Ik wil een nieuwe autostoel voor in de auto van mijn man. In mijn eigen auto (waar zoon het vaakst zit) heb ik een maxi cosi priori, een superding. In mijn mans auto zit een stoel van een ander merk, voor de incidentele ritjes. Maar ik ben er totaal niet tevreden over, dus ik zit nu even te kijken voor een nieuwe stoel... nu zie ik dat de priori tot 3,5 jaar of 15 kilo is. Mijn zoon is nu bijna 3 (paar weekjes nog) en weegt 13,5 kilo. Misschien een beetje zonde om nu nog een priori aan te schaffen terwijl hij al bijna over kan naar de volgende groep (en dan wil ik graag een rodi)...? Wat zouden jullie doen, nog even een priori doen, of meteen al een rodi aanschaffen? Zoonlief is niet de grootste en best tenger, dus ik twijfel nogal!
Niet doen! Het gaat namelijk om ht geWicht dat de gordel moet laten vergrendelen bij een stop. En dat is vastgesteld bij 15 kg en niet bij 13,5. Het gaat dan ook niet speciaal om deze autostoel, maar om alle type 2 stoelen. ( volgens mijn logica dan he)
Oke, thanks... dan gaan we toch nog maar even voor een priori... Hij groeit niet superhard, dus hopelijk kan hij daar nog even in zitten.
Inderdaad...wat Taliaa zegt, klopt. De gordel slaat bij een bepaalde kracht vast, als je hard moet remmen. Deze kracht is afhankelijk van het gewicht wat er op komt te staan. Als je kindje te licht is (< 15 kg), reageert de gordel niet in zo'n geval. Met als gevolg dat je kindje door de auto zou vliegen. Niet doen dus! Wachten totdat hij echt 15 kg weegt en dan overstappen op een grotere autostoel.