Petitie tegen kindermarketing

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Eylem, 25 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb getekend....Hier moeten echt regels voor komen.

Burgerinitiatief

Consumentenorganisatie Foodwatch wil dat er een strenge wet komt tegen kindermarketing voor ongezonde producten. Veel van de producten in de supermarkt, speciaal voor kinderen, zijn te zoet, te zout en/of te vet. Van de beloofde zelfregulering in de levensmiddelenbranche komt volgens Foodwatch helemaal niets terecht.

De organisatie start daarom vandaag een zogenoemd burgerinitiatief. Met 40.000 steunbetuigingen is het mogelijk om dit onderwerp weer op de politieke agenda te krijgen. De wet zou ook een gezond aanbod van producten moeten stimuleren.

Te veel
    Foodwatch onderzocht 600 kinderproducten als zuivel, frisdrank, snoep en koekjes. In 90 procent van de producten zat volgens de organisatie te veel suiker, zout of vet.

Roep om wet tegen kindermarketing - NOS Nieuws

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik vind dat goede voorlichting aan ouders misschien beter is. Ken ouders die geven hun kind heel de dag kant en klaar pakjes drinken ipv ranja en soms water en dat zonder te beseffen dat het grote suikerbommen zijn. Ook dingen als danoontje worden verkocht met het oog gezond te zijn maar zijn dit totaal niet. Ouders worden misleidt en dat zou anders moeten maar ik denk met een goede voorlichting dat we al hel ver komen.

3. Daniellexxx

Daniellexxx Bekend lid

11 feb 2013
    658
    158
    43
    Noord-Holland
    + 1!

Af en toe een pakje drinken, of een danoontje is natuurlijk niet erg, maar op de producten wordt vaak de suggestie gewekt dat het gezond is. Op pakjes wiki of taksi staat bijvoorbeeld: Met extra zuivel/ calcium! je bent dan snel geneigd te denken, oke, gezond! terwijl er niet bij staat dat ze er ook 10 suikerklontjes (ofzoiets, dit heb ik niet onderzocht) in hebben gedaan...

4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    Helemaal eens met de petitie. Ongelooflijk wat een meuk de industrie probeert onze kinderen te voeren. En de reclame blijft ouders beter bij dan de folders van t cb. Danoontje powerrrrrrr! En dan die chupa chups van een paar jaar geleden, een voetballer die vertelt hoe goed glucose je wel niet helpt bij het leren en bewegen!

Toch is er ook een grijs gebied. Pietertje van de calve pindakaas. Is vast te zout en vet, maar is het een kinderproduct, en is de reclame gericht op kinderen? Zou t niet weten. De impliciete gezondheidsclaim blijft hoe dan ook dubieus.
    Maar toch twijfel ik nog om de petitie in te vullen, omdat ik mezelf daarmee in t marketingbestand van foodwatch zet, daar heb ik niet om gevraagd?

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja maar...

Wie koopt het spul dan?

Ouders moeten worden voorgelicht...en niet alleen ouders...alle mensen.

Er wordt echt een hele hoop onzin vertelt over voedsel...ook door het voedingscentrum die zogenaamd een expert op het gebied moet zijn.

Elke dag aardappelen eten en bekers melk drinken is namelijk ook niet goed

6. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Ik heb hier onderdaad ook over zitten twijfelen: U bent nu een relatie van foodwatch... Toch maar gedaan, maar er wordt bij de volgende stap wel meteen om een bijdrage gevraagd. Die heb ik genegeerd, maar voorlopig ben ik nog niet van die gasten af denk ik.

7. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    Ik denk dat ouders beter voorgelicht moeten worden.
    Kindjes die onder t jaar al chocomel drinken,
    Op verjaardag kwam kindje van 1, 5 die taksi drinkt. Tja..
    Mn dochter van 5 krijgt echt geen taksi. .
    Als ouder bepaal je toch wat je kind eet en drinkt. Met of zonder reclame.

8. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik geloof in gevarieerd eten

Paar dagen van mijn dochter:

ochtend: 2 crackers met smeerkaas of hagelslag of gewoon een boterham met soms zoet of vleeswaren

op school: tien uur, fruit( elke dag een ander stuk fruit zoals druiven, appel, banaan, mandarijnen) maar ook weleens worteltjes, komkommer.

Tussen de middag, 2 boterhammen met de keuze van dochter, vaak vleeswaren (houdt ze van) maar ik doe ook gewoon weleens zoet erop

Op school om tien uur, krijgt ze melk en tussen de middag krijgt vruchtendrink

Avondeten: aardappelen, groente en vlees, beetje zout en soms melk/soms een glas gewone limonade

andere avonden weleens rijst, lagagne, macaroni

En ja soms ook gewoon weleens frietjes/pizza enzo

Daar hoef je geen lid te worden, je kan zelf als moeder een beetje letten op wat er in dingen zit, mijn dochter eet gewone yoghurt, soms vruchtenyoghurt.

af en toe een snoepje mag ook

ik denk dat je met gevarieerd eten veel verder komt dan vertellen dat danoontjes slecht zijn, start een campagne over variatie in eten

9. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.659
    1.418
    113
    Ik vind het onzin dat hier regels voor moeten komen, nog even en je krijgt een briefje met wat je kind MOET eten, ik beslis zelf wel wat goed is voor mijn kind en daar mag gerust eens een danoontje of winnie the poohkoekje tussen zitten ;).
    Ik zeg dan ook zorg voor betere voorlichting al heb ik zelfs daar mijn vraagtekens bij iedereen met gezond verstand weet toch dat zulke dingen boordevol suikers en dergelijke zitten

10. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    ben ik met je eens. Ouders moeten zelf verantwoordelijkheid nemen met wat ze een kind voorschotelen....
    En ja hier krijgen zo ook wel eens een pakje taxi mee naar school. Voor de rest eten ze erg gezond.

