"zindelijkheid" wat zouden jullie doen ?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ikdus, 23 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Mijn bijna peuter vandaag alles op het potje gedaan alle plasjes en 2x gepoept.
    Wij trots natuurlijk.

Ik heb van de week een topic geopend bij baby en dreumes. Omdat ik elke avond een uur voor bedtijd dr pamper uit wilde laten. Vandaag dacht ik we doen het gewoon de hele dag en het ging dus super.

Voor mij hoeft ze echt nog niet zindelijk te worden zolang het maar leuk is. Maar het poepen doet ze heel goed op het potje. In haar luier zijn het steeds veegjes en op het potje grote poep !

Alleen nu komt het ze gaat 3x naar het kdv per week en nu zit ik een beetje in dubio.
    Wat ik hier lees is pamper aflaten en klaar.

Ik kan alleen echt geen vrij nemen om het nu wel door te zetten zodat we veel thuis zijb. Dus ze moet naar het kdv morgen. Alleen nu twijfel ik. Zal ik gewoon veel kleding mee geven en als t echt te vaak mis gaat toch pamper om laten doen.

Of zoals ze nu al doen, elke verschoon moment op het potje ?

Ze geeft namelijk niet aan dat ze moet plassen ze gaat gewoon en op het kdv kan ze niet zomaar op het potje. En tja ik kan moeilijk verwachten dat ze haar elk half uur erop doen of steeds naar de wc kijken of mijn dochter al bij t hekje staat.

Wat is jullie ervaring hier mee, hoe hebben jullie dat gedaan ?

2. Krissiefeur

Krissiefeur Bekend lid

27 nov 2010
    811
    0
    16
    Oncologieverpleegkundige
    Haarlem
    Onze dochter is ook sinds kort zindelijk overdag. Op het kdv afgesproken dat als ze 3 keer nat is ze een luier om kreeg. Hoefde maar 1 dag! Daarna ook daar zindelijk.;). Ik zou het zeker doorzetten!

3. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ik wil het zeker door zetten vandaag maar 2 pampers gebruikt. Tijdens dr middag slaapje was ze droog dus ze kon het aanhouden toen we naar de winkel gingen :p
    En nu voor t slapen gaan haha.

Maar gaf jouw dochter het wel aan ? Hier doet ze dat dus echt niet :(
    Ze loopt in haar blote billen en gaat gewoon op haar potje zitten zodra ze moet.

4. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    gaat ze ook op het potje als ze kleding aa
    n heeft of niet?
    want daar kunnen ze haar natuurlijk niet in haar blootje laten lopen.

5. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Vanmorgen kleedde ze zich helemaal uit incl pamper en vanavond ging im even met joggingsbroek proberen en die deed ze ook uit. Maar dat soort dingen doet ze alleen thuis.

6. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Verder niemand ?

7. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Dat is precies ons dilemma geweest. Dochter zit nog in de 'baby'-groep (van 1-2jr) en daar doen ze niet actief aan zindelijkheidstraining. En ze geeft daar ook niets aan. Te druk met spelen? Ik weet het niet.
    Eigenlijk kan ik niet wachten tot ze 2 jr is want dan gaan we er echt voor. Duurt gelukkig nog maar 1,5 maand....

Misschien kun je wel met het kinderdagverblijf afspreken dat ze haar op vaste momenten op de wc/potje zet? Dus voor en meteen na elk eetmoment? Dat zijn nml de momenten waarop de meeste kinderen moeten plassen.
    Ik vind trouwens wel dat je dochter het zelf aangeeft, ze loopt nml zelf naar het potje en gaat er op zitten. Dát is zelf aangeven. Wel niet met woorden, maar met daden. Heel knap hoor!!
    Succes!!

8. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ik heb dr gebracht met 3 extra schone setjes kleding.
    En heb gezegd na 3 ongelukjes doe maar een luier om.
    Ze gaan haar gewoon met regelmaat op t potje doen en we zien het wel.

We zetten er geen druk achter en als het niet gaat dan gaat het niet.

9. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ze heeft maar 1 ongelukje gehad

10. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Hartstikke goed van haar! Je kan haar eigenljik al zindelijk noemen :). Knap!

11. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Nou ze moest op de opvang wel echt gestuurd worden. En vandaag had ze al 3 ongelukjes. Daarna weer netjes op t potje.

12. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Het gaat echt goed, ben zo trots !!

13. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Wat goed van je dochter, ze is echt al heel snel hiermee.
    Zelf naar het potje lopen en gaan plassen als ze moet. Heel netjes.

14. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ja ze doet in de ochtend zelfs dr onderbroek en pamper uit. Om op t potje te gaan.
    We gaan vandaag een hello kitty wc verkleiner halen zodat ik dr makkelijker op de wwc kan zetten.

15. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Jammer genoeg moet ik dr nu steeds sturen. Maar ze blijft wel droog. Ook op straat zonder luier en middagslaap zonder luier. Ik stuur haar elk uur.
    in de ochtend gaat ze wel zelf want dan MOET dr pamper uit. Die vindt ze niet zo leuk meer ;).

16. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ikdus, wij hebben een maand geleden de luier uit gedaan bij onze dochter van 2 jaar en 4 maanden. Eerst week ging het slecht, toen drie dagen compleet droog, gevolgd door wederom ongelukjes als ik niets vroeg....

En toen, bijna 2 weken geleden viel het kwartje. Al twee weken geen ongelukjes! Ze geeft het perfect zelf aan als ze moet, middagslaapje is droog en s nachts 9 van de 10 keer ook al!

Na de eerste twee weken riepen mensen: doe de luier gewoon weer aan, ze is er niet aan toe. Wist zeker dat ze er wel aan toe was. En zie nu: na een maand volledig zindelijk.

Moraal van het verhaal :D: als je echt zeker weet dat ze er aan toe is, doorzetten...Onze dochter is nu compleet zindelijk (op nachtslaap na dus).

17. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Wat fijn dat het zo goed gaat zo vlot al!

Even een tip: ik stuurde mijn dochter in het begin ook vaak, maar dat ging haar erg tegenstaan op den duur waardoor we veel strijd hebben gehad omdat ze niet meer wilde. Pas toen ik het los liet ging ze weer.
    Nu hoeft dat bij jullie natuurlijk niet te gebeuren, maar misschien kun je het voor zijn door bv subtiele hints te geven ipv sturen zodat je niet net als ons met een "ikwilzellufbepalenwanneerikga" kind zit. ;)

18. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Het gaat inderdaad af en toe met moeite ja. ga je even plassen.
    Nee hoef niet mama met een boze stem haha.
    Als ze moet plassen zegt ze vaak moet poepen en dan vraag ik moet je plassen Nee pffff. Vanavond maar gevraagd moet je poepen ? Ja. Terwijl ze heel goed weet wat plassen is.

Ze kan t ook heel goed zelf aangeven want in het begin ging ze de heletijd zelf bijna geen ongelukjes. Tot dat ze op de opvang door kreeg dat ze een pamper om had en het toch liet lopen en dr pamper niet meer uit wilde doen.
    Ging eerst goed dr pamper bleef ook droog maar daarna dus niet meer. Nu 1,5 week zonder weer en op t sturen na gaat het dus prima.

Als ze weer meer interesse krijgt stuur ik dr niet meer.

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik lees mee. Mijn dochter is nu bijna 2 jaar en ze heeft al een keer op het potje gepoept. Ik zet haar al een tijdje voor het badje op het potje, gewoon om te wennen. 9 van de 10 keer is het niks maar dus 1 keer een grote boodschap. Ik heb haar uitbundig geprijsd en we hebben samen de drol doorgespoeld.

Ze heeft wel interesse in het potje en zegt ook regelmatig dat ze pipi of kaka heeft gedaan. Ook merk ik dat ze die luier wel zat is.

Nu is het plan haar dit weekend geen luier meer om te doen... en dan het potje in de kamer zetten. Hoe pakken jullie dit aan? Elk uur op het potje zetten, want als mijn dochter iets niet in haar hoofd heeft wordt ze enorm driftig en het laatste dat ik wil is hiervan een strijd maken. Mocht het niet gaan, is ze er gewoon nog niet aan toe?

Op de creche doen ze ook wel actief aan zindelijkheidstraining, ze zit nu ook in een groep met grotere kinderen (1,5 tot 2,5 jaar). Ik kan het ook hier overleggen mocht dit weekend goed gaan.

20. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Het potje kende ze hier ook al een tijdje 1x op geplast en 1x op gepoept. En toen wilde ze er een tijd echt niet meer op. Alleen bij het zien werd ze al hysterisch.
    Na een tijd weer in de woonkamer gezet en ze kleedde dr zelf helemaal uit en ging op t potje. Gebeurde niks maar ze ging zelf. Daarna liet ik dr een uur voor bedtijd in dr blootje 2x gepoept en elke dag plas geloof ik. Zondag ochtend deed ze weer alles uitrekken en plas op t potje. Vlak daarna gingen we in bad en heb ik gezegd dat ze geen pamper meer aan kreeg. En ze deed die dag alles op het potje incl. 2x poepen.

Ik zou er dus vooral geen druk achter zetten maar wel duidelijk uitleggen dat ze groot is en geen luier meer om hoeft en moet plassen op het potje.
    ik deed er in het begin echt wel elk half uur mininaal erop want hun blaas is klein.
    nu kan ze t uren ophouden. Succes :D

Deel Deze Pagina