Mijn verloskundige heeft mij afgeraden om softijs, milkshakes en voorverpakte salades te eten en dus ook de groenten die gebruikt worden bij belegde broodjes als de bakker Bart en mac, omdat daar de bacteriën de ruimte krijgen om te groeien als er vocht onderaan de bak zit. Gelukkig heb ik al jaren niet bij de Mac gegeten en ik mis het ook echt niet.
Ik snap sommige uitspraken hier echt niet hoor! Neen, je eet geen sla buitenshuis als je zwanger bent en je niet immuun bent aan toxoplasmose! Dat wel doen is gewoon super onverantwoord. Toxo is een ernstige ziekte, en als je het krijgt tijdens je zwangerschap is je kindje bijna zeker zwaar gehandicapt. Ja, sommige zaken op die lijstjes moet je met een korreltje zout nemen. Zo eet ik bijvoorbeeld bewust wel zaken met rauwe eieren als ik ze zelf bereid, omdat de kans op salmonella als je je eieren wast voor gebruik 1 op 200000 is en omdat er geen direct risico is voor je kindje, je wordt er gewoon zelf flink ziek van. Maar dat mensen zo lacherig doen over toxo, dat snap ik niet... Mijn moeder heeft toxoplasmose gehad tijdens haar zwangerschap van mij, en tot 5 maanden wist ze niet of ze al dan niet een abortus zou moeten laten doen omdat ik te zwaar gehandicapt zou zijn. Uiteindelijk bleek ik niet besmet te zijn, maar dat was echt bijna een mirakel, zo'n zwangerschap wens je niemand toe.
Even nieuwsgierig, maar hoe was jij je rauwe eieren? Het gaat toch om wat er in het ei zit en niet de schil?
Salmonella komt in bijna alle gevallen uit de ontlasting van mama kip, het zit dus op de eierschaal en komt in je ei terecht als je het ei breekt. Als je je eieren dus wast voor je ze breekt (wel pas vlak ervoor, anders was je het beschermingslaagje eraf en wordt je ei sneller slecht), dan verminder je de kans op salmonella enorm. Salmonella kan ook in de eierdooier zelf zitten, maar dat is een hele kleine kans van 1:20000.
Heftig voor je moeder dat ze dit heeft meegemaakt tijdens haar zwangerschap. Echter op diverse websites staat dat de kans (als je als moeder besmet raakt) dat je het overbrengt aan je baby 40% is. Tevens ligt het er ook aan hoe ver je al in de zwangerschap bent voordat je het oploopt wat de gevolgen zullen zijn. Dus bovenstaande is niet helemaal correct. Desalniettemin ben ik zelf voorzichtig met het eten buitenshuis.
Bij haar was het nog heel vroeg in de zwangerschap, dus misschien lag de kans op overbrengen dan hoger en sowieso ligt de kans op ernstige complicaties in het eerste trimester hoger. Maar ik vind 40% nog steeds een heel erg hoog risico om er maar eventjes zo licht over te gaan hoor Ik snap ook gewoon niet waarom de meeste Nederlandse vrouwen niet gewoon even naar de dokter gaan voor een bloedtest voor toxo, dan weet je het meteen (is hier in Belgie standaard) en hoef je misschien helemaal niet zo fel op te letten...
Ja hoor ik eet wel salades buitenshuis. Heerlijke maaltijdsalades op het terras. Van die heerlijke, verse, gewassen, lekkere salades met kip. En ik heb geen idee of ik immuun ben. En ik geniet er ontzettend van. God wat ben ik onverantwoord zeg! Oh en die milkshake afgelopen week was ook lekker
Mee eens dat het risico nog steeds hoog is. Ik denk alleen dat ik zelfs een 10% kans nog te hoog zou vinden. Je wilt toch het beste voor je kindje. Ik lees wel vaker dat er geadviseerd wordt om een bloedtest te doen, in Nederland is dit alleen niet zo makkelijk. Je kunt niet overal zelf een bloedtest voor aanvragen dat moet echt via de verloskundige of huisarts gebeuren en in de meeste gevallen vinden die het niet nodig om hierop te testen. Wat dat betreft is het in België beter geregeld voor zwangere vrouwen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit een nogal kinderachtige reactie vindt op iemand die andere probeert te waarschuwen voor de dingen die zij geleerd heeft. Wees blij we ondertussen elkaar met zoveel kennis kunnen informeren en dat er zoveel bekend is over de invloed van bepaald eten. Hopelijk worden er door al die waarschuwingen een hoop minder ernstig gehandicapte kinderen of zelfs dood geboren kinderen geboren.