11. mol81

mol81 Niet meer actief

Helemaal eens! Ouders zijn verantwoordelijk. Ik weet ook wel dat gezond eten het beste is. Maar ik wil niet constant op eten en drinken letten en die keuze maak ik zelf. Geen gedoe met petities etc. Gewoon zelf nadenken.

12. Triskele

Triskele Niet meer actief

Onzin het gaat om een balans, ja ze mogen best de wat ongezondere producten als ze daarnaast gewoon gezond eten.

Natuurlijk moet er wat minder misleiding komen op producten die eigenlijk niet zo gezond zijn en zo worden bestempeld.

Maar ik vind dit zo'n betutteling, een normaal volwassen mens kan toch wel voor zichzelf denken zeg...

Volwassen mensen kopen het eten nog steeds en die horen de mate aan te geven en hun kind een balans te leren hierin.

Want van alleen maar gezond eten zou je nog niets leren, je leert juist een gezonde levensstijl als je ook leer hoe je met minder gezonde dingen moet omgaan, die horen nu eenmaal in het leven en als je je kindje leert hierin een balans te vinden en dat ook bv beweging erbij hoort dan heb je daar veel meer aan.

Verbieden en vermijden leert niemand wat van, echter een balans vinden erin wel.

13. tuc

tuc Niet meer actief

ik vind het wel goed dat ze zulke dingen aan willen pakken, sommige reclame/marketing dingen zijn gewoon misleiding en nee niet alle ouders doen meer onderzoek. Zo heb ik ook een familielid dat mij ervan probeert te overtuigen hoe goed pyamapapjes wel niet zijn...de horror...never nooit niet dat mijn kinderen ook maar 1 druppel van die rotzooi binnen krijgen.
    Dus ik ben ook absoluut voor naast deze regels een betere voorlichting voor ouders/verzorgers.

14. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Kom op zeg, gaat er nu voor alles een petitie komen?
    Nog even en we hoeven zelf helemaal niet meer na te denken.

Met een beetje gezond verstand moet je toch zelf kunnen inschatten wat en hoeveel goed is voor jou eigen kind?

Net zoals je, je eigen eten in de gaten moet houden.

15. Bri

Bri Niet meer actief

Aan de ene kant vind ik ook dat mensen gewoon zelf logisch moeten nadenken en hun kinderen niet moeten volstoppen met snoep en dergelijke.
    Maar tegelijk zie ik aan alle kanten, ook hier op het forum, dat sommige mensen daar niet toe in staat zijn of de moeite niet nemen. En die geven doodleuk de hele dag door limonade, of iedere dag koekjes, of yoghurt met een bak suiker et cetera, terwijl ze denken dat het gezond is 'want het is toch speciaal voor kinderen'.
    Of ze kopen foute producten omdat ze te makkelijk toegeven aan het gezeur van hun kinderen.

Die kinderen worden dan veel te zwaar, met alle gezondheidsrisico's van dien. Zij kunnen er niets aan doen dat hun ouders zulke foute keuzes maken, en moeten dus eigenlijk in bescherming worden genomen.

Van de industrie hoef je geen zelfbeperking te verwachten. die willen gewoon zoveel mogelijk spullen verkopen, en als het beter verkoopt door het lekker zoet te maken en er een leuk plaatje op te zetten (en er een website aan te koppelen met leuke spelletjes, en zo voort), dan doen ze dat.

Ik teken die petitie niet, maar vind wel dat er íets gedaan moet worden in de beeldvorming. En daar is het dus niet handig bij als producten met te veel zout suiker en/of vet worden gepresenteerd als 'speciaal voor kinderen', terwijl ze daar in grote hoeveelheden gewoon niet voor geschikt zijn. De producten hoeven niet te worden verboden, maar leg de marketing daarvan een beetje aan banden.

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Verantwoorde chocolade zag ik ergens staan... tja...

Ik vrees dat het wel nodig is.. zou willen van niet maar hoevaak ik ook hier niet lees dat mensen in de heilige veronderstelling zijn dat ze gezonde dingen voorschotelen.. helaas.

17. Veertje87

Veertje87 Bekend lid

16 jan 2013
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben het met veel mensen eens, ja je kiest zelf wat je je kind geeft, maar door de verkeerde voorlichting weet je het soms als ouder ook niet meer. Ik bedoel er is zooooooooo veel dat is echt niet normaal. Ik let voor mezelf niet echt op met wat ik eet, maar voor mijn zoon alleen het allerbeste en gezondste waar ik kan!

18. Triskele

chocolade an sich is ook niet slecht, het gaat om de hoeveelheid cacao erin en de mate waarin je het geeft, er is pas juist onderzoek geweest dat elke dag een stukje chocolade zelfs goed voor je is.

Zo is dat met heel veel dingen, op zich is het niet ongezond (dus de fabrikanten liegen dan niet perse) maar er teveel van nemen wel..

maar 3 pakken rijstewafels opvreten is ook niet gezond voor je maar een rijstewafel wel (en zo verder....)

19. Veertje87

Veertje87 Bekend lid

16 jan 2013
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kan op de NOS site een PDF bestand lezen, daar staan echt schokkende cijfers in, pfff!

20. Triskele

... laat maar al gevonden...

Deel Deze Pagina