe groot is je tuin?

Ben heel erg benieuwd.

2. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Wij hebben een tuin op het noorden. Het is een kleine tuin: 5 meter breed en 7 meter diep met een schuur erin. In de zomer hebben we vanaf een uur of 09.30 zon in de tuin, tot 's avonds de zon ondergaat. Het voordeel is dat we in de zomer altijd half zon/half schaduw hebben. Zo kan ik het zwembadje voor de kinderen mooi in de schaduw zetten.

In de winter hebben we aan de achterkant geen zon, dan mis ik het eigenlijk ook niet.

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Wij hebben een tuin op t noorden, maar wel een grote tuin dus hebben wel altijd zon :)

4. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Hier ook op het noorden. In de zomer hebben we voldoende zon. Alleen jammer dat er een paar bomen van de gemeente de zon savonds een beetje blokkeren.

5. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Bij ons is het ook zo.

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.152
    113
    Wii hebben hopelijk straks ook een tuin op het noorden. Lijkt me heerlijk. Heb er nu 1 op het zuiden, nou je fikt gewoon weg, ik vind het verschrikkelijk, zit er in de zomer (bijna) nooit in. Nou moet ik zeggen dat we nu een postzegeltje hebben en straks een ietsjes grotere tuin. Dus misschien maakt dat ook nog verschil.

7. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Wij hebben de achtertuin op het noorden en in de zomer heeft de helft van de tuin gewoon altijd zon. Ik vind het alleen vroeg in het voorjaar of op de nazomerdagen jammer dus dan zit ik in de voortuin :)

8. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.285
    1.459
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Wij hebben ook een tuin op het noorden en hebben 2 zitplekken, achterin de tuin want daar hebben we 's ochtends zon en dichtbij het huis want dan hebben we daar 's middags/'s avonds de zon. Mocht het erg warm zijn dan hebben we ook altijd een plek om in de schaduw te kunnen zitten. Ik vind het ideaal.

9. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Het hangt van vele factoren af:
    Is het een vrijstaand huis met een ruime tuin en waar de huizen ver van elkaar af staan of is het een rijtjeswoning met een postzegeltuintje. Staan er grote bomen in de buurt?

Ik had eerst een tuin op het noordwesten, maar hoofdzakelijk noorden. Ik had pas laat op de dag zon in de tuin. Toen wij voor een nieuwe woning gingen kijken wilde ik perse een tuin op het westen.

Er is trouwens ook een website waarop je precies kunt kijken hoeveel zon je op welke datum en tijdstip hebt in elke hoek van de tuin. Al weet ik de naam van de site niet meer precies zo uit mijn hoofd. Maar misschien weet iemand dat wel? Sun calc???

Enneh veel plezier met je zoektoch!,

10. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ligt idd aan de locatie en wat voor soort huis, het kan juist ook fijn zijn om de zon op de woonkamer te hebben in de winter. Ik woonde 4 jaar in een huis met een tuin op het noorden, maar de voorkant / woonkamer was in de winter daardoor altijd heerlijk verlicht en warm.

Manque vindt dit leuk.
  11. Msee

Msee Niet meer actief

Ik snap nooit zo goed waarom een tuin op het zuiden zo'n hit is. Ik heb graag mn woonkamer gericht op mn tuin maar als die op het zuiden zou staan zou die ruimte veel warmer zijn. Op het noorden kan je ook beter een serre plaatsen.
    Langer dan 10 minuten moet je ook niet in de zon willen bakken en kan je weer met parasols aan de gang.

Je kan bij het bekijken van de woning letten op vochtvlekken in de gevel of mos op de tuintegels.

rijo vindt dit leuk.
  12. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik heb een voortuin op het zuiden en achtertuin op het noorden. Totale oppervlakte van de tuin voor is 20m2 en achter 60m2. Tussen de tuinen zit een grote “gang” om de boel te verbinden.

Omdat voor 2 enorme bomen staan op gemeentegrond, hebben we zowel voor als achter amper zon. De achtertuin heeft alleen de achterste 2 meter wat zon de hele dag. Het hangt allemaal heel erg van de grootte van je tuin af. Als mijn tuin maar 6 meter diep zou zijn, had ik achter geen zon gehad.

Voordelen
    - nooit een te warme kamer door de zon die erop staat
    - altijd schaduw voor kids om lekker koel te spelen

13. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Oh en nooit (dure) parasols nodig :p

14. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb een huis met tuin op het zuiden gekocht. Spijt van mijn obsessie met het zuiden.

Voorheen in een rijtjeshuis gewoond met tuin op t noorden 11m diep. Hoogzomer nog tot 18/19u zon in de tuin maar doorgaans was t om 16u wel gedaan. Nooit een straaltje zon in de woonkamer van de tuingerichte woonkamer gezien...
    Als het dieper is en er vallen smiddags geen grote schaduwen in je tuin dan kan het misschien wel

15. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.867
    113
    Hier eerst een tuin op het Noorden en dat was echt fijn. Zelfde voordelen heb ik ervaren als de dames hiervoor noemen.
    Nu heb ik een tuin op het Zuiden en ik begrijp niet waarom dat mensen dat nou zo fantastisch vinden. In de zomer is het echt heel snel warm. Alles moet snel dicht op een warme dag, anders wordt het binnen ook heel snel warm. En echt goed buiten zitten kan niet. Altijd parasols nodig en dan nog is het warm. Nee, dan liever de schaduw van een tuin op het Noorden. Veel koeler.

16. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.996
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    Voorheen 10 jaar kleine tuin op het zuiden gehad, nu sinds 1,5 jaar ruime tuin op het noorden.
    In de zomer vind ik een tuin op het noorden veel prettiger. Er is altijd schaduw bij het huis, je hoeft geen duur zonnescherm te kopen, in je huis blijft het koeler en toch is er genoeg zon in de tuin. In mijn oude huis was het op warme dagen niet te harden en in de tuin al helemaal niet.
    Maar juist in de herfst/winter zie ik wel nadelen van een tuin op het noorden. Van begin november tot eind februari is er alleen in de verste hoek een straaltje zon. Dat betekent dat het vrij donker is binnen, dat het terras en gazon vol groeit met mos. Het blijft ook erg drassig in de tuin. De zon schijnt niet in de woonkamer en dat geeft ook een somber gevoel. Onze oude kat lag graag in het zonnetje op de bank, maar dat kan nu niet meer. Dus voor en nadelen ;)

17. yaro

yaro Niet meer actief

Ik zou zeggen doen! Haha. Hier een tuin op het zuiden en wij hebben nooooit schaduw als het zonnig is. En dan tel ik de 2m schaduw die we van het schuurtje krijgen niet mee. En ik kan absoluut niet tegen zon. Bovendien is het altijd snikheet in huis omdat de zon constant op alle grote ramen staat.

18. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Op zonnegrens.nl kan je (tegen betaling) bekijken hoe het licht ongeveer valt. Wij hebben ooit een huis afgeblazen hierdoor, omdat bleek dat we maar 3 maanden per jaar een klein reepje zon in de tuin zouden hebben (tuin op noorden in een smal, hoog blok met huizen). Niet dat ik de hele dag zon hoef, maar juist in voorjaar en najaar is het zo mooi als de zon in de tuin staat, en je er even kan zitten.

19. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Ik heb ook een tuin op het noorden. Heerlijk!
    De tuin is zo’n 11 m diep.
    Er is in de zomer in ieder geval altijd schaduw in de tuin, maar een groot gedeelte vd dag ook zon.
    Ik zou niet anders willen

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben een tuin van ongeveer 9 meter diep. Da's een schatting, het is donker en het regent. De tuin van de achterburen zal net zo diep zijn. Hun huis heeft 2 bouwlagen. En we hebben zon zat hoor. Als ik wil, kan ik in de zon zitten. Maar meestal wil ik dat niet, dus we hebben 2 parasols en nog bomen die schaduw maken.

En we hebben ook genoeg mooie planten staan, ook bloeiende planten zoals hortensia's en ook druiven.

Deel Deze Pagina