Dat mag jij vinden. Oh, en het was geen waarschuwing. Ze noemt andere mensen onverantwoord. Dat is geen waarschuwing. Dat is een oordeel.
Nou, doe dan maar, maar kom dan niet klagen als je iets voor hebt he En ja, ik oordeel... Omdat ik het onverantwoord vind om gegronde waarschuwingen zonder goede reden in de wind te slaan. Ik vind het onverantwoord als vrouwen roken tijdens hun zwangerschap, ik vind het onverantwoord als vrouwen drinken tijdens hun zwangerschap, ik vind het onverantwoord als vrouwen rauw vlees eten tijdens hun zwangerschap, ik vind het onverantwoord als vrouwen rauwkost eten waarvan ze zelf niet goed weten of ze goed gewassen is... Net zoals ik het onverantwoord vind als mensen hun kinderen midden op een drukke steenweg laten spelen. Of zonder jas laten buitenlopen als het vriest. Of .. of... Maar jij oordeelt waarschijnlijk nooit in zo'n situaties? Bozoe Kan je dan niet gewoon aan je huisarts een bloedtest vragen? Dat kunnen ze toch niet weigeren neem ik aan, als je daar gewoon zelf voor betaalt? Ik vind het maar een gekke boel dat daar niet gewoon op getest wordt... Hier is het gewoon standaard om elke vrouw op toxo, CMV en rode hond te testen. En eigenlijk vind ik zelfs dat ze vaker tijdens de zwangerschap nog zouden moeten testen, zoals in sommige landen.
Ik reageer niet gepikeerd. Ik constateer iets. En ik maak er ook geen grote grap van. Misschien moet je leren om gewoon eens te lezen wat er staat, en om niet zo snel te oordelen.
Wat ik lees, en ik kan best goed lezen, is dat jij "grappig" reageert op mijn post door te zeggen dat je de zaken waarvan ik, om gegronde redenen, zeg dat ik ze onverantwoord vind allemaal toch doet. Met een *lekker puh* toontje en een dikke smiley. We leven in een vrije wereld, iedereen doet maar wat hij of zij wil. Maar als je dan een toxo of listeria besmetting oploopt, verwacht je waarschijnlijk wel medeleven en medische hulp? Ik kan daar gewoon met mijn hoofd niet bij, maar dat zal wel aan mij liggen.
Allemaal? Ik doe niet alles wat jij onverantwoord vind. Dat staat nergens. Grappig reageren? Ik maakte helemaal geen grap. Ik meende het bloedserieus van die salades en die milkshake. Een lekker puh toontje? Dat staat ook nergens. Zie je, lezen is toch best moeilijk. Oh, en ja ik verwacht wel medische hulp als ik die nodig heb. Bijvoorbeeld als ik op het terras zit en iemand per ongeluk hete thee over me heen gooit. Ik had er natuurlijk ook voor kunnen kiezen thuis te blijven. Of vergeet ik nu, dat de meeste ongelukjes in huiselijke sfeer gebeuren....
Dit is een beetje een onzin discussie geworden he. Ik vind het onverantwoord, dat is mijn goed recht. Jij eet lekker sla, dat is jouw goed recht. Maar ik hou niet zo van de luchtige toon waarop ik veel mensen zie spreken over toxoplasmose en het voorkomen ervan. Dit geeft vrouwen het valse gevoel dat het allemaal wel meevalt en dat verloskundigen vooral graag overdrijven. Ik weet van dichtbij wat het gedaan heeft met mijn moeder om 5 maanden lang niet te weten of ze haar kindje ging kunnen houden of niet. Kan je je de gesprekken voorstellen? Wanneer laten we abortus plegen? Als ze blind is? Blind en doof? Blind en doof en een waterhoofd? Ernstige hersenschade? Dat is toxo, en dat kan je krijgen van een stom ongewassen blaadje sla